ابهامات زمان قرنطینه اومیکرون/ چند روز در خانه بمانیم



قرنطینه اومیکرون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
چند روز قبل بود که یکی از اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، گفت که افراد مبتلا به اومیکرون تا ۵ روز در قرنطینه بمانند کافی است، اما حالا گفته می‌شود تا ۲۵ روز باید خانه‌نشین بود. 

به گزارش مهر، با شیوع سویه اومیکرون در کشور و افزایش موارد ابتلاء، یکی از سوالاتی که در این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است، مدت زمان قرنطینه بیماران است.

 

در پیک‌های قبلی و البته در دوران شیوع دلتا، گفته می‌شد حداقل مدت زمان قرنطینه بیماران کرونایی، سه هفته است و در این مدت احتمال ناقل بودن بیمار وجود دارد. از همین رو، اغلب بیماران در قرنطینه خانگی، به همان سه هفته بسنده می‌کردند.

 

حالا که سویه اومیکرون از راه رسیده است، دوباره موضوع قرنطینه خانگی بیماران بر سر زبان افتاده است. به طوری که برخی از متخصصین پزشکی، مدت ۵ روز را کافی دانسته‌اند. در حالی که برخی نیز، ۲۵ روز قرنطینه خانگی را مطرح می‌کنند.

 

اولین اظهار نظر در مورد زمان قرنطینه

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که سازمان جهانی بهداشت، مدت قرنطینه اومیکرون را ۵ روز اعلام کرده است، گفت: افراد مبتلا بعد از گذشت ۵ روز، می‌توانند با زدن ۲ ماسک از قرنطینه خارج شوند و به امور روزمره بپردازند.

 

اما، بعد از این اظهار نظر بود که نظرات دیگری مطرح شد، مبنی بر اینکه مدت زمان قرنطینه خانگی اومیکرون، باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز باشد. در همین حال، یکی از پزشکان متخصص نیز از مدت زمان ۲۵ روزه برای قرنطینه خانگی نام برده است.

 

تا ۲۵ روز ناقل هستیم

حسین کیوانی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: اگر کسی اومیکرون بگیرد حداقل تا ۶ ماه مبتلا به اومیکرون نمی‌شود اما ممکن است به سویه های دیگر مبتلا شود.

 

وی گفت: بیمار اومیکرون تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل باشد. این بیمار، ۷ تا ۱۰ روز پس از ابتلاء نیاز به استراحت دارد اما احتمال انتقال ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلاء وجود دارد.

 

کیوانی اظهار کرد: دو تا ۵ روز قبل از بروز علائم اومیکرون به این ویروس مبتلا شدیم. باید حتماً فاصله با افراد رعایت شود و استفاده از ماسک ضروری است. اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم تلفات ناشی از اومیکرون بیشتر می‌شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد.

 

این در حالی است که هر روز بر تعداد مبتلایان به اومیکرون افزوده می‌شود و اگر قرار باشد دستورالعمل‌های بهداشتی به درستی رعایت نشود، قطع به یقین شاهد روزهای تلخ و سختی خواهیم بود که با افزایش موارد ابتلاء و فوتی‌ها همراه خواهد شد.

 

آمیتیس رمضانی مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران، با عنوان این مطلب که به نظر می‌رسد زمان ١٠ روزه برای دوران قرنطینه مناسب باشد و افراد در صورت رفع کامل علائم بیماری می‌توانند از قرنطینه خارج شوند، گفت: دوره پنهان اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است البته در برخی افراد این دوره پنهان، به یک الی دو روز هم می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به اومیکرون باید تا از بین رفتن علائم، خود را قرنطینه کنند، افزود: دوران قرنطینه برای همه بیماران واکسن زده یا نزده، تفاوتی ندارد و همه بیماران باید تا ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند.

 

این فوق تخصص عفونی ادامه داد: کشورهای مختلف زمان‌های متفاوتی را برای دوران قرنطینه در نظر گرفتند یعنی در آمریکا ٥ روز و در انگلیس ٧ روز دوره قرنطینه، اعلام شده است اما به نظر می‌رسد زمان ١٠ روزه برای دوران قرنطینه مناسب‌تر باشد و افراد در صورت رفع کامل علائم بیماری، می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

 

رمضانی با بیان اینکه تظاهرات بیماری در سویه اومیکرون خفیف‌تر از سویه‌های قبلی نیست، افزود: بر این اساس افراد مبتلا به اومیکرون دارای علائم زیاد از جمله گلو درد شدید هستند اما کمتر درگیری ریه پیدا می‌کنند.

 

دبیر انجمن علمی بیماری‌های عفونی، درباره درصد احتمال منفی بودن تست PCR در مبتلایان به سویه اومیکرون، گفت: کیت‌های تشخیصی بین ٥٠ تا ٦٥ درصد کارایی مثبت دارند و ابتلای فرد را نشان می‌دهند اما به نظر می‌رسد پاسخ منفی در این کیت‌ها نسبت به واریانت‌های قبلی بیشتر است.

 

تنها راه شکستن چرخه انتقال ویروس

پوژیا شجاعی متخصص آی سی یو بیمارستان امام حسین (ع)، تنها راه شکستن چرخه انتقال کرونا را، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک زدن و عدم تردد در اماکن پر ازدحام و مسقف دانست و گفت: چرخش بالای ویروس کرونا می‌تواند سر آغاز شکل گیری جهش‌های جدید باشد، دور از تصور نیست که واریانت های جدید همانند سویه های دیگر خطرات بیشتری به دنبال داشته باشند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیشترین نگرانی کادر بهداشت و درمان معطوف به هفته‌های آینده است، خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی به پیک کرونا برسیم.

 

این متخصص آی سی یو در ادامه با بیان اینکه درمان بیماران کرونایی با سویه اومیکرون تفاوت چندانی با سایر سویه های قبلی ندارد، اضافه کرد: بیشتر درمان‌ها حمایتی است ولی اگر چنانچه وضعیت بیماری‌زایی حادتر شود و یا فرد دچار تب مقاوم، افت اکسیژن خون و یا مشکلات حاد ریوی باشد حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

 

وی ادامه داد: بیشتر افرادی که به رغم دریافت سه دوز واکسن کووید ۱۹ دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند، این بیماری را همانند یک سرماخوردگی تجربه کرده‌اند که بعد از گذشت چهار تا پنج روز علائم بیماری کمتر شده است.

 

شجاعی با بیان اینکه سخت‌ترین دوره پاندمی زمانی است که مردم از رعایت شیوه نامه‌ها خسته می‌شوند، گفت: به هیچ عنوان واکسن زدن مهر تأییدی بر عدم ابتلاء و یا تجربه یک دوره سبک بیماری نیست، ممکن است هر فردی با هر شرایطی به کرونا مبتلا شود و شرایط سخت بیماری را تجربه کند بنابراین تنها راه مقابله با این بیماری رعایت بی کم و کاست پروتکل‌های بهداشتی است.

 

ناقل هستیم یا خیر

شاید یکی از مهم‌ترین پرسش‌های دوران پاندمی کرونا، موضوع ناقل بودن افراد مبتلا است. اساساً، وقتی قرار است از چرخش ویروس در جامعه پیشگیری شود، باید مطمئن شد که آیا افراد بیمار، دوره بیماری‌زایی را پشت سر گذاشته‌اند یا خیر. زیرا، در صورت وجود ویروس در بدن بیماران و خروج آنها از قرنطینه، موضوع چرخش ویروس از طریق افراد ناقل، تکرار خواهد شد.

 

متأسفانه یکی از مسائلی که باعث عدم کنترل بیماری و گردش ویروس در جامعه می‌شود، همین موضوع ناقل بودن افراد بیمار بعد از دوران قرنطینه خانگی است‌.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------