گرفتاری بالای اُمیکرون در سنین زیر ۱۲ سال / زودتر کودکان را واکسینه کنید



اُمیکرون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
رییس مرکز طبی کودکان با اشاره به علائم خطر کرونا در کودکان، با بیان اینکه در سویه اُمیکرون اطفال نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر گرفتار بیماری شدند، گفت: توصیه می‌کنیم خانواده ها حتما برای کودکان تزریق واکسن را انجام دهند.

دکتر رضا شروین بدو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونای اُمیکرون، گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در سویه اُمیکرون اطفال نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر گرفتار بیماری شدند. به طوری که عملا در مرکز طبی کودکان نیز هم میزان مراجعات سرپایی افزایش پیدا کرده و هم تعداد بستری کودکان مبتلا به کرونا بالا رفته است.

 

وی افزود: در حال حاضر در مرکز طبی کودکان یک بخش جداگانه برای کودکان مبتلا به کووید در نظر گرفته‌ایم. در عین حال یک آی سی یو جداگانه هم در نظر گرفتیم که فعلا در هر دو این بخش‌ها کودکان مبتلا به کرونا بستری هستند.

 

گرفتاری با اُمیکرون حتی در نوزادان

نحوه درمان کودکان مبتلا به اُمیکرون در منزل

بدو با بیان اینکه در همه سنین کودکان از نوزاد گرفته تا سنین نزدیک بلوغ مراجعات کرونایی داشته‌ایم، گفت: البته در سنین زیر ۱۲ سال بیشترین تعداد مراجعات  کرونایی را داریم که به دلیل افزایش بیماری در این سنین در جامعه است. بنابراین کل سنین مربوط به کودکی در ریسک و خطر ابتلا به سویه اُمیکرون قرار دارند. هرچند که اکثریت آنها نیاز به بستری ندارند و با اقداماتی مانند مصرف مایعات در منزل و استامینوفن مداوا می‌شوند. اگر علائم کودکان مانند علائم ساده سرماخوردگی بود، مصرف مایعات و مسکن‌های مجاز در کودکان مانند استامینوفن موثر است تا بیماری دوره خودش را طی کند و بهبودی حاصل شود. منتها باید مراقب باشند. زیرا سرایت سویه اُمیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است.

 

علائم خطر کرونا در کودکان

وی درباره علائم کرونای اُمیکرون در کودکان، گفت: علائم کرونای اُمیکرون در کودکان بیشتر به صورت تب، گلودرد، علائم دستگاه تنفسی فوقانی، خروسک و همچنین سرفه و عطسه است و برخی کودکان مبتلا هم با علائم گوارشی مراجعه می‌کنند.

 

بدو با اشاره به علائم خطر کرونا در کودکان نیز گفت: اگر والدین دیدند که کودک دچار تبی شده که چندین روز ادامه دارد و قطع نمی‌شود، اگر بی‌حالی زیاد یا سردردهای شدیدی در کودک دیدند، یا علائم اختلالی در سطح هوشیاری کودک یا تپش قلب زیاد، بهتر است حتما و در اسرع وقت به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

 

وی با بیان اینکه اوج علائم در کودکان زیر یک هفته است، گفت: البته طول مدت بیماری از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. حال عمومی کودکان بستری مبتلا به کرونا هم متفاوت است. غالب کودکان مبتلا به کرونایی که به بستری نیاز پیدا می‌کنند، معمولا با مایع‌درمانی و دریافت اکسیژن و داروهایی که در بیمارستان برایشان تجویز می‌شود، بهبود می‌یابند. درصد اندکی از کودکان بدحال هستند؛ به ویژه در کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند.

 

کودکان را زودتر واکسینه کنید

بدو تاکید کرد: باتوجه به اینکه تعداد موارد ابتلا به ویژه در موارد سرپایی بالا است، رعایت نکات بهداشتی بیش از قبل توصیه می‌شود. در عین حال سنینی که واکسیناسیون برایشان مجاز شناخته شده است، توصیه می‌کنیم که زودتر و حتما تزریق واکسن را انجام دهند. همچنین در خانواده‌ها افرادی که واکسیناسیون‌شان را کامل نکردند، مخصوصا کسانی که دز سوم واکسن را تزریق نکردند، توصیه می‌کنیم که واکسیناسیون خودشان را انجام دهند، از مراجعات غیرضروری پرهیز کنند و نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست را جدی بگیرند.

 

وی درباره مرگ‌ومیر ناشی از کرونا و به ویژه سویه اُمیکرون در کودکان، گفت: میزان مرگ و میر کودکان در کووید اندک است، اما باید احتیاط زیادی کنیم. خانواده‌ها باید رعایت کنند. از طرفی پرسنل بیمارستان‌ها نیز گرفتار می‌شوند و ظرفیت محدود پرسنل می‌تواند مشکل‌ساز شود. مردم باید شرایط را جدی بگیرند تا این خطر هم رفع شود.

 

بدو گفت: در سویه اُمیکرون استفاده از ماسک بسیار موثر است؛ زیرا علائمی مانند سرفه و عطسه منجر به پرتاب ذرات تنفسی می‌شود، ماسک می‌تواند تا حدی از این ذرات پیشگیری کند و استفاده از آن بسیار مهم است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------