عاملی که خطر حمله قلبی در زنان را ۲ برابر افزایش می‌دهد



حمله قلبی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
سطوح پایین تستوسترون در زنان با خطر دو برابری حوادث قلبی مرتبط است.

به گزارش ایسنابه نقل ازمدیکال اکسپرس، تحقیقی در دانشگاه موناش استرالیا، این دیدگاه را که تستوسترون برای قلب زنان مضر است به چالش کشیده است و نشان می‌دهد که سطح پایین تستوسترون در زنان بالای ۷۰ سال خطر حمله قلبی را دو برابر می‌کند.

 

محققان می‌گویند: این یافته‌ها مستلزم تحقیقات بیشتر در مورد مزایای بالقوه تستوسترون درمانی برای زنان مسن است.

 

قبل از یائسگی، تخمدان‌های زنان منبع اصلی تستوسترون جاری در گردش خون هستند. پس از یائسگی، به‌دلیل توقف عملکرد تخمدان‌ها، تستوسترون خون از هورمون دهیدروپی‌اندروسترون (DHEA) که از غدد فوق کلیوی می‌آید، ساخته می‌شود.

 

با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از یک کارآزمایی تصادفی‌شده طولی به رهبری سوزان دیویس، استاد سلامت زنان در دانشکده بهداشت عمومی و طب پیشگیری موناش، غلظت تستوسترون، دهیدروپی‌اندروسترون (DHEA) و استروژن خون در زنان بالای ۷۰ سال بدون هیچ زمینه بیماری عروقی قلبی اندازه‌گیری شد. زنانی که غلظت تستوسترون و دهیدروپی‌اندروسترون (DHEA) خونشان پایین بود اما استروژن پایینی نداشتند دو برابر بیشتر از زنانی که سطح تستوسترون خونشان بالاتر بود در معرض خطر یک حادثه قلبی عروقی بودند.

 

سطح تستوسترون خون در زنان از اوایل ۲۰ سالگی با افزایش سن کاهش می‌یابد اما در نتیجه یائسگی طبیعی به‌طور قابل‌توجهی تغییر نمی‌کند. با این حال، پس از ۷۰ سالگی سطح تستوسترون خون زنان مشابه آنچه در زنان جوان پیش از یائسگی دیده می‌شود، است.

 

پروفسور دیویس می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است سطح تستوسترون بالا برای زنان مسن‌تر مزیت‌هایی داشته باشد.

 

دیویس ابراز کرد: «در تحقیقات گذشته نشان داده‌ایم که تستوسترون درمانی فشار خون را کاهش و جریان خون را در شریان‌ها افزایش می‌دهد. بنابراین فرضیه ما این بود که داشتن تستوسترون بالاتر ممکن است از زنان مسن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند که برخلاف این باور مرسوم است که تستوسترون برای قلب و عروق مضر است».

 

ما نباید در مورد تستوسترون به‌عنوان یک هورمون مردانه که برای زنان مضر است فکر کنیم چون یک هورمون انسانی مهم برای زنان و مردان است.

 

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر عملکرد تستوسترون در رگ‌های خونی و قلب مورد نیاز است ازجمله این‌که آیا درمان زنان یائسه با تستوسترون پایین از آنان در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند یا خیر.

 

نتایج مطالعه کنونی حاصل تحقیق بر روی هورمون‌های جنسی ۹۱۸۰ زن مسن‌ استرالیایی با حداقل سن ۷۰ سال است که هیچ زمینه قبلی بیماری قلبی عروقی نداشتند همچنین ۵۵۳۵ مورد آن با میانگین سنی ۷۴ سال بود.

 

یافته‌های این تحقیق اکنون در مجله The Lancet Healthy Longevity منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------