سویه فرعی امیکرون خطرناک‌تر از سویه اصلی آن است



 امیکرون ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در ژاپن نشان می‌دهد که سویه فرعی امیکرون موسوم به BA.۲، نه تنها از سویه اصلی امیکرون، BA.۱، مسری‌تر است؛ بلکه ممکن است باعث بیماری شدیدتر شود. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان - محققان گفتند: "تحقیقات چند مقیاسی ما نشان می‌دهند که خطر BA.۲ برای سلامت جهانی به طور بالقوه بالاتر از BA.۱ است."

 

محققان در این مطالعه، همستر‌ها را با BA.۱ و BA.۲ آلوده کردند. همستر‌های آلوده به BA.۲ بیماریشان با آسیب بیشتر به ریه و کاهش وزن بیشتر همراه بود. در حالی که در آزمایش بر روی موش‌ها که با هر دو سویه BA.۱ و BA.۲ آلوده شدند، نتایج مشابه بود.

 

در این مطالعه آمده است: "آزمایش‌های عفونت با استفاده از همستر نشان می‌دهند که BA.۲ بیماری‌زاتر از BA.۱ است."

 

بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد BA.۱ و BA.۲ هر دو از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌های کووید ۱۹ دوری می‌کنند؛ اما تزریق دوز سوم واکسن (تقویت کننده)، احتمال بیماری را ۷۴ درصد کمتر می‌کند.

 

علاوه بر این، آنتی‌بادی‌های مونوکلونال درمانی که برای درمان افراد آلوده به کووید استفاده می‌شوند، تاثیر زیادی بر BA.۲ نداشتند.

 

محققان دریافتند که BA.۲ در برابر دارو‌های casirivimab و imdevimab تقریباً به طور کامل مقاوم بود و در مقایسه با ویروس اصلی B.۱.۱، در برابر داروی sotrovimab  سی و پنج بار مقاوم‌تر بود.

 

به گفته محققان به طور خلاصه، داده‌ها این احتمال را نشان می‌دهند که BA.۲ نگران‌کننده‌ترین سویه کرونا برای سلامت جهانی است.

 

در حال حاضر، هر دو سویه BA.۲ و BA.۱ با هم به عنوان Omicron شناخته می‌شوند و تقریباً غیرقابل تشخیص هستند. محققان معتقدند که BA.۲ باید به‌ عنوان یک نوع نگران‌کننده منحصربه‌فرد شناخته شود و باید به شدت تحت کنترل درآید.

 

اگر سازمان بهداشت جهانی BA.۲ را به عنوان «سویه منحصر به فرد نگران کننده» به رسمیت بشناسد؛ از حروف یونانی برای نامگذاری آن استفاده می‌کند (مانند آلفا، بتا، دلتا و امیکرون که برای نامگذاری سویه‌های قبلی استفاده کرد.)

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------