تعلل یک ساله وزارت بهداشت در انتشار برخی آمار‌های کرونایی/ آمار نمی‌دهند؛ مردم در تزریق واکسن تردید می‌کنند!



وزارت بهداشت ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یونسیان گفت: منتشر نشدن آمار بستری شدگان کرونایی که واکسن نزده اند؛ موجب تردید مردم برای تزریق واکسن شده است. 

  دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت: اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده است و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند. چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده است؛ دوز سوم تزریق نکرده اند.

 

به گفته یونسیان، قسمت اعظم مردم معاند و معارض واکسن نیستند و به گفته‌های دانشمندان و مسئولان بهداشتی اعتماد دارند؛ اما وقتی اطلاعاتی داده نمی‌شود، دچار تردید می‌شوند.

 

می‌توان سوالاتی مانند این که چند درصد بستری شدگان کرونا واکسن زده یا نزده اند را پاسخ داد. هر فردی که در بیمارستان بستری می‌شود، کد ملی او در سامانه مدیریت بیمارستانی ثبت می‌شود؛ از طرفی با کد ملی می‌توان اطلاعات واکسیناسیون فرد را از سامانه واکسیناسیون کرونا استخراج کرد و هر دو سامانه در اختیار وزارت بهداشت قرار دارند.

 

او گفت: مگر می‌شود وزارت بهداشت آمار نداشته باشد؟ هر چند داده‌ها نیاز به تحلیل و پایش دارند و تا زمانی که داده‌ها در اختیار محققان قرار نگیرند؛ خروجی نخواهیم داشت.

 

کمیته علمی کرونا، انجمن اپیدمیولوژی و انجمن پزشکی اجتماعی برای این که داده‌های کرونا در اختیار محققان قرار بگیرد؛ درخواست داده‌اند.

 

یونسیان این ایراد را به وزارت بهداشت وارد می‌داند که هنوز آمار بستری شدگان و فوتی‌های کرونایی که واکسن نزده یا زده‌اند؛ منتشر نشده است.

 

او گفت: به کسانی که واکسن نزده اند، حق می‌دهم تردید داشته باشند؛ زیرا ما اطلاعات را در اختیارشان قرار نداده ایم. هر چند که من به عنوان محقق مطمئن هستم این افراد اشتباه می‌کنند؛ نتایج آنالیز‌ها در ایران مشابه سایر کشور‌های جهان خواهد بود. قسمت اعظم واکسن‌هایی که در ایران تزریق شده اند، همان واکسن‌هایی هستند که در سایر دنیا تزریق شده‌اند و نتایج اثربخشی این واکسن‌ها گزارش شده است.

 

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته است: مطالعاتی که در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت برای انتشار آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی واکسن زده و نزده انجام شده، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اند.

 

هاشمی در واکنش به درخواست باشگاه خبرنگاران برای انتشار آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی واکسن زده یا نزده، گفت: منابع تهیه چنین آماری متعدد بوده و نیاز به ویرایش دارند؛ البته مجدد تاکید کردم که بهتر است صبوری کنید تا به زودی نتیجه نهایی در اختیار شما، دیگر دوستان خبرنگار و مردم قرار داده شود.

 

البته معلوم نیست، وزیر بهداشت به استناد کدام مطالعه تحقیقاتی ١٩ بهمن گفته است: ۹۰ درصد افرادی که در سویه امیکرون بستری می‌شوند؛ واکسن تزریق نکرده‌اند.

 

٢١ بهمن ٩٩ واکسیناسیون در ایران آغاز شد و در دولت سیزدهم با تسریع در واردات، واکسیناسیون از شهریور سرعت گرفت و جای این سوال باقی است که چرا در طول این مدت آمار بستری شدگان و فوتی‌های کرونایی واکسن زده یا نزده با تحلیل داده‌ها و به کمک سامانه‌های وزارت بهداشت، انجام نشده است؟

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------