نگران لخته خون ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا نباشید



واکسن آسترازنکا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که خطرات لخته‌های خون ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا بسیار ناچیز و داده‌های این تحقیق حاصل بررسی میلیون‌ها نفر دریافت‌کننده این واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان است. 

به گزارش  ایسنا به نقل از نیوز، نتایج دو تحقیق انجام شده دانشگاه ادینبورگ انگلستان که اولین مورد توسط دکتر ویلیام وایتلی انجام شد شامل تجزیه و تحلیل سوابق سلامت الکترونیکی ۴۶ میلیون بزرگسال در انگلیس بود که ۲۱ میلیون نفر از دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ واکسینه شده بودند.

 

وی از این داده‌ها دریافت که تقریبا ۰.۹ تا ۳ نفر در هر میلیون نفر احتمالا عوارض جانبی شدیدی را تجربه می‌کنند.

 

دکتر وایتلی گفت: «به دلیل اندازه بسیار بزرگ، این مطالعه نتایج دقیقی در مورد خطرات حوادث نادر لخته شدن خون و سطوح پایین پلاکتی پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ ارائه کرده است.»

 

وی افزود: ما نشان دادیم که این خطرات فقط در افراد زیر ۷۰ سال با واکسن آسترازنکا رخ می‌دهد و افزایش خطر بسیار ناچیز و چند نفر در هر میلیون واکسینه شده است.

 

مطالعه دوم توسط استیون کر از مجموعه داده‌های ۱۱ میلیون بزرگسال در انگلستان، اسکاتلند و ولز استفاده کرد و رویداد یک نوع نادر لخته خون در مغز را ۹۰ روز قبل از واکسیناسیون و چهار هفته پس از دریافت اولین دوز بررسی کرد.

 

یافته‌ها حاکی از افزایش کمی خطر رویدادهای لخته شدن خون پس از واکسیناسیون با آسترازنکا است که معادل یک رویداد به ازای هر ۴ میلیون نفر واکسینه شده است.

 

دکتر کر اظهار کرد: «لخته شدن خون یک رویداد فوق‌العاده نادر و تنها ۳تا۴ نفر در هر میلیون نفر در سال است.»

 

این یک عارضه جانبی جدی اما بسیار نادر واکسیناسیون است که باید با مزایای ارائه شده واکسیناسیون به ویژه در میان افراد مسن و آسیب‌پذیر سنجیده شود.

 

نتایج این تحقیق در نشریه علمی PLOS Medicine منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------