وضعیت مرگ و میر در ۳ دوز واکسن زده ها/کاهش مراجعات واکسیناسیون



 مرگ های کرونایی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در ارتباط با تأثیر واکسیناسیون و کاهش مرگ های کرونایی، توضیحاتی ارائه داد. 

به گزارش مهر، علیرضا زالی، در اولین کنگره بین المللی تازه‌های علوم بهداشتی کشور، از بستری ۴ هزار و ۲۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد هزار و ۳۵۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۸۷۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که ۱۹۲ در بخش مراقبت ویژه خدمت دریافت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ۷۴۰ بیمار طی روز گذشته از بیمارستان‌های پایتخت ترخیص شدند، افزود: مراجعه ۱۴ هزار و ۸۰۰ فرد مشکوک به ابتلاء در مراکز بهداشت و درمان استان تهران به ثبت رسیده است. همچنین روند بستری بیماران کرونایی در طول ۷۲ ساعت اخیر ثابت بوده اما تا زمانی که تعداد ترخیص شدگان از آمار بستری بیماران بیشتر نشود، نمی‌توان ادعا کرد شیوع بیماری روند کاهشی دارد. البته پیش بینی‌ها حاکی از کاهش تعداد بستری‌های کرونایی تا پایان هفته آتی است.

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در خصوص آخرین آمار تزریق واکسن کرونا در پایتخت نیز تصریح کرد: مجموع واکسن‌های تزریق شده ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۱۰ میلیون ۶۰۰ هزار نفر دوز اول، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز دوم و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند.

 

وی از کاهش مراجعه برای تزریق واکسن در طول هفته اخیر خبر داد و گفت: در هفته گذشته آمار مراجعات روزانه بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر بوده است که پیش از این ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار گزارش می‌شد. ابتلای برخی از شهروندان دلیلی برای این کاهش محسوب می‌شود، اما با این حال مشارکت بیشتر رسانه و مردم در زمینه ترغیب واکسیناسیون نیاز است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اثربخشی واکسیناسیون در کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: مطالعات جهانی بسیاری به ویژه در زمینه تأثیر تزریق دوز سوم منتشر شده است. باید از تجربه بین المللی به صورت تطبیقی بهره گرفت که به این موضوع در کمیته‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه ویژه شده و مستندات بسیاری در خصوص تجربیات سایر کشورها به همت اساتید و پژوهشگران دانشگاهی به چاپ رسیده است.

 

زالی عنوان کرد: با همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان تهران، از ابتدای پیک پنجم در خصوص بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه مطالعاتی صورت گرفت و گزارش‌های آن منتشر شد. همچنین معاونان بهداشتی هر سه دانشگاه گزارش هفتگی مربوط به اطلاعات واکسیناسیون افرادی که بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا فوت کرده‌اند را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌دهند.

 

وی در خصوص آمار مرگ و میر در افراد واکسینه شده، ادامه داد: بر اساس مطالعات از ابتدای پیک ششم تاکنون، افراد واکسینه شده دوز سوم تا ۵ برابر و افراد واکسینه شده دوز اول تا ۱۴ برابر در مقابل خطر مرگ و میر مصون شدند. البته این آمار به روز رسانی می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پوشش ۹۳ درصدی واکسیناسیون در استان تهران خبر داد و افزود: این آمار نشان از مشارکت مطلوب شهروندان تهرانی و کمرنگ بودن فضای واکسن گریزی در میان جمعیت پایتخت دارد. پوشش کامل واکسیناسیون علاوه بر ایجاد ایمنی فردی، شانس جهش و چرخش ویروس در جامعه را کاهش می‌دهد.

 

زالی با تاکید بر نقش نیروهای بهداشتی در مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی در امر بیماریابی، انجام تست‌های تشخیصی، درمان‌های سرپایی و واکسیناسیون، اظهار کرد: ۴۵۶ مرکز واکسیناسیون و بیش از ۹۰ مرکز جامع سلامت در تهران ۱۶ و ۱۸ ساعته تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کنند.

 

به گفته وی، ارائه خدمات بهداشتی غیرکرونایی نظیر غربالگری مادران باردار و واکسیناسیون نوزادان و کودکان و عدم کاهش سایر شاخص‌های بهداشتی در دوران بحران بر نقش ارزنده نیروهای بهداشتی در زمینه حفظ و ارتقای سلامت جامعه تاکید دارد.

 

زالی با اشاره به اهمیت شبکه سازی در حوزه بهداشت و تقدم بهداشت بر درمان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخبر خود که بی شک مبتنی بر شواهد متقن و بن مایه‌های کارشناسانه است، بر اهمیت توجه به شبکه‌های بهداشتی تاکید ویژه داشتند. اوج بالندگی بهداشت در کشور در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود، بنابراین اشراف ایشان به شبکه‌های بهداشتی دور از انتظار نیست. کشور در طول سالهای اخیر دچار اختلال استراتژیک و بی توجهی به حوزه بهداشت شد.

 

وی ادامه داد: طبیعی است با تخصیص میزان کم بودجه و خصوصی سازی حوزه بهداشت، آسیب‌هایی به این بخش وارد شده است و کرونا نیز این ضعف بهداشتی را به چالش کشید. کنترل بهینه کرونا از دالان بهداشت می‌گذرد و باید از این تجربیات بهره گرفت. در این مسیر باید عملیاتی سازی فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر بازسازی و تقویت سیستم بهداشتی کشور محقق شود.

 

زالی با اشاره به تأثیر تقویت شبکه بهداشت کشور در تقویت امنیت شغلی نیروهای بهداشتی، عنوان کرد: امروز باید گفتمان سازی مطالبه گرایانه هم سطح وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، اساتید و دانشجویان برای تحقق عملیاتی و اجرایی سازی فرمایشات مقام معظم رهبری صورت گیرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به سیمای متفاوت اپیدمی‌های سلامت محور که در آینده بروز خواهند کرد بر لزوم بازسازی شبکه‌های بهداشتی کشور، تقویت ساختار نیروی انسانی و تبدیل وضعیت نیروهای بهداشتی، بهبود وضعیت دریافتی نیروها تاکید کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------