رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را کاهش می دهد



رژیم غذایی پرفیبر ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان دریافتند که میزان بالاتر فیبر غذایی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی، مشخص شده است که مصرف فیبر برای یک سیستم گوارشی سالم بسیار مهم است و همچنین دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. اکنون، شواهدی در حال ظهور است که نشان می‌دهد فیبر برای مغز سالم نیز مفید است. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی نشان دادند که رژیم غذایی پر فیبر با کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل مرتبط است.

 

در یک مطالعه در مقیاس بزرگ، بیش از ۳۵۰۰ بزرگسال ژاپنی در بررسی رژیم غذایی شرکت کردند و سپس به مدت دو دهه مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد بزرگسالانی که فیبر بیشتری مصرف می‌کردند، به ویژه فیبر محلول، کمتر در معرض ابتلاء به زوال عقل بودند. این یافته‌ها ممکن است به تعاملات بین روده و مغز مربوط باشد.

 

پروفسور «کازوماسا یاماگیشی»، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «زوال عقل یک بیماری مخرب است که معمولاً نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد فیبر غذایی ممکن است نقش پیشگیرانه ای داشته باشد. ما این موضوع را با استفاده از داده‌هایی که از هزاران بزرگسال در ژاپن برای مطالعه بزرگی که در دهه ۱۹۸۰ شروع شد جمع آوری شده بود، بررسی کردیم.»

 

شرکت‌کنندگان نظرسنجی‌هایی را تکمیل کردند که رژیم غذایی آنها را بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۹ ارزیابی کرد. آنها عموماً سالم و بین ۴۰ تا ۶۴ سال سن داشتند. سپس آنها از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ مورد پیگیری قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا آنها به زوال عقل مبتلا شده اند.

 

محققان داده‌ها را از مجموع ۳۷۳۹ فرد بالغ بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم کردند. آنها دریافتند گروه‌هایی که میزان بالاتری از فیبر مصرف می‌کردند کمتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل بودند.

 

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا تفاوت‌هایی برای دو نوع اصلی فیبر وجود دارد: فیبرهای محلول و نامحلول. فیبرهای محلول که در غذاهایی مانند جو و حبوبات یافت می‌شوند، برای باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند و همچنین فواید دیگری برای سلامتی دارند، مهم هستند. فیبرهای نامحلول موجود در غلات کامل، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مهم هستند. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل برای فیبرهای محلول بارزتر است.

 

پروفسور یاماگیشی می‌گوید: «مکانیسم ها در حال حاضر ناشناخته هستند، اما ممکن است شامل فعل و انفعالاتی باشد که بین روده و مغز اتفاق می‌افتد. یک احتمال این است که فیبر محلول ترکیب باکتری‌های روده را تنظیم می‌کند. این ترکیب ممکن است بر التهاب عصبی تأثیر بگذارد، که در شروع زوال عقل نقش دارد. همچنین ممکن است فیبر رژیمی، سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشارخون، لیپیدها و سطوح گلوکز را کاهش دهد.»

 

امروزه در بسیاری از کشورها، بسیاری از مردم فیبر کمتری نسبت به توصیه متخصصان تغذیه مصرف می‌کنند. با تشویق عادات غذایی سالم با فیبر غذایی بالا، ممکن است بتوان بروز زوال عقل را کاهش داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------