نقش تغذیه در بروز بیماری باکتریایی واژن



 بیماری باکتریایی واژن ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران کشور در مطالعه‌ای جالب بر روی یک بیماری مهم واژینال در زنان، متوجه شده‌اند که سبک غذایی و مصرف مواد فرا فرآوری شده می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند. 

به گزارش ایسنا، بیماری واژینوز باکتریال، شایع‌ترین عفونت واژینال در زنانی است که در سنین باروری قرار دارند. در این عفونت، باکتری‌های موجود در واژن به نحوی تغییر می‌کنند که جمعیت باکتری‌های لاکتوباسیلی تولیدکننده پروکسید هیدروژن نظیر لاکتوباسیلوس کریسپاتوس و لاکتوباسیلوس جنسنئی در مقابل جمعیت باکتری‌های بی‌هوازی نظیر گاردنلا واژینالیس و گونه‌های پروتلا و مبیلونکوس افزایش می‌یابد. واژینوز باکتریال در جهان بین ۸ تا ۷۵ درصد شایع است و شیوع آن در ایران نیز حدود ۳۰ درصد است.

 

به گفته متخصصان، موارد متعددی مثل سن، تحصیلات، شغل، بی‌نظمی‌های قاعدگی، وضعیت بهداشتی، تعداد دفعات بارداری، نژاد، سیگار کشیدن، استرس مزمن و مصرف قرص‌های ضدبارداری هورمونی با خطر ابتلا به واژینوز باکتریال در ارتباط هستند. این بیماری با عوارضی همچون کاهش کیفیت زندگی و اختلال در عملکرد جنسی زایمان زودرس همراه است. همچنین وزن کم نوزاد هنگام تولد درکنار عوارض دیگری برای بارداری و همین‌طور افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی مانند بیماری ایدز نیز از مشکلات جانبی این بیماری هستند. درمان واژینوز باکتریال سخت است و در ۶۰ درصد موارد بعد از اتمام دوره درمان آنتی‌بیوتیکی، ظرف ۱۲ ماه مجدداً برمی‌گردد. لذا شناسایی فاکتورهای خطر تغذیه‌ای ابتلا به واژینوز باکتریال می‌تواند یک هدف کمک درمانی بالقوه در این خصوص باشد.

 

در این راستا، محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک پژوهش تیمی، این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این تحقیق، ارتباط بین مصرف مواد غذایی فرا فرآوری شده با بیماری واژینوز باکتریال به‌صورت علمی ارزیابی شده است.

 

این مطالعه بر روی ۱۴۴ فرد مبتلابه واژینوز باکتریال از میان زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله مراجعه‌کننده به کلینیک زنان بیمارستان امام حسین تهران انجام شده است. محققان برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از این شرکت‌کنندگان، از پرسش‌نامه‌های علمی مربوطه استفاده کرده‌اند.

 

نتایج بررسی‌های انجام شده در این مطالعه نشان می‌دهند که بین دریافت مواد غذایی فرا فرآوری شده شامل گروه گوشت‌های فرآوری شده و فست‌فودها، روغن‌ها و سس‌ها و گروه شیرینی‌ها با واژینوز باکتریال ارتباط مستقیمی مشاهده می‌شود.

 

به گفته غزاله اسلامیان، استادیار گروه تغذیه سلولی مولکولی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و چهار همکار دیگرش در این تحقیق، «کاهش دریافت مواد غذایی فرآوری شده می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به واژینوز باکتریال نقشی مهم را ایفا کند. بنابراین اجرای برنامه‌های آموزش تغذیه مناسب با هدف اصلاح عادات غلط غذایی به‌ویژه برای جمعیت دارای خطر بالای ابتلا به بیماری واژینوز باکتریال با تأکید بر کاهش دریافت مواد غذایی فرا فرآوری شده ضروری به نظر می‌رسد».

 

آن‌ها افزوده‌اند: «به‌منظور بررسی بیشتر روابط مشاهده‌شده در این مطالعه انجام تحقیقات با طراحی کوهورت آینده‌نگر پیشنهاد می‌شود».

 

این یافته‌ها را مجله علمی، تخصصی و پژوهشی زنان، مامایی و نازایی منتشر کرده است. این مجله توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انجمن متخصصین زنان مامایی نازایی ایران شاخه خراسان انتشار می‌یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------