تاثیر مصرف برخی مُسکن ها بر واکنش بدن به کووید ۱۹



 مُسکن ها ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن می توانند همراه با یا علیه سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت کووید ۱۹ عمل کنند. 

به گزارش مهر به نقل از اِوری دی هلث، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه سیدنی انجام می‌شود، داروهایی که اغلب برای کنترل درد و تب استفاده می‌شوند، ممکن است بر واکنش ایمنی به بیماری‌های عفونی مانند کووید ۱۹ به صورت منفی یا مثبت تأثیر بگذارند.

 

نتایج بر اساس یک بررسی بالینی بزرگ بر اثرات پاراستامول (استامینوفن)، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن، و ضد دردهای اپیوئیدی مانند مورفین و کدئین بر سیستم ایمنی بدن حاصل شده است.

 

«کریستینا عبدالشهید»، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «بررسی ما نشان می‌دهد که برخی از داروهای رایج درد و تب ممکن است با سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت همکاری کنند، در حالی که برخی دیگر علیه آن عمل می‌کنند و خطر ابتلاء یا واکنش بد به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهند.»

 

در یافته‌های کلیدی که توسط تیم تحقیقاتی مشخص شد، آسپرین یک گزینه درمانی مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای بیماری سل، عفونت باکتریایی جدی که به ریه‌ها حمله می‌کند، است.

 

همانطور که در تحقیقات دیگر مطرح شده است، این اثر درمانی ممکن است برای کووید ۱۹ نیز بکار گرفته شود. مقاله‌ای که در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد بیان کرد که آسپرین نتایج بالینی را برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند بهبود می بخشد و مطالعه‌ای دیگر نشان داد که استفاده از آسپرین به طور قابل توجهی با کاهش خطر مرگ در مبتلایان به کووید ۱۹ مرتبط است.

 

با این حال، بررسی داروهای ضد تب شامل استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین نشان می‌دهد این داروها در صورت مصرف برای تسکین پس از واکسیناسیون، می‌توانند پاسخ ایمنی مطلوب را کاهش دهند.

 

دکتر عبدالشهید می‌گوید: «مصرف پاراستامول یا ایبوپروفن قبل یا بلافاصله بعد از واکسیناسیون برای جلوگیری از تب خفیف یا سردرد توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند پاسخ ایمنی مطلوب بدن به واکسن را کاهش دهد. برای واکسن آبله مرغان، استفاده از ایبوپروفن توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است خطر عفونت‌های باکتریایی ثانویه پوست را افزایش دهد.»

 

نویسندگان مطالعه همچنین تاکید کردند که داروی ضدالتهابی ایندومتاسین که برای درمان درد خفیف تا متوسط و تسکین علائم آرتروز یا نقرس استفاده می‌شود، ممکن است تکثیر ویروس را در کووید ۱۹ کاهش دهد، اما آزمایش‌های انسانی در مقیاس بزرگ مورد نیاز است.

 

محققان تأکید می‌کنند که بسیاری از تحقیقات کنونی متناقض هستند و نمی‌توان از تأثیر این داروها بر سیستم ایمنی بدن مطمئن بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------