افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ



 سرطان کولورکتال ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد بزرگسالان قد بلندتر ممکن است بیشتر از بزرگسالان کوتاه قد به سرطان کولورکتال یا پولیپ روده بزرگ که بعداً می توانند بدخیم شوند، مبتلا شوند. 

به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی، در حالی که ارتباط بین قد بلندتر و سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) قبلاً بررسی شده بود، محققان می‌گویند که این مطالعات نتایج متناقضی ارائه کردند، معیارهای متناقض قد را نشان دادند و خطر آدنوم ها را که پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ هستند، در بر نداشتند.

 

«جرارد مولین»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جان هاپکینز مریلند، می‌گوید: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. یافته‌ها بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهد قد بلندتر یک عامل خطر نادیده گرفته شده است و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال در نظر گرفته شود.»

 

وی می‌گوید: «یک دلیل احتمالی برای این ارتباط این است که قد بزرگسالان با اندازه اندام بدن مرتبط است. تکثیر فعال‌تر در اندام‌های افراد بلند قدتر می‌تواند احتمال جهش‌هایی که منجر به دگرگونی بدخیم شود را افزایش دهد.»

 

محققان برای اولین بار ۴۷ مطالعه مشاهده‌ای بین المللی شامل ۲۸۰,۶۶۰ مورد سرطان کولورکتال و ۱۴,۱۳۹ مورد آدنوم کولورکتال را شناسایی کردند.

 

از آنجایی که تعریف قد در سرتاسر جهان متفاوت است، تیم تحقیق بالاترین و کمترین قد را در گروه‌های مختلف مطالعه مقایسه کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که به طور کلی، قدبلندترین افراد در بالاترین صدک قد، ۲۴ درصد بیشتر از کوتاه‌ترین افراد در پایین‌ترین صدک، در معرض خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ هستند.

 

مولین می‌گوید: «به ازای هر ۱۰ سانتیمتر افزایش قد، ۱۴ درصد خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال و ۶ درصد احتمال ابتلاء به آدنوم افزایش می‌یابد.»

 

به گفته محققان، بیش از نیمی از سرطان‌های روده بزرگ با عوامل قابل تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل مرتبط است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------