گیاهان آپارتمانی به تنفس آسان تر در محیط کمک می کنند



گیاهان آپارتمانی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
به گفته محققان انگلیسی، گیاهان آپارتمانی می توانند هوای خانه یا محل کار را تمیزتر کنند.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان در تحقیقات آزمایشگاهی دریافتند سه گیاه خانگی معمولی گل چمچه ای (Spathiphyllum wallisii)، گیاه ساقه ذرتی (Dracaena fragrans) و گیاه ZZ یا زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia) می‌توانند میزان آلاینده معمولی هوا به نام دی اکسید نیتروژن (NO۲) را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

 

«کریستین پرفرنگ»، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه بیرمنگام، می‌گوید: «گیاهانی که ما انتخاب کردیم همگی بسیار متفاوت از یکدیگر بودند، با این حال همه آنها توانایی‌های بسیار مشابهی برای حذف NO۲ از هوا نشان دادند.»

 

محققان خاطرنشان کردند که این گیاهان پرهزینه و گران نیستند و نگهداری آنها آسان است.

 

برای این مطالعه، یک گیاه از هر گونه در یک محفظه آزمایشی حاوی سطوح NO۲ قابل مقایسه با گیاهان یک اداره در نزدیکی یک جاده شلوغ و پررفت و آمد قرار داده شد. در طی یک ساعت، هر سه گونه حدود نیمی از NO۲ موجود در محفظه را حذف کردند.

 

سپس محققان برآورد کردند که این نتایج برای یک دفتر کوچک و یک دفتر متوسط با سطوح مختلف تهویه چه معنایی دارد.

 

در یک دفتر کوچک با تهویه ضعیف و میزان بالای آلودگی هوا، پنج گیاه آپارتمانی سطح NO۲ را حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. بر اساس یافته‌ها، در یک فضای بزرگ‌تر، میزان کاهش کمتر و حدود ۳.۵ درصد خواهد بود، اما با افزودن گیاهان بیشتر می‌توان آن را افزایش داد.

 

به گفته محققان، مشخص نیست که گیاهان چگونه NO۲ را از هوا حذف می‌کنند.

 

پرفرنگ گفت: «ما فکر نمی‌کنیم گیاهان از فرآیندی مشابه برای جذب CO۲ استفاده کنند، که در آن گاز از طریق روزنه‌های موجود در برگ‌ها جذب می‌شود.»

 

وی افزود: «حتی در طول آزمایش‌های طولانی‌تر، هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که گیاهان ما NO۲ را دوباره به اتمسفر آزاد کنند، بنابراین احتمالاً یک فرآیند بیولوژیکی نیز وجود دارد که شامل خاکی است که گیاه در آن رشد می‌کند اما ما هنوز نمی‌دانیم که آن فرایند چیست.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------