ارتباط کووید طولانی مدت با بیماری مجاری هوایی کوچک ریه‌ها



 کووید طولانی مدت ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان "دانشگاه آیووا"(University of Iowa) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند کووید طولانی مدت با بیماری پایدار مجاری هوایی کوچک در ریه‌ها مرتبط است. 

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج مطالعه جدیدی که در مجله "رادیولوژی"(Radiology) منتشر شده است، بیماری مجاری هوایی کوچک(small airways) در ریه‌ها یک اثر بالقوه طولانی مدت ابتلا به کووید-۱۹ است. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماری مجاری هوایی کوچک مستقل از شدت عفونت اولیه رخ می‌دهد و عواقب دراز مدت ناشناخته است.

 

"آلخاندرو پی کوملاس"(Alejandro P. Comellas) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در مجاری هوایی کوچک، مستقل از شدت کووید-۱۹، برخی بیماری‌ها رخ می‌دهد. ما باید بیشتر تحقیق کنیم تا ببینیم آیا این بیماریها گذرا هستند یا دائمی‌.

 

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از افرادی که از بیماری کووید-۱۹ جان سالم به در برده‌اند، علائم حاد پس از کووید که معمولا به عنوان "کووید طولانی" شناخته می‌شود را تجربه می‌کنند. علائم حاد پس از کووید مواردی مانند علائم تنفسی از جمله سرفه و تنگی نفس است که توسط نزدیک به ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی، از جمله کسانی که عفونت خفیف را تجربه کرده اند، گزارش شده است.

 

این مطالعه برگرفته از مشاهدات پزشکان دانشگاه آیووا مبنی بر اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به عفونت اولیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که در بیمارستان بستری شده بودند یا به صورت سرپایی تحت درمان بودند و علائم مزمن ریوی مانند تنگی نفس و سایر علائم تنفسی را نشان دادند، جمع آوری شده است.

 

محققان با کمک یادگیری نظارت‌ شده یادگیری ماشینی به بررسی مدارک پزشکی و  سی‌تی اسکن قفسه سینه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پرداختند و شواهدی از بیماری مجاری هوایی کوچک را متوجه شدند. در حالی که بیماری مجاری هوایی کوچک به طور کامل شناخته نشده است، شواهد نشان می‌دهد که ممکن است مربوط به التهاب یا بازسازی مجاری هوایی کوچک باشد که از بازدم هوا از ریه‌ها جلوگیری می‌کند.

 

محققان اظهار کردند ما باید بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم و به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر این بیماری در بیماران باشیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------