قندخون و کلسترول بالا در دهه ۳۰ ریسک آلزایمر را افزایش می دهد



 قندخون و کلسترول بالا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مطالعات نشان می دهد ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر ممکن است از دهه ۳۰ سالگی آغاز شود. 

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دانشگاه بوستون دریافتند افرادی که در سنین بالاتر به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، در سنین ۳۵ سالگی به احتمال زیاد دارای میزان پایین‌تر کلسترول خوب (HDL) و میزان بالاتر چربی خون خطرناک به نام تری گلیسیرید بوده‌اند.

 

«لیندزی فارر»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «کلسترول بالا و قند خون، دیابت و بیماری‌های قلبی به‌عنوان عوامل خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر کاملاً ثابت شده‌اند، اما بیشتر تحقیقات مربوط به این بیماری‌ها در افراد مسن‌تر انجام شده است.»

 

فارر اذعان دارد: «یافته ها نشان می‌دهد که مردم باید زودتر کنترل سلامت و سبک زندگی خود را شروع کنند.»

 

این به این معنی است که ویزیت‌های سالانه را از ۳۰ سالگی برنامه ریزی کنید. در طول این ویزیت‌ها، پزشک سطح کلسترول و قند خون را بررسی می‌کند و نتایج می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که زمان آن رسیده است که سلامت خود را در اولویت قرار دهید.

 

به گفته فارر: «ایجاد تغییرات، از جمله ورزش بیشتر و داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر، ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر کمک کند.»

 

محققان داده‌های نزدیک به ۵۰۰۰ نفر را بررسی کردند که تقریباً هر چهار سال یک بار، از جمله در سه دوره سنی خاص: ۳۵-۵۰، ۵۱-۶۰ و ۶۱-۷۰، تحت معاینات کامل قرار گرفتند.

 

در طی این بازدیدها، محققان کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون، فشار خون، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط به مدت ۳۸ سال تحت نظر قرار گرفتند تا ببینند چه کسانی علائم زوال شناختی یا ذهنی را نشان می‌دهند.

 

نتایج نشان داد از ۳۵ تا ۵۰ سالگی، افزایش ۱۵ میلی گرم در هر دسی لیتر خون (mg/dL) در تری گلیسیرید منجر به افزایش ۳۳ درصدی خطر ابتلاء به آلزایمر شد. همچنین، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلاء به آلزایمر با هر ۱۵ پوینت افزایش قند خون از ۵۱ سالگی به ۶۰ سالگی، حدود ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

 

از طرف دیگر، افزایش ۱۵ میلی گرم در دسی لیتر در میزان HDL (کلسترول خوب) در سن ۳۵ سالگی ممکن است خطر آلزایمر را تا حدود ۱۵٪ کاهش دهد. این مطالعه نشان داد در افراد ۵۱ تا ۶۰ ساله که HDL شأن افزایش یافته بود، این خطر تقریباً ۱۸ درصد کاهش یافت.

 

به گفته محققان، منطقی است که HDL پایین، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش دهد. چراکه این مشکلات پزشکی، بر عروق و جریان خون تأثیر می‌گذارند و التهاب را در سراسر بدن از جمله مغز افزایش می‌دهند، که همگی می‌توانند بر ایجاد زوال عقل تأثیر بگذارند.

 

محققان معتقدند حفظ کلسترول و قندخون در بزرگسالی، بدن را کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد. از آنجایی که بسیاری از تغییرات مرتبط با آلزایمر در سنین جوانی شروع می‌شود، هیچ‌وقت برای پیشگیری از بیماری‌های مغزی و قلبی خیلی زود نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------