۹۹ درصد جمعیت کره زمین هوای آلوده استنشاق می کنند



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت که خواستار کاهش استفاده از سوخت های فسیلی شده است، تقریباً هیچ کس در جهان هوای خوب تنفس نمی کند. 

به گزارش  مهر به نقل از مدیسن نت، کیفیت هوا در مناطق مدیترانه شرقی و آسیای جنوب شرقی بدترین وضعیت را دارد، اما ۹۹ درصد از جمعیت جهان هوایی استنشاق می‌کنند که بیش از حد مجاز کیفیت هوا بوده و حاوی ذرات بیماری زا است. کیفیت هوا در آفریقا هم بد است.

 

دکتر «ماریا نیرا»، رئیس دپارتمان محیط زیست، تغییرات آب و هوا و سلامت سازمان جهانی بهداشت، گفت: «پس از زنده ماندن از یک بیماری همه گیر، داشتن ۷ میلیون مرگ قابل پیشگیری و سال‌های از دست رفته سلامت به دلیل آلودگی هوا غیرقابل قبول است.»

 

ذرات خطرناک موجود در هوا می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و وارد سیاهرگ‌ها و شریان‌ها شده و باعث بیماری شوند. این ذرات ناشی از تردد وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها، کشاورزی، سوزاندن زباله، صنعت و منابع طبیعی مانند گرد و غبار بیابان هستند.

 

پایگاه داده سازمان جهانی بهداشت شامل ذرات PM۲.۵، PM۱۰ (ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرومتری کوچک) و اکنون اندازه گیری های زمینی دی اکسید نیتروژن است که از طریق سوزاندن سوخت تولید می‌شود و در مناطق شهری رایج است. سازمان جهانی بهداشت بالاترین غلظت را در منطقه مدیترانه شرقی اعلام کرد.

 

قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن می‌تواند به بیماری آسم منجر شود و علائمی مانند سرفه، مشکل در تنفس و خس خس سینه ایجاد کند.

 

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «ذرات، به ویژه PM۲.۵، می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد اثرات قلبی عروقی، عروقی مغزی [سکته مغزی] و تنفسی شوند. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ذرات معلق بر اندام‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و باعث بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------