اثر عجیب تحریم؛ لوازم دست دوم در اتاق عمل!



مافیای دارو,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

روزنامه جام جم در یک گزارش ویژه از بازار دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده که از لوازم دست دوم در اتاق عمل استفاده می‌شود.

 

کار و بار مافیای دارو این روزها سکه است، آنها پول روی پول می‌گذارند و بیماران و خانواده‌های‌شان اشک و آه دارند. آن‌طور که سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدتی پیش گفت‌، از مجموع ۳۴ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه بازار دارو در کشور، حدود ۲۵هزار میلیارد تومان آن غیرقابل رصد است و همین رقم برای تایید کار و بار سکه مافیای دارو کافی است. بنابراین می‌توان گفت قدرتمندترین مافیای فعال این روزها در ایران، مافیای دارو است. سودجویانی که یا تجهیزات پزشکی دست‌دوم را به عنوان تجهیزات نو وارد ایران می‌کنند یا داروهای شیمی‌درمانی و بیماران خاص را آن‌قدر گران به دست مصرف‌کننده می‌رسانند که بسیاری از بیماران، قبل از درمان و به دلیل نداشتن تمکن مالی، جان خود را از دست می‌دهند.

 

گرچه به اعتقاد کارشناسان، مافیای قدرتمند دارو و تجهیزات پزشکی از دایره افراد وابسته برخی نهادهای مسؤول خارج نیست اما برای آن‌که سرنخ دقیق‌تری از این مافیا بیابیم، راهی خیابان ولی‌عصر و راسته فروشندگان تجهیزات پزشکی شدیم. صحبت‌های فروشندگان تجهیزات پزشکی قابل تامل است. آنها همه بر این باور هستند که بدون برقراری ارتباط با مدیران این حوزه، نمی‌توان تجهیزات دست دوم اتاق عمل را وارد کرد و به عنوان جنس نو به بیمارستان‌ها فروخت!

 

از خیابان جامی که به سمت خیابان ولی عصر می‌رویم، دو راسته خیابان، رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. پشت ویترین مغازه‌ها پر است از کپسول‌های اکسیژن، ویلچر، انواع پنس‌های پزشکی و لباس‌های سبز و سفیدی که برای قامت پزشکان و پرستاران دوخته شده‌ است.

 

شهروندانی هم هستند که مغازه‌ها را یکی پس از دیگری به امید خرید ارزان‌تر تجهیزات پزشکی طی می‌کنند. جانبازی به دنبال خرید کپسول اکسیژن جدید برای خود است و مادری دست پسر کم‌شنوای خود را گرفته تا با خرید سمعک جدید برای او، به زندگی‌اش رنگ دیگری بدهد. او باید در کلاس درس حاضر شود اما بدون سمعک این کار برایش ممکن نیست.

 

انگار رفت و آمد‌ها در این خیابان، همه از سر درد و نیاز است و هر فردی که پا به مغازه‌ای می‌گذارد، امیدوار است که قیمت‌ها به نسبت قبل تغییر چندانی نداشته باشد.

 

مافیای دارو و تجهیزات پزشکی از طریق آشفته‌بازار تجهیزات پزشکی، سود سرشاری به دست می‌آورد. به همین دلیل روی تامین تجهیزات دست دوم نیز دست گذاشته است. وقتی پای حرف‌های فروشندگان تجهیزات پزشکی می‌نشینیم، آنها از حقایقی پرده برمی‌دارند که سلامت شهروندان را به بازی گرفته است. یکی از آنها می‌گوید از همه بدتر، تجهیزات مرتبط با اتاق عمل است که در بسیاری از مواقع این تجهیزات به صورت دست‌دوم، از کشورهایی نظیر امارات و ترکیه وارد ایران می‌شود و به عنوان تجهیزات نو به فروش می‌رسد.

 

علی مجد، یکی از فروشندگان تجهیزات پزشکی است که سال‌ها در این حوزه مشغول به فعالیت است. او در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: «برای یافتن مافیا نباید سراغ خرده‌فروشان رفت، چراکه آنها دست‌شان به قدرت بند نیست و نمی‌توانند برای خود رانت ایجاد کنند.»

 

آن‌طور که او می‌گوید، در چند سال اخیر و بعد از تحریم‌های گسترده، بسیاری از تجهیزات پزشکی مرتبط با اتاق‌های عمل به صورت دست دوم از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شود و افرادی که اقدام به این کار می‌کنند، همان‌هایی هستند که روابطی با برخی سازمان‌ها دارند.

 

مجد می‌افزاید: «نظارت در حوزه تجهیزات پزشکی چندان زیاد نیست و اندک نظارت‌ها هم در شهر تهران مرتبط به نوع فعالیت خرده‌فروشان راسته خیابان ولی‌عصر است. من به عنوان یک فروشنده نمی‌توانم تجهیزات دست دوم وارد کنم و آن را به بیمارستان‌های دولتی بدهم اما فردی که در یک وزارتخانه دارای است، به‌راحتی این کار را انجام می‌دهد.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------