کشف نوع جدیدی از سلول‌های بازسازی‌کننده در ریه انسان



 ریه انسان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا"، نوع جدیدی از سلول را در ریه انسان کشف کرده‌اند که در بازسازی سایر سلول‌ها نقش دارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا"(UPenn)، نوع جدیدی از سلول را در ریه انسان کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این سلول‌های موسوم به "RASCs"، در بازسازی سایر سلول‌ها نقش دارند و شاید هدفی برای درمان‌های جدید بیماری‌های خاص ریه باشند.

 

پژوهشگران هنگام بررسی فعالیت سلول‌های ریه به دست آمده از اهداکنندگان انسان، به این کشف دست یافتند. مشخص شد که سلول‌های RASC در شاخه‌های انتهایی راه هوایی قرار دارند و در آنجا پروتئین‌هایی را تولید می‌کنند که مایعی را تشکیل می‌دهند تا راه‌های هوایی را بپوشاند.

 

پژوهشگران با بررسی دقیق‌تر، ارتباطی را با سلول‌های موسوم به "AT2" کشف کردند که مانند سلول‌های بنیادی کیسه‌های هوایی ریه‌ها عمل می‌کنند. به نظر می‌رسد که سلول‌های RASC می‌توانند به سلول‌های AT2 تبدیل شوند. جالب اینجاست که سلول‌های RASC در سلول‌های ریه موش‌ها یافت نمی‌شوند. این امر، برخی از کاستی‌های مربوط به مدل‌های حیوانی بیماری و درمان را برجسته می‌کند.

 

یافته‌های این پژوهش ممکن است پیامدهایی برای بیماری‌های ریوی شایع مانند "بیماری مزمن انسدادی ریه"(COPD) به همراه داشته باشند. این بیماری که اغلب با سیگار کشیدن به وجود می‌آید، به کیسه هوایی آسیب می‌رساند و جریان هوا را در ریه‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد. سلول‌های AT2 نیز در اثر بروز بیماری مزمن انسدادی ریه، ناکارآمد می‌شوند.

 

پژوهشگران در نمونه‌های به دست آمده از افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه و افراد سیگاری که پیشتر این بیماری را نداشتند، سلول‌های AT2 بسیاری را همراه با ناهنجاری‌هایی پیدا کردند که نشان می‌دهد مشکلاتی در تبدیل درست سلول‌های RASC به سلول‌های AT2 وجود دارد. این موضوع می‌تواند سلول‌های RASC را به یک هدف جدید و جذاب برای درمان بیماری‌های ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه تبدیل کند.

 

"ماریا باسیل"(Maria Basil)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بیماری مزمن انسدادی ریه، یک بیماری مخرب و شایع است اما ما دقیقا نمی‌دانیم که چرا یا چگونه برخی از بیماران به آن مبتلا می‌شوند. شناسایی انواع سلول‌های جدید به ویژه نیایاخته‌های جدید که در اثر این بیماری آسیب دیده‌اند، می‌تواند توسعه درمان‌های جدید را سرعت ببخشد.

 

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------