"زولبیا و بامیه" را نه افطار مصرف کنید، نه سحری!



زولبیا و بامیه,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح نکات مهم بهداشتی و تغذیه ای در مصرف زولبیا و بامیه پرداخت. 

دکتر سمیه سلیمانی مهر در گفت و گو با ایسنا، از زولبیا و بامیه به عنوان یکی از پرطرفدارترین خوراکی های ماه مبارک رمضان یاد کرد و افزود: شاید بتوان گفت بعد از خرما، زولبیا و بامیه  پرمصرف ترین  شیرینی افطار و سحر روزه داران است.

 

وی افزود: مصرف بالای این شیرینی در حالیست که هردانه بامیه 80 کالری و هر دانه زولبیای متوسط 200 کالری انرژی دارد و همین کالری بالا زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن فراوان زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن در افراد است.

 

وی افزود: مصرف زولبیا و بامیه در لحظات اولیه پس از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، به سرعت قند خون مورد نیاز را بالا برده وموجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط توصیه می شود روزه داران قند مورد نیاز بدنشان را با خوردن خرما و شیر و یا کشمش و چای و یا حتی آبمیوه تازه جبران کنند تا ولع خوردن زولبیا و بامیه هم در آنها کاهش پیدا کند.

 

سلیمانی مهر گفت: مشکل دیگر در زمینه زولبیا و بامیه، استفاده از رنگ های مصنوعی در تولید آن است.

 

وی افزود: متاسفانه علی رغم کنترل های شدید ارگانهای مرتبط، بعضی قنادیها به دلیل گران بودن زعفران و رنگ های طبیعی در تهیه این شیرینی از رنگهای مصنوعی استفاده می کنند که به علت عوارض بیش از حد رنگ های مصنوعی بهتر است برای اطمینان از زولبیا و بامیه هایی که بیرنگ هستند استفاده شود .

 

سلیمانی مهر  با تاکید بر لزوم توجه به رنگ زولبیا و بامیه هنگام خرید، گفت: هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست، بلکه نشان دهنده این است که در روغن چندبار حرارت داده تهیه شده اند و در نتیجه حاوی مواد سمی بیشتری هستند که عامل سرطان می باشند. بنابراین توصیه می شود افراد از خرید زولبیا و بامیه که حالت سوخته دارد یا بیش از حد معمول خمیرگونه بوده یا مانده و مزه آن تغییر کرده، پرهیز کنید.

 

سلیمانی مهر گفت: توصیه می شود در صورت تمایل به مصرف زولبیا و بامیه این محصول از قنادی‌های معتبر که سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتی داشته و تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، تهیه شود.

 

وی نکته مهم دیگر در زمینه زولبیا و بامیه را زمان مصرف آن دانست و افزود: توصیه می شود از مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری خودداری شود، چرا که این محصول به علت شیرینی بالا، قند خون را به سرعت افزایش داده و موجب ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می شود.

 

 کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با تاکید بر مصرف محدود این محصول برای تمام افراد، توصیه کرد:  افراد مبتلا به دیابت، چاقی و چربی خون بالا تا حد ممکن از مصرف این نوع شیرینی پرهیز کنند.

 

وی همچنین توصیه کرد: افراد از نگهداری طولانی مدت زولبیا و بامیه در منزل اجتناب کنند و به مقدار کم این محصول را خریداری کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------