کشف امیدی تازه برای درمان ایدز



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ‌آی‌وی (HIV) ویروس کوچکی است که فقط ۱۲ پروتئین دارد و ژنوم آن یک سوم ویروس سارس-کوو-۲ است، اما می‌تواند با سرعت بسیار بالایی سلول‌های بدن را اشغال کند و ویروس‌هایی مشابه خودش تولید کند.

به گزارش دیجیاتو؛حالا محققان موسسه طبی «نورث‌وسترن» (Northwestern Medicine) از فناوری جدید مهندسی ژنتیکی کریسپر (CRISPR) استفاده کردند و امیدوارند تا بتوانند به راه جدیدی برای درمان این بیماری برسند.

 

در این فرایند آن‌ها توانستند ۸۶ ژن را شناسایی کنند که به ویروس اچ‌آی‌وی کمک می‌کند سریعتر تکثیر شود. از بین این ژن‌های جدید شناخته شده، ۴۰ ژنی بررسی شدند که قبلا شناسایی و آنالیز نشده بودند.

 

داروهایی که امروزه برای درمان اچ‌آی‌وی استفاده می‌شوند یکی از اصلی‌ترین روش‌های مقابله با همه‌گیری این بیماری بوده و اگرچه توانسته‌اند جلوی گسترش آن را بگیرند، اما روش‌های قطعی درمان نیستند.

 

افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند باید درمان‌های خاصی را در پیش بگیرند، در مدتی طولانی داروهای خود را مصرف کنند و به درمان مناسب دسترسی داشته باشند. اما می‌بینیم که امروزه این شرایط تقریبا در همه جای دنیا ممکن نیست.

 

این گروه تحقیقاتی کار خود را با سلول‌های تی (T cells) آغاز کرد که ویروس اچ‌‌آی‌وی آن را نشانه می‌گیرد. آن‌ها سلول‌های تی خون انسان را مطالعه و هزاران ژن آن را با CRISPR-Cas9 بررسی کردند. در نهایت، محققان این سلول‌ها را به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده کردند و متوجه شدند وقتی این سلول‌ها ژن مربوط به تکثیر ویروسی را از دست می‌دهند، ابتلا به اچ‌آی‌وی کاهش می‌یابد و وقتی عامل ضدویروسی را از دست می‌دهند، ابتلا به اچ‌آی‌وی افزایش می‌یابد.

 

این مطالعه به خوبی نشان داد که تقریبا نیمی از ژن‌های شناسایی شده، در تحقیقات قبلی کشف شده بودند که صحت مطالعه را افزایش می‌دهد. همچنین سایر ژن‌های شناسایی شده به تازگی کشف شدند و قبلا تاثیر آن‌ها در ابتلا به عفونت اچ‌آی‌وی بررسی نشده بود. این تیم تحقیقاتی به گفته خود به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده که ممکن است در نهایت به روشی برای درمان این بیماری منجر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------