افزایش طغیان و همه گیری بیماری های واگیر از ابتدای هزاره سوم



علیرضا زالی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به چالش های نوین حوزه بهداشت اشاره کرد و توجه به تغییر در الگوی بیماری‌ها را مورد تاکید قرار داد. 

به گزارش مهر، علیرضا زالی، در مراسم روز جهانی بهداشت که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: امروزه در سراسر جهان این روز در شرایطی گرامی داشته می‌شود که تمامی جوامع با چالش‌های جدی و جدیدی در حوزه بهداشت و سلامت روبه رو هستند.

 

وی ادامه داد: پاندمی کرونا نشان داد بحران‌ها فراتر از پیش بینی‌ها و برنامه‌های استراتژیک و مدون از پیش تدوین شده، حوزه سلامت را با چالش مواجه و آسیب‌های جدی به مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی وارد می‌کنند. بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید، پاندمی ها و فراگیر شدن آنها منجر به ایجاد اختلالی عمیق در نظام بهداشتی می‌شود و گذر از این مسائل جز با ابتناع به خرد جمعی، بهره گیری از تجارب جهانی و استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی امکان پذیر نخواهد بود.

 

زالی با اشاره به نامگذاری ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین تحت عنوان روز جهانی بهداشت توسط سازمان بهداشت جهانی، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی بستر مطلوبی برای توسعه همکاری‌های بشر دوستانه به منظور ارتقای روابط انسانی شکل داده و به بهانه نامگذاری رو جهانی بهداشت، با اعلام شعار، هر ساله در تلاش است مسائل مبتلابه سلامت جهانی را مورد توجه قرار دهد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بنا به اعلام این سازمان، شعار امسال «سیاره ما، سلامتی ما» است و بر تأثیرات مخرب توسعه زندگی صنعتی بر محیط زیست و تغییرات اقلیمی ناشی از آن تاکید دارد. نگرانی‌های فزاینده این روزهای بشر در خصوص حفظ سلامت کره خاکی، بیش از هر زمان دیگری است.

 

وی با اشاره به چالش‌هایی که امروزه در حوزه بهداشت و سلامت وجود دارد، افزود: نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور و نظام مراقبت سلامت با فرمان عمومی و خردمندانه رهبری مبنی بر توجه ویژه به شبکه بهداشت با فصل نوینی از تغییرات و توجهات عمومی، ملی و اجرایی کشور روبه رو است.

 

به گفته زالی، چالش‌های نوین حوزه بهداشت به رغم ثبات و صلابت دیرپای نظام سلامت و ادغام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی، رویکرد متفاوتی را می‌طلبد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم توجه به تغییر در الگوی بیماری‌ها، تصریح کرد: بیماری‌های نوپدید عفونی به ویژه بیماری‌های ویروسی با رفتارهای جدید، باورهای علمی جهان را به چالش خواهد کشید. به رغم اینکه پیش از همه گیری کووید ۱۹ به علت ساده انگاری تصور می‌شد بشر در مواجهه با بیماری‌های عفونی فائق آمده است، بحران کرونا خلاف آن را ثابت کرد.

 

زالی از افزایش همه گیری و طغیان بیماری‌های واگیر از ابتدای هزاره سوم نسبت به پیش از آن خبر داد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد پیش از گذشته جهان با مشکلات جدیدتر و جدی تری روبه رو می‌شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار بیماری‌های واگیردار، بیماری‌های غیر واگیر همچون فشارخون، دیابت و بروز سرطان‌های جهش یافته و جدید که با الگوی زندگی افراد در هم تنیده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که مهمترین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود.

 

زالی همچنین به دیگر دغدغه‌های نظام سلامت و بهداشت کشور اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت سالمندی و به دنبال آن نیاز بیشتر به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پیچیده‌تر و پرهزینه تر، زیرساخت‌های ضعیف بهداشتی و درمانی در سکونتگاه‌های غیررسمی پایتخت که ۱۳ درصد از سکونتگاه‌های را شامل می‌شود و چرخه معیوب فقر، جهل و اختلالات بهداشتی در این مناطق که منتج از محرومیت است و حاشیه نشینی در تهران با بالاترین جمعیت نسبت به سایر استان‌های کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

 

وی اظهار کرد: مسائل زیست محیطی و تغییرات اقلیمی نیز در کنار تمام این موارد سلامت جوامع را تهدید می‌کند، از همین رو باید برای حفاظت و صیانت از کره زمین بیش از پیش تلاش شود و این دغدغه‌ای جهانی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------