کشف یک نامزد بالقوه جدید برای تولید آنتی‌بیوتیک



آنتی‌بیوتیک‌,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
از آنجا که مقاومت دارویی و ظهورعفونت‌های جدید در حال تبدیل شدن به تهدیدی جدی برای بهداشت جهانی است، تقاضا برای انواع جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها رو به افزایش است و اکنون محققان به نتایج جدیدی دست یافته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز،  محققان در تلاشند تا میکروب‌های خاصی که به عنوان یکی از موفق‌ترین منابع درمانی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند را مجددا بررسی کنند. این میکروب‌ها "اکتینومیست"(actinomycete) نام دارند.

 

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در سنت‌ لوئیس و دانشگاه هاوایی یک نامزد بالقوه برای تولید دارو از یکی از این میکروب‌ها یافته‌اند. نام این باکتری خاک، "Lentzea flaviverrucosa" است.  

 

آن‌ها یافته‌های خود را در مطالعه‌ای در هفته‌نامه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا(PNAS) منتشر کردند.

 

"جاشوا بلاجت"(Joshua Blodgett)، ‌ استادیار زیست شناسی و از نویسندگان این مقاله جدید می‌گوید: اکتینومیست‌های نادر منبعی از ترکیبات زیست فعال جدید هستند که کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، رویکرد مبتنی بر "ژنومیک"(آنالیز ژن) ما این امکان را فراهم کرد تا پپتیدی غیرمعمول برای داروهای آینده شناسایی کنیم.

 

اکتینومیست‌ها ترکیبات زیست‌فعالی تولید می‌کنند که پایه و اساس بسیاری از داروها، به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدسرطان‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

از دهه ۱۹۴۰، شرکت‌های داروسازی، بسیاری از اکتینومیست‌های رایج را تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا دریابند با استفاده از آنها چه دارویی می‌توان تولید کرد. امروزه حدود دو سوم کل آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها با استفاده از اکتینومیست‌ها ساخته شده است.

 

برخی از این میکروب‌ها که به عنوان اکتینومیست‌های نادر شناخته می‌شوند، دسته‌بندی شده اما به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.  

 

"بلوجت" می‌گوید، یافتن این اکتینومیست‌های نادر در طبیعت دشوارتر از یافتن سایر آن‌ها است و ممکن است رشد کندتری داشته باشند. به همین دلیل، ویژگی‌های بسیاری از اکتینومیست‌های نادر برای کشف دارو و اهداف زیست‌فناوری به طور کامل مشخص نشده است.

 

در میان اکتینومیست‌های نادر، "Lentzea flaviverrucosa" به عنوان یک شاخص برجسته ظاهر شد.

 

"بلاجت" و همکارانش در دانشگاه هاوایی دریافتند که این اکتینومیست نادر مولکول‌هایی تولید می‌کند که علیه انواع خاصی از سرطان تخمدان، فیبروسارکوم، ‌سرطان پروستات و لوسمی فعال هستند. فیبروسارکوم یک تومور نادر و بسیار بدخیم است که منجر به تولید کلاژن در نقاطی از بدن می‌شود که نباید در آن‌ها کلاژن تولید شود.

 

دانشمندان به دنبال اکتینومیست‌های نادر با یک علامت ژنتیکی بودند که نشان‌ می‌دهد این میکروب‌ها قادر به ساخت مولکول‌های پیپرازیل(piperazyl) هستند و در همین زمان "Lentzea flaviverrucosa" را پیدا کردند. این مولکول‌ها دارای بلوک‌های‌ سازنده غیرمعمولی بودند. با بررسی بیشتر محققان شگفتی‌های دیگری کشف کردند.

 

"بلاجت" و تیمش با استفاده از روش‌های زیست‌شناسی شیمیایی و ساختاری نشان دادند که این اکتینومیست نادر دو مولکول زیست‌فعال متفاوت را از یک مجموعه ژن به نام ابرخوشه تولید می‌کند.

 

ابرخوشه ها در زیست شناسی کمیاب هستند و این ابرخوشه به خصوص، دو مولکول مختلف را کدگذاری می‌کند که در ادامه در یک واکنش شیمیایی غیرمعمول با یکدیگر جوش می‌خورند و مولکولی قوی در برابر سرطان ایجاد می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------