آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

چرا اصولگرایان از تلگرام خارج نمی‌شوند؟



اخبار,اخبار سیاسی,تلگرام

سیدصالحی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش دیروز در مصاحبه‌ای با تسنیم گفته که به پیام‌رسان‌های بالای ٥‌میلیون کاربر ٥٠ تا ١٠٠‌میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص دهند. ادله مدیر پیام‌رسان سروش در اعطای چنین وامی این بوده که این پیام‌رسان‌ها بتوانند توسعه زیرساخت‌های خود را سرعت بخشند. با توجه به صحبت‌های سیدصالحی ظاهرا او در پی آن است که به نوعی تغییر ذائقه را در مخاطبان ایرانی خود ایجاد کند.

 

انتشار این مصاحبه با واکنش یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواجه شد؛ علیرضا رحیمی با بیان این‌که شبکه‌های داخلی به اصطلاح رقیب تلگرام اشتهای صد میلیاردی و کمک دولتی پیدا کرده‌اند، گفت که فیلترینگ به جای ساماندهی، آشفتگی شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. علیرضا رحیمی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت که شبکه‌های داخلی به اصطلاح رقیب تلگرام اشتهای صد میلیاردی و کمک‌دولتی پیدا کرده‌اند، شبکه‌هایی که توان فکری خلق ثروت و توان مالی اداره یک شبکه را ندارند، باید از گردونه رقابت حذف شوند. فیلترینگ تا این‌جا آشفتگی شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی را به جای ساماندهی در پی داشته است. کارشناسان معتقدند همه چالش‌هایی که حول محور فیلترینگ تلگرام و پیام‌رسان‌های داخلی اتفاق افتاده، سود حاصل از این فضاست که عواید آن در رقابت‌های سیاسی بین جریانات سیاسی رخ می‌دهد.

 

آنها که هنوز در تلگرام مانده‌اند

بعد از فیلترینگ تلگرام موجی از کوچ افراد و کانال‌های تلگرامی با مشی خبری به سوی پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شد، اما زمان زیادی طول نکشید که بسیاری از آنها دوری خود از تلگرام را تحمل نکردند و دوباره به تلگرام پیوستند و برخی دیگر که اصلا خارج نشدند. با گذشت قریب به ۲ماه از آغاز سیاست‌ جدید دولت که در آن قرار شد تمامی فعالیت‌های کابینه و اعضای آن از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل شود، شاهد حضور تعدادی از دولتمردان در این پیام‌رسان خارجی هستیم. در این میان اصولگرایان نیز به فعالیت تلگرامی خود ادامه می‌دهند.

 

بازگشت دولت

۲۹ فروردین‌ماه‌ سال‌جاری بود که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری پس از جلسه هیأت دولت از خداحافظی اعضای کابینه از تلگرام خبر داد و بیان کرد که «اعضای دولت فعالیت‌هایشان را به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی منتقل می‌کنند.» پس از آن بود که در مدت زمان کوتاهی بسیاری از خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی بساط خود را از تلگرام جمع و در پیام‌رسان‌های داخلی پهن کردند. کانال تلگرامی پاد که مهمترین شریان ارتباطی اخبار دولت با مخاطبان خود بود نیز همین رویه را در پیش گرفت. شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی نیز به فعالیت خود در تلگرام ادامه می‌دهد. در این بین فعالیت مشاور رئیس‌جمهوری و تقریبا تصمیم‌سازترین عضو حلقه نزدیکان حسن روحانی در بحث رسانه یعنی حسام‌الدین آشنا کمافی‌السابق ادامه دارد.

 

کانال امام‌جمعه مشهد

کانال منتسب به آیت‌الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد نیز ازجمله کانال‌هایی بود که ابتدا از تلگرام خداحافظی کرد، اما چندی نگذشت که دوباره پستی در آن منتشر کرد. این‌گونه بود که سایت امام‌جمعه مشهد دوری از تلگرام را تاب نیاورد. کانال آیت‌الله علم‌الهدی در واکنش به فعالیت دوباره در تلگرام اعلام کرد که استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی خوب نبوده است. کانال تلگرامی امام‌جمعه مشهد چندی پیش نظر کاربران خود را درباره فیلترینگ تلگرام جویا شده بود که براساس آن ۹۱‌درصد کاربران اعلام کرده بودند به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت نمی‌کنند، بلکه از طریق فیلترشکن به ادامه حضور در تلگرام ادامه می‌دهند. کانال‌های خبری تسنیم، فارس و آخرین خبر که منتسب به جریانات اصولگراست، حتی بعد از فیلترینگ تلگرام نیز نتوانستند دوری از این پیام‌رسان را تحمل کنند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

چرا اصولگرایان از تلگرام خارج نمی‌شوند؟

همان قدر که اصلاح‌طلبان به معجزه شبکه‌های اجتماعی ایمان آورده‌اند، رقبای اصولگرا هم متوجه شده‌اند که این خلأ را جبران کنند. نتیجه چنین احساس نگرانی و برآوردی این شده که در دو، سه ماه گذشته جو غالب بر فضای مجازی دگرگون شده و با تدارک زیادی که دیده شده، تسلط جریان‌های نزدیک به اصولگرا بر شبکه‌های اجتماعی به طرز محسوسی افزایش یافته و این جریانات در راه‌اندازی موج‌های خبری فعال شده‌اند. تمرکز بر عملکرد دولت، افزایش انتقادات به دولت روحانی، زیر سوال بردن صلاحیت و شایستگی نمایندگان لیست امید، راه‌اندازی موج‌های تخریبی علیه بزرگان اصلاحات و مهمتر از همه، شکل‌دهی و سازماندهی فضای رسانه‌ای به بهانه فیش‌های نامتعارف و رایج‌کردن عبارت «مدیران نجومی» ازجمله نمودهای توجه ویژه این جریانات به فضای مجازی است. اصولگرایان با برنامه‌ریزی ویژه و استفاده از تمام توان رسانه‌ای خود وارد عرصه شده‌اند و هدف‌گذاری نهایی آنها، در اختیار گرفتن نبض جامعه در آستانه انتخابات ‌سال ٩٨ است.

اخبار,اخبار سیاسی,تلگرام

روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------