آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

مهسا امینی درگذشت/ واکنش‌ها به فوت دختر سنندجی بر اثر برخورد گشت ارشاد



مهسا امینی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
مهسا امینی دختر سنندجی که در پی بازداشت از سوی گشت ارشاد دچار حادثه شده و به کما رفته بود دقایقی پیش درگذشت.

دایی مهسا امینی در گفت‌وگوی کوتاهی با اعتمادآنلاین درگذشت او را تایید کرد.

 

ساعاتی پیش تر، دایی مهسا امینی در گفت و گوی دیگری با روزنامه اینترنتی فراز از درگذشت فوت مهسا امینی خبر داده بود.

 

مقامات و نهادهای مسئول هنوز درباره وضعیت حیات مهسا امینی، اطلاع رسانه ای رسمی نکرده اند.

 

دایی مهسا امینی: بیماری قلبی مهسا دروغ مطلق است/ به برادر مهسا گاز اشک‌آور زده‌اند

وضعیت دردناک دختری که بعد از بازداشت از سوی گشت ارشاد دچار حادثه شده و در کماست عاطفه اجتماعی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 

مهسا (ژینا) امینی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و دایی او می‌گوید دیگر امیدی به زنده ماندن مهسا نیست.

 

او در گفت‌و‌گویی اختصاصی با اعتمادآنلاین درباره روز واقعه و آنچه بر مهسا گذشت و رفتاری که با خانواده این دختر سنندجی شده است، صحبت کرد. دایی مهسا بخشی از اخبار و اطلاعاتی را که پیش از این گفته شده بود، رد می‌کند و جزییات را توضیح می‌دهد.

 

عائلی، دایی مهسا، درباره آنچه که برای مهسا اتفاق افتاد و پوشش این دختر در روز حادثه به اعتمادآنلاین گفت: درباره خانواده ما تحقیق کنید و ببینید خانواده ما در کردستان و سایر شهرهای ایران ترویج اسلام و پاکی کرده و شایسته خانواده ما نیست که بی‌حجاب باشد و بیشتر از مسئولان بلدیم که حجاب را رعایت کنیم. یک استعلام محلی بگیرید و ببینید که مهسا چطور بوده است، اما متاسفانه روالی که باید طی شود اصلاً [درست] نیست. من به همه گفته‌ام اصلاً نمی‌خواهیم یک کلمه بیشتر از آنچه اتفاق افتاده روایت کنند.

 

او در پاسخ به این سوال که روز واقعه چه اتفاقی افتاد، گفت: ما اصلاً خبر نداریم چه اتفاقی افتاده است؛ اما واقعیت این است که داریم صورت مساله را پاک می‌کنیم. یک جماعتی آمده‌اند و به حجاب گیر می‌دهند. اگر [این کار] به صورت مدبرانه‌ای انجام می‌شد مردم اعتراضی نداشتند اما اینکه [.....] به جان مردم افتادند اسلامی‌ نیست. اسلام چنین دستوری نداده است. می‌خواهیم بدانیم چرا باید چنین بی‌تدبرانه این کار را انجام دهند. این [حادثه برای مهسا] اولی نبود و آخرین بار هم نخواهد بود. صداوسیما گفته تلاش برای کسب خبر از مهسا در حال انجام است... مگر تلاش می‌خواهد؟ ما انتظار داشتیم یک نفر بیاید فیلم بگیرد و بگویند اشتباه کردیم؛ این کلاه گذاشتن و اغفال کردن اصلاً درست نیست.

 

اصلاً از ما عذرخواهی نشده و جای تاسف است

دایی مهسا امینی درباره اینکه آیا از آنها عذرخواهی شده یا خیر گفت: اصلاً از ما عذرخواهی نشده و جای تاسف است که مسئولان ما آن‌قدر نمی‌توانند تدبیر کنند؛ یعنی مبارزه با بی‌حجابی این روش را دارد؟ اگر بخواهیم به کسی بگوییم حجاب داشته باش این روش را باید به کار ببریم؟ این لطمه به خود نظام نمی‌زند؟ آیا اینها دلسوز همین نظام هستند؟ این بی‌کفایتی کسانی است که چنین کاری را انجام می‌دهند.

 

مگر کار سختی است آثار را از بین بردن!

عائلی در ادامه گفت: ما زمانی رسیدیم بالای سر مهسا یا در واقع جسد مهسا که اینها می‌توانستند آثار هر چیزی را با یک آمپول درست کنند. ما اصلاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. مگر کار سختی است آثار را از بین بردن! مساله این است که وقتی یک نامحرمی ‌دست می‌برد و یک دختری را از پیش چشم مادر و پدر به زور می‌برد! چه روایتی از اسلام است؟ البته برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند. این ارعاب و وحشت برای چیست؟ می‌گویند کاری نکرده‌ایم پس قرار بود دیگر چه کار کنید؟

 

او ادامه داد: خواهش می‌کنم این را از زبان ما بگویید. ما نه بی‌تربیت هستیم، نه لاابالی و نه بی‌خانواده و نه سر ضدیت با کسی داریم ولی این روشش نیست. این به نظر من [از سر] بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی است. ما هواپیما از دست دادیم. نخبگان را از دست دادیم و هنوز هم از دست می‌دهیم؛ اینها بر اثر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی است یا نه؟ ما کشورمان زیر سوال رفته، مردمان ما زیر سوال رفته، اگر مردم لیاقت دارند چرا حکومت باید چنین کند؟ مگر این حکومت از دل این مردم نیست؟ ما چرا باید چنین کارهایی بکنیم. خواهش می‌کنم به جای اینکه موردی بررسی کنید اصل موضوع را بررسی کنید.

 

مهسا کاملاً سالم بوده است

او درباره اینکه گفته می‌شود مهسا دچار بیماری قلبی مادرزادی بوده، توضیح داد: دروغ مطلق است. ما از مهسا پرونده پزشکی داریم و می‌توانیم ارائه دهیم که مهسا کاملاً سالم بوده است. اصلاً تصور بر این باشد که او بیماری داشته آیا نباید رعایت حال چنین فردی را کرد؟ این که بدتر است. آن‌قدر بی‌کفایت هستند که می‌افتند به جان مردم.

 

او به نقل از یک شاهد عینی گفت: یک خانمی ‌می‌گفت ما را که آنجا بردند خانمی‌ حامله بود. او گفته که باردار است و به زن گفته‌اند بچه داشته باشی، به درک! ما با چنین روالی سر و کله می‌زنیم. من خواهش دارم به این مسائل اعتراض شود.

 

ما به چای و نان و جای خواب شما محتاج نیستیم

من به آقایانی که آمده بودند گفتم صورت مساله را پاک می‌کنید و لاپوشانی می‌کنید، ما به چای و نان و جای خواب شما محتاج نیستیم، ما با سفره پر خود اینجا هستیم. مردم به حقیقت نیاز دارند به ارزشمندی نیاز دارند که ارزش‌شان را زیر سوال برده‌اید. من اگر داعیه‌خواهی دارم فقط برای مهسا نیست، ما باید دست به دست هم بدهیم که این مساله کلاً برداشته شود. من ابایی از گفتن ندارم و با نهایت صراحت گفته‌ام. به نظر من کسی اگر شعورش برسد می‌فهمد که من دلسوز مملکت هستم نه کسانی که چنین می‌کنند.

 

دایی مهسا درباره شرایط زندگی این دختر گفت: او به تازگی در دانشگاه ارومیه قبول شده بود و می‌خواست به دانشگاه برود. کیمیا، اشکان، مهسا (ژینا) و عظیم چهار خواهر و برادر هستند. مهسا که در خانه او را ژینا صدا می‌زدند فرزند بزرگ خانواده است.

 

او ادامه داد: صداوسیما گفته ما در حال تلاش هستیم که بخواهیم حالی از ژینا بدانند، مگر کسی جلوی آنها را گرفته چرا نمی‌آیند ببینند؟ چرا شما دلسوز ما نیستید به جای رسانه‌های خارج از کشور؟

 

او درباره اینکه آیا شکایتی انجام گرفته یا خیر گفت: بله، شکایت شده پدر و مادر مهسا شکایت کرده‌اند، به هر جا که شده شکایت کرده‌اند و پیگیر مساله هستند.

 

 

***

واکنش‌ها به درگذشت مهسا امینی بر اثر برخورد گشت ارشاد

فوت این دختر سنندجی باعث واکنش چهره های سیاسی و ورزشی شد.

 

نماینده سقز: در کنار خانواده «مهسا امینی» هستیم
بهزاد رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» گفت: بعد از این حادثه در نامه‌ای به وزیر کشور خواستم که با توجه به سوءاستفاده رسانه‌ها و جریان های معاند، باید هر چه سریعتر ابعاد این قضیه روشن شده و به صورت کامل شفاف‌سازی و اطلاعات رسانی شود.

 

وی ادامه داد: همچنین در این نامه تاکید کردم که اگر کسی در این زمینه خطایی انجام داده یا کوتاهی داشته، معرفی شده تا برخوردهای قانونی صورت گیرد. همچنین اطلاع رسانی کامل انجام شود.

 

این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در ارزیابی از واکنش به سکوت فراجا به این حادثه گفت: فراجا سکوت نکرده بلکه منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی است و اینکه بعد از بازبینی فیلم ابعاد قضیه را مشخص و اعلام کنند.

 

رحیمی با اشاره به اینکه «مهسا امینی» اهل سقز بود، گفت: ما در حال انجام پیگیری ها درباره این حادثه هستیم و در کنار خانواده ایشان هستیم. دادستانی هم دستور بررسی حادثه را داده است. ان‌شاءالله ابعاد قضیه تا ساعات آینده روشن‌تر می‌شود.

 


***

 

اسحاق فوت مهسا امینی: نمی توان از کنار این حادثه تلخ گذشت؛ این رفتارها را تمام کنید
اسحاق جهانگيرى در یك پست اينستاگرامى نوشت؛ با عرض تسلیت ایام اربعین حسینی (ع)، 
حادثه تلخی که برای خانم مهسا امینی، دختر جوان ایرانی، اتفاق افتاد، رویدادی تلخ و اندوه‌بار است که نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی گذشت؛ واقعه‌ای که در آن دختری مسافر در عین صحت و سلامت توسط پلیس گشت ارشاد تهران دستگیر شد. اکنون خانواده‌اش در عزای از دست‌دادن دخترشان هستند و افکار عمومی نیز به‌شدت آزرده و عصبانی است.

 

تا به حال، گزارش‌های تلخ دیگری از برخوردهای نامناسب با زنان و دختران جامعه منتشر شده بود در حالی که رعایت کرامت و حرمت انسان، هدف اخلاقی، دینی و قانونی انقلاب و نظام ما بوده است.

 

لازم است رئیس‌جمهور با توجه به وظیفه‌ای که طبق قانون اساسی بر عهده دارد و سوگندی که برای دفاع از مردم خورده است، به این مسأله اهتمام ویژه‌ای بورزد و گزارشی صریح و شفاف از این حادثه و موارد مشابه به مردم ارائه دهد و با عوامل و مقصران آن برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.

 

***

 

دستور وزیر کشور برای بررسی فوری حادثه پیش آمده برای مهسا امینی
احمد وحیدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را مسئول رسیدگی به حادثه «مهسا امینی» کرد.

وحیدی خطاب به سید مجید میراحمدی تاکید کرد: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

 

دستور رئیس‌جمهوری برای بررسی حادثه مهسا امینی
رئیس جمهور که بریا شرکت در اجلاس سران شانگهای در ازبکستان به سر می برد به وزیر کشور برای بررسی حادثه تلخ پیش آمده برای "مهسا امینی" دستور پی گیری و بررسی صادر کرد.

 

***

 

دستور دادستان تهران: تشکیل کارگروه ویژه پزشکی قانونی برای بررسی وضعیت مهسا امینی
 در پی انتشار خبری پیرامون وقوع عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، علی صالحی دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

 

بر اساس این گزارش کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند.


این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده اند.

 

دادستان تهران تاکید نموده مشخص شود انتقال این خانم به مرکز پلیس از لحاظ پزشکی، چقدر در وقوع این حادثه موثر بوده است.

 

همچنین از طرف دادستان تهران بازپرس ویژه و تیم مجربی برای بررسی ابعاد این پرونده تعیین گردیده است.

 

***

 

واکنش انسیه خزعلی به ماجرای مهسا امینی 
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و ریاست جمهوری نوشت: ما در جایگاه ستادی پیگیری حقوق و امور زنان: در مرحله نخست در شوراهای قانونگذاری تمامی بایسته‌ها و اقتضائات انذاری جهت هرگونه مواجهه اجتماعی را مبسوط شرح داده‌ایم! ‌سپس در جلسه رودر رو و نخبگانی نکاتمان را به سردار اشتری منتقل نموده‌ایم!

 

همچنین لایحه حفظ کرامت زنان را دائما از مجلس پیگیریم!

 

در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی به وزارت کشور بدنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده‌ایم، واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده‌ است.

 

این ماجرا بیش از گذشته تذکر می‌دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است.

 

***

 

واکنش "عباس صالحی" نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه‌ اطلاعات به ماجرای مهسا امینی

او نوشت: اتفاقات مکرر ناگوار در گشت ارشاد خطای راهبردی را نشان می دهد. هنوز نمی خواهیم در شیوه ها تجدیدنظر کنیم؟

 

 ***

 

فاطمه هاشمی رفسنجانی: جا دارد در نظامی که ادعای حاکمیت اسلام دارد از این غصه دق کنی

فاطمه هاشمی رفسنجانی نوشت: مهسا امینی، دختر جوان ۲۲ ساله که به جرم بدحجابی دستگیر و برای ارشاد و توجیه! به مقر پلیس انتقال داده شده بود، پشت دربهای بسته و در میان بهت خانواده، دچار عارضه شد و به کما رفت! حقیقتاً، جا دارد در نظامی که ادعای حاکمیت اسلام را دارد، انسان از این غصّه، دق کند.

 

چرا بعداز گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب، رفتار نیروهای نظامی و امنیتی، با زنان ما اینگونه است؟ 

 

در روز محشر و در درگاه عدل الهی، چه پاسخ و توجیهی برای اینگونه رفتارهای خود خواهید داشت؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------