آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

گشت ارشاد؛ غلط غلط غلط - مانع از فاجعه بعدی شوید



عصرایران نوشت: فاجعه جدید گشت ارشاد، ماجرای مهسا امینی است. دختر 22 ساله کردستانی که در سفر به تهران، توسط گشت ارشاد بازداشت و در همین زمان، دچار سکته می شود. او هم اکنون در کما به سر می برد و در بیمارستان است. 

 

اول  - گشت ارشاد، غلط است. چون نه قانونی است؛ نه عقلی است؛ نه شرعی است؛ نه منطقی و نه اخلاقی. گشت ارشاد را تعطیل کنید و مانع از فاجعه های بعدی شوید.

 

قانونی نیست چون به لحاظ قانون نقص دارد و براساس متن قانونی اجرا نمی شود. قانون آن را نه مجلس تصویب کرده و نه بازداشت و توقیف افراد را می توان بدون حکم دادگاه، انجام داد و عملی کرد. نیروی انتظامی گفته بازداشت نمی کند بلکه افراد را برای" کلاس توجیهی و اموزشی و ... هدایت" می کند. باید گفت توقیف و انتقال اجباری و به زور افراد غیرقانونی است مگر به حکم قانون. با تغییر کلمات هم نمی توان توجیه کرد. آن چیزی که در قانون آمده این است که برای بی حجابی و نه شل حجابی یا کم حجابی، جریمه 50 هزار تومانی وضع شده است که آن را هم قاضی دادگاه باید صادر کند و نه پلیس.

 

شرعی نیست چون حجاب در شریعت اسلام به معنی پوشاندن موی سر و بدن زن است و به نوع و جنس و شکل و رنگ لباس اشاره ای نشده است. مثلا اگر خانمی چادر بپوشد و موی سرش پیدا باشد حجاب به طور کامل و صددرصدی رعایت نشده اما اگر خانمی پیراهن و شلوار و روسری یا کلاه بپوشد حجاب رعایت شده است. در حالی که دومی را گشت ارشاد بازداشت می کند و به اولی کاری ندارد.

 

در نتیجه می توان گفت گشت ارشاد، نه به دنبال حجاب شرعی بلکه به دنبال شکل و شمایل تخیلی از لباس پوشیدن است که مشخص نیست چیست و اگر هم مشخص باشد جامعه و مردم آن را قبول ندارند.

 

دوم - مسوول گشت ارشاد و بازداشت دختران و زنان مردم به بهانه های حجاب و کم حجابی کیست؟ چرا مسوول، صریح و شفاف مسوولیت برعهده نمی گیرد؟ ویژگی دولت و حکومت، به مسوولیت پذیری است.

 

سوم - در ایران دستگاه های رسمی و غیررسمی بر تقدیس غیرت تاکید می کنند و این توجه به غیرت چگونه با بازداشت دختران و زنان مردم در خیابان قابل جمع است؟

 

چهارم - کدام روحانی مسلمان و مرجع تقلیدی در ایران و جهان چنین رفتار و حرکتی را تایید می کند؟ کدام جامعه شناس و روان شناسی، گشت ارشاد را تایید می کند؟ چگونه است که گشت ارشاد این ماشین تولید نفرت و مشکل و هزینه، همچنان کار می کند؟

 

پنجم - کدام مقام ایرانی می تواند در نشست بین المللی در هر نقطه جهان، به گشت ارشاد اشاره کند و با افتخار و سرافرازی بگوید ما دختران و زنان را به دلیل اینکه همه موهایشان به طور کامل پوشیده نیست یا لباس های رنگارنگ و متنوع می پوشند بازداشت می کنیم؟ چون گشت ارشاد و بازداشت زنان و دختران در خیابان ها، قابل افتخار نیست.

 

ششم - در غیرمنطقی و بلاوجه بودن گشت ارشاد همین یک نکته کافی است که معیار بازداشت افراد چیست؟ یک بار این معیار را اعلام کنند. تاکنون هیچ متر و معیار مشخص و قابل اندازه گیری برای بازداشت دختران و زنان اعلام نشده است.

 

هفتم - پلیس باید برای بازداشت مجرم تلاش کند و مردم هم حمایت می کنند. مجرم یعنی دزد و قاتل و کلاهبردار نه دختر یا زنی که چند موی او از روسری اش بیرون است یا مانتویی که پوشیده کوتاه یا بلند است. اگر واقعا بیرون بودن بخشی از موی زنان مستوجب بازداشت و مجازات است پس همه زنان را بازداشت کنید.

 

هشتم - زن، حرمت دارد. به همین دلیل کلمات "حرم" و "حریم" هم برای همسر و زن استفاده می شود. حرمت دختران و زنان را نشکنید که با بدنامی همراه خواهد شد. این حق زنان و دختران است که در کمال امنیت زندگی کنند و در خیابان ها به رفت و آمد بپردازند. عامل ناامنی زنان و دختران و دلهره و ناراحتی همسران و فرزندان و والدین آنها نباشید.

 

نهم - در حال حاضر در 54 کشور اسلامی، تنها در ایران حجاب اجباری و گشت ارشاد و بازداشت زنان و دختران به دلیل حجاب وجود دارد در حالی که حجاب زنان و دختران در ایران براساس معیارهای روز حجاب در جهان اسلام، مشکلی ندارد. تنها در افغانستان است که طالبان گشت ارشاد راه انداخته و حجاب اجباری آن هم در قالب پوشاندن صورت را تحمیل می کند اما طالبان هم عقلش می رسد زنان و دختران را به دلیل حجاب بازداشت نکند و تهدید بازداشت را علیه برادران و پدران دختران و زنان می دهد. همان طالبانی که در عقب افتادگی همین بس که جلوی رفتن دختران به دبیرستان ها و اشتغال زنان در ادارات دولتی را می گیرد.

 

دهم - کار نادرست، نادرست است. وقتی اکثریت مردم می گویند گشت ارشاد، نادرست است و مخالف آن هستند، جایی برای ادامه آن نیست.

 

یازدهم - آنچه که در گشت ارشاد رخ می دهد می تواند مملو از اتفاقات فاجعه بار و تاسف برانگیز باشد. قبلا مواردی رخ داده است. از شلیک پلیس به همسر یک زن تا بازداشت یک دختر بیمار و آنچه که هر هفته از درگیری و کشمکش میان دختران و نیروهای گشت ارشاد منتشر می شود ... .

 

آنچه که امروز فاجعه مهسا امینی را رقم زد قبلا پیش بینی و هشدار هم داده شده بود اما متاسفانه نیروی انتظامی و مسوولان، آن را نادیده گرفتند. حالا به اراده و خواست مردم احترام بگذارید و گشت ارشاد را تعطیل کنید و جلوی فاجعه های بعدی را بگیرید .

 

دوازدهم - با خود فکر می کنم نفر بعدی در صف این فاجعه کیست؟ کدام دختر و زن ممکن است قربانی بعدی گشت ارشاد باشد؟ کدام دختر ممکن است از سر تصادف و سرنوشت، نامش این چنین با اندوه و اشک و غم، بر سر زبان ها بیافتد و تصویرش، دل میلیون ها انسان را بسوزاند؟

 

رضا غبیشاوی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------