ورود رئیس مجلس به حادثه رخ داده برای «مهسا امینی»/ دستور قالیباف برای بررسی ماجرای دختر سنندجی



محمدباقر قالیباف،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را مامور به رسیدگی به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی کرد.

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی ضمن ابزار تاسف بابت اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخش‌های پلیس تهران، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ماموریت داد تمامی ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت بررسی کند.

 

در متن پیام رئیس مجلس آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخش های پلیس تهران، سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و تاسف شدید اینجانب شد.

 

در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه فصل الخطاب همه برای موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی باید عمل به قانون و رفتار قانون‌مندانه باشد، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ماموریت می‌دهم همه ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارایه کند. در صورتی که در گزارش کوتاهی و تقصیری مشاهده شد، در گزارش ارائه شده، الزامات لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد مورد توجه قرار گیرد.

 

محمدباقر قالیباف

رئیس‌مجلس‌شورای‌اسلامی

 

***

 

درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره حادثه مهسا امینی/ این اقدامات ضربه اساسی به نظام و انقلاب و اعتماد مردم است و هیچ جای دفاعی ندارد

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس با اشاره به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی و فوت این دختر بعد از سکته در گشت ارشاد گفت: این رفتار سلیقه ای، تک بعدی و‌ضرر آفرین گشت ارشاد امروز به پای کل نظام نوشته می شود. نه در قرآن نه در احادیث و نه در دین ‌نه در منویات رهبر و‌امام ذکر نشده است که با زن مسلمان این نوع برخورد شود. در قانون اساسی ما نیز چنین اجازه ای داده نشده است که چنین برخوردی با یک شهروند شود.

 

این نماینده مجلس در مصاحبه با خبرنگار عصرایران گفت هر انسانی که ذره ای انسانیت و شرافت در وجودش باشد از این اتفاق ناراحت و متاثر می شود ما از این دستور رییس جمهور در بحث رسیدگی به این مسئله استقبال می کنیم.

 

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس اظهار کرد: بنده درخواست جلسه فوری برای کمیسیون امور داخلی کشور با حضور وزیر کشور، مسئولان فراجا و وزارت بهداشت داده ام تا ابعاد این ماجرا به صورت دقیق بررسی شود. اما قطعا در خواست تشکیل کمیته حقیقت یاب را به رئیس مجلس برای بررسی این مسئله می دهیم . پیگیری ما در کمیسیون با مسائل دیگر کفایت می کند و قطعا نتایجی را در پی خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: این اقدامات ضربه اساسی به نظام و انقلاب و اعتماد مردم است و هیچ جای دفاعی ندارد ما بارها بارها در مورد گشت ارشاد تذکر داده بودیم. گشت ارشاد در حالت تک بعدی در حال عمل کردن است و نه تنها نفعی برای جامعه و نظام ندارد بلکه مضرات و عواقب تصمیمات لحظه ای و سلیقه ای بعضی ها در این مجموعه مستقیم به نظام برمی گردد و آنچه که نباید می شد امروز اتفاق افتاد و به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

 

وی ادامه داد: هر کسی بخواهد با فرافکنی این موضوع را کوچک و بی اهمیت جلوه دهد یا بخواهد نمایندگان مجلسی که این موضوع را پیگیری می کنند را با برچسب های همانند موافقت با بی حجابی و آزادی حجاب متهم کند خودشان دانسته پا در مسیری می گذارند که به نفع نظام نیست و در پازل دشمن بازی می کنند.

 

وی ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مردم در چارچوب اختیارات قانونی خودم و وظایفی که برعهده دارم این موضوع را پیگیری می کنم و این به این معنی نیست که ما با قانون حجاب مشکل داریم.

 

وی با بیان اینکه این نوع رفتارها برای نظام هزینه ایجاد کرده است و با روح وروان مردم بازی کردن است،گفت: آنهایی که می خواهند به کسانی که این مسئله را پیگیری می کنند برچسب بزنند در محضر شهدا ‌وامام و ملت ایران روسیاه هستند ما این مسئله را پیگیری می کنیم ضمن اینکه نافی زحمات عزیزان مان در مجموعه نیروی انتظامی در کل کشور نیستیم و قدردان زحمات آنها هستیم اما آنجایی که ایراد وجود دارد باید ایراد رفع شود و حقیقت گفته شود. دفاع در جایی که اشتباه وجود دارد کار غلط و ناپسندی است.

 

وی در مورد استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی همانند سوال و استیضاح از وزیر کشور در این مورد،گفت: نیروی انتظامی مدتی است که از زیر مجموعه وزارت کشور خارج شده است و همانند سپاه و ارتش مجموعه مستقلی است. اینکه ما از ابزارهای نظارتی مان در مورد مجموعه وزارت کشور در این مورد استفاده نکنیم بستگی به همکاری مجموعه وزارت کشور با ما در پیگیری این مسئله دارد که امیدواریم کار به آنجا نرسد و با خرد جمعی و‌ بدون تعصبات کورکورانه که عده معدودی دنبال آن هستند این فضا را به سمت و سویی ببریم که این گشت ارشاد از یک تهدید و معضل خارج شود.

 

نماینده مردم مرودشت در مجلس با تاکید بر اینکه گشت ارشاد امروز تبدیل به پاشنه آشیلی برای نظام شده است،گفت: ما امروز خبر مهمی همانند پیوستن ایران به پیمان شانگهای را داشتیم که چنین اتفاقی که با رفتار بچگانه ای عده ای رخ داد این مسئله مهم را تحت تاثیر قرار داد و ملتی را داغدار کرد. شدت این اتفاق به حدی است که همه مسایل کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

 

وی خاطر نشان کرد: همه این رفتارها غیرعمد نیست و اتفاقا بخشی از آنها عمدی است. بعضی وقتها این جوابهای که همه شان غلط است نشان می دهد که آن افراد جواب درست را بلدند که همه را غلط می زنند و این جای نگرانی دارد.

 

***

 

وزیر کشور: علت فوت "مهسا امینی" به محض مشخص شدن علت به اطلاع مردم خواهد رسید

وزیر کشور اعلام کرد که علت فوت مهسا امینی به محض مشخص شدن علت آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

 ساعتی پس از اعلام خبر فوت "مهسا امینی" احمد وحیدی وزیر کشور که پیش از ظهر امروز از سوی رییس جمهور مسوول بررسی علت حادثه رخ داده برای این شهروند شد، در گفت‌وگو با شبکه خبر با تاکید بر عزم زیر مجموعه متبوعش برای بررسی علت فوت این شهروند اعلام کرد که به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی دستور داده شد علت فوت را پیگیری کنند، همچنین از فراجا خواسته شد دلایلی که موجب حادثه شده است را جمع آوری نمایند و معاون امنیتی وزارت کشور هم مسوول نظارت بر روی این موضوع شد.

 

وزیر کشور بخش زیادی از علت روشن شدن مساله را در گرو بررسی علایم پزشکی منتهی به این مرگ دانست.

 

وی با تاکید بر رعایت دقت در اظهار نظرها پیرامون علت وقوع این حادثه، گفت: ممکن است مسایل در این شرایط مبهم و غیر صحیح مطرح شود که درست نیست، باید دقت لازم صورت گیرد، کار بررسی علت این حادثه دنبال می‌شود و ما در این زمینه حتی از استانداری تهران به جهت اینکه حادثه در استان تهران اتفاق افتاده خواسته‌ایم همکاری کنند و همه دستگاه‌ها دنبال این هستند علت فوت مشخص شود که به محض مشخص شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

***

 

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها: تیمی در کمیسیون شوراها برای بررسی علت حادثه مهسا امینی تشکیل می شود

نماینده مجلس از دستور رییس مجلس برای بررسی علت حادثه پیش آمده برای مهسا امینی خبر داد.

 

محمد صالح جوکار نماینده مجلس در گفت وگو با عصر ایران با اشاره به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها و امور داخلی برای بررسی علت حادثه پیش آمده برای مهسا امینی گفت: پیرو دستوری که رئیس مجلس به کمیسیون شوراها و امور داخلی دادند تیمی در کمیسیون برای بررسی موضوع تشکیل می شود.

 

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها اظهار کرد: قطعا حقوق همه شهروندان باید در هر مسئله ای رعایت شود و ما این موضوع را به صورت جدی و‌ میدانی پیگیری می کنیم و گزارش مان را نیز به صحن مجلس می دهیم.

 

***

 

ورود مجلس به ماجرای مهسا امینی/ تصاویر ضبط دوربین‌های مداربسته پلیس بررسی می‌شود

هفته آینده مجلس، نشستی برای بررسی این موضوع با حضور مسئولان ذی ربط از جمله نیروی انتظامی برگزار خواهد کرد و تصاویر دوربین‌های مداربسته پلیس در این ارتباط بررسی خواهد شد.

 

شیوا قاسمی پور  با اشاره به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی خانم ۲۲ ساله اهل سقز که برای مسافرت به تهران سفر کرده بود، گفت: 

 

موضوع برخورد گشت ارشاد با مهسا امینی برای مردم باید شفاف سازی شود.

 

در این اتفاق تلخ اگر قصور، تخلف یا برخورد خلاف قانونی رخ داده باشد، ما به عنوان نمایندگان مجلس با قاطعیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

 

 هفته آینده مجلس جلسه‌ای در این راستا خواهد داشت و از مسئولان مرتبط پاسخ می‌خواهد.

 

گفته می‌شود دوربین‌های مداربسته پلیس تصاویر مربوط به مهسا امینی را ضبط کرده که بررسی این تصاویر جزء مطالبات ما از مسئولان نیروی انتظامی است تا ماجرا برای نمایندگان مردم و مردم شفاف شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------