آخرین اخبار سیاسی

فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و حجاب,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چه اتفاقی رخ داده که مقوله حجاب که برای دهه‌ها به نوعی از موارد مورد مناقشه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود حالا در دوران حاکمیت یکدست به شکلی…

محسن رهامی: پلیس باید اثبات کند مهسا امینی در هنگام بازداشت دچار آسیب نشده است/ نماینده مجلس: افرادی که سبب فوت این دختر شدند باید مجازات شوند



محسن رهامی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
محسن رهامی حقوقدان و استاد دانشگاه درواکنش به مرگ عجیب دختری جوان در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی نوشت: آیا پلیس می تواند این ادعا را که خانم امینی بدون دخالت ماموران و بدون ایراد صدمه روحی یا جسمی و بطور ناگهانی و اتفاقی، دچار عارضه قلبی شده، در محکمه قانونی و با اتکا به مدارک قانونی اثبات کند؟ باید توجه داشت که کشف حقیقت در این موارد بر عهده دادگاه صالح و مرکز پزشکی قانونی است نه مرکز اطلاع رسانی پلیس یا دیگر نهادها و ضابطان قضایی.

به گزارش دیده بان ایران، مهسا امینی دختر جوانی که روز پنج شنبه بازداشت شده بود در بیمارستان درگذشت و امروز (شنبه) در شهرستان محل زندگی خود دفن شد. اینکه گزارش پزشکی قانونی چطور با این سرعت آماده شده و علت دقیق مرگ چیست؟! هنوز برای رسانه ها مشخص نشده است. دیده بان ایران برای بررسی ابعاد حقوقی بازداشت این دختر جوان و نحوه و عوامل منجر به مرگ عجیب این دختر جوان از حجت الاسلام محسن رهامی استاد حقوق دانشگاه تهران و وکیل دادگستری خواست تا موضوع را به لحاظ حقوقی بررسی کند.

 

محسن رهامی حقوقدان و استاد دانشگاه در یادداشت خود نوشت: 

دو روز پیش برخی از کاربران فضای مجازی مطالبی را پیرامون ماجرای دختر ۲۲ساله‌ای به نام مهسا( ژینا) امینی منتشر کرده‌اند مبنی بر این که وی به همراه خانواده خود به تهران آمده ولی به جهت نوع پوشش، توسط گشت ارشاد بازداشت و پس از  ۲ساعت از ساختمان گشت ارشاد در خیابان وزرا و با وضعیت نامناسب به بیمارستان منتقل شده است خانواده مهسا اعلام کرده اند که او دچار سکته شده است. 

 

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در اطلاعیه‌ای و در توضیح این اتفاق اعلام کرده که خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شده بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد. ضمن رد برخی اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند درباره این حادثه، مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس بود و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد. 

 

در رابطه با این موضوع و اطلاعیه پلیس توجه به چند نکته ضروری است؛ 

۱- این که مساله آموزش و هدایت به این شکل که مردم را از وسط خیابان به زور به برخی مراکز ببرند در کجای وظایف قانونی پلیس آمده است؟ 

 

۲- سؤال اصلی و مهم این است که آیا تاکنون این روش ها منجر به افزایش آگاهی و هدایت مردم شده یا سبب انزجار نسبت به نهادهای قانونی و ضابطان قضایی و بلکه به اساس دین و دینداری گردیده است؟

 

۳- سؤال مهم تر این که، وقتی اساس دین و اعتقادات دینی مبتنی بر « لااکراه فی الدین» و « فذکر انما أنت مذکر، لست علیهم بمصیطر» می باشد، آیا در احکام فرعی و جزئی آن، اجبار و اکراه می تواند جایز و مشروع باشد؟

 

۴- آیا پلیس می تواند این ادعا را که خانم امینی بدون دخالت ماموران و بدون ایراد صدمه روحی یا جسمی و بطور ناگهانی و اتفاقی، دچار عارضه قلبی شده، در محکمه قانونی و با اتکا به مدارک قانونی اثبات کند؟

 

۵- باید توجه داشت که کشف حقیقت در این موارد بر عهده دادگاه صالح و مرکز پزشکی قانونی است نه مرکز اطلاع رسانی پلیس یا دیگر نهادها و ضابطان قضایی.

 

۶- درنهایت وقتی فردی به هر دلیلی در اختیار ضابط قضایی قرار می گیرد، در هر شرایطی مسئولیت تامین و حفظ امنیت جانی و سلامت او با نهاد مذکور است، به این معنا که وقتی فرد در اختیار ضابط قرار دارد، حتی اگر دست به خودکشی هم بزند مسئولیت آن خودکشی متوجه ضابط قضایی خواهد بود.

 

***

 

نماینده سقز در مجلس: کمیسیون امنیت ملی مجلس موضوع مرگ مهسا امینی را دنبال می کند/ افرادی که سبب فوت او شدند، باید مجازات شوند

بهزاد رحیمی؛ نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با فوت مهسا امینی به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: بالافاصله پس از اطلاع از موضوع ورود کرده و پیگیر موضوع بودیم، تمام تلاش‌مان را کردیم تا این دختر عزیزمان فوت نکنند ولی متاسفانه امروز پس از اینکه این اتفاق افتاد با نهادهای مربوطه صحبت کردم و منتظر اظهارنظر نهایی پزشک قانونی هستیم.

 

وی ادامه داد: نامه‌ای به وزارت کشور نوشتیم که در اسرع وقت ابعاد حادثه را برایمان روشن کنند چنانچه از طرف مسئول یا ماموری قصوری رخ داده قطعا باید برخورد قانونی شود و کاری کنیم که آرامش به این خانواده بازگردد و دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم.

 

رحیمی در رابطه با اینکه آیا مهسا بیماری مادرزادی یا پیش زمینه‌ای داشته یا نه تاکید کرد: این اخبار صحت ندارند و هیچ بیماری‌ای نداشتند و تمامی این اظهار نظرات غیرمسئولانه است از طرفی دادستانی هم ورود پیدا کرده است.

 

نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی  ضمن اشاره به اینکه مجلس به این موضوع ورود میکند به سایت دیده بان ایران گفت: کمیسیون امنیت ملی قطعا ورود پیدا میکند و بنده به عنوان نماینده سقز پیگیر مسئله هستم تا دیگر شاهد چنین حوادثی در کشور نباشیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------