نقد روحانی؛ واقعی یا نمایشی؟!



اخبار,اخبار سیاسی,حسن روحانی

روز گذشته بعد از انتقاد حسن روحانی از صدا و سیما به دلیل عدم پوشش عملکرد دولت، علیرضا بای خبرنگار صدا و سیما به عنوان مدیر جدید روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی منصوب گردید! البته این تنها یکی از نمونه‌های کوچک از رفتار عجیب دولت است. زیرا طی سال‌های اخیر به کرات دیده شده است که علیرغم رویکرد منتقدانه دولت نسبت به صدا و سیما، برخی از وزارتخانه‌ها نیروهای خود را از رسانه ملی تامین می‌کردند. این در حالی است که انتصاب‌های مذکور کاملا با انتقادهای رئیس جمهور در تضاد است و این ابهام را ایجاد می‌کند که با توجه به تناقض در گفتار و رفتار روحانی، انتقادهای رئیس جمهور نسبت به عملکرد رسانه ملی تا چه اندازه جنبه حقیقی دارد.

 

انتقاد رئیس جمهور به صداوسیما

روزگذشته رئیس جمهور یکبار دیگر از صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: «صدا و سیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.» بر این اساس، این اولین بار نیست که حسن روحانی از صدا و سیما انتقاد می‌کند بلکه او بارها به دلیل عدم پوشش فعالیت‌های دولت از رسانه ملی انتقاد کرد. به طور مثال او طی هفته‌های اخیر در مراسم دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی به خاطر عدم پوشش پیروزی‌های حقوقی ایران در مجامع بین‌المللی و تشریح آن برای مردم از سازمان صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: «چند نفر از مردم ایران می‌دانند ما سه بار در مصاف حقوقی جهانی در برابر آمریکا پیروز شدیم؟ نمی‌دانند برای اینکه رسانه‌های ما این موضوع را باز نمی‌کنند.» او حتی پیش تر پس از اتفاقات دی ماه سال گذشته از صدا و سیما انتقاد کرد و گفت «با حفظ هوشیاری، از نشر شایعات، تخریب و سیاه‌نمایی که خواست بدخواهان نظام و مردم است، خودداری نمایند و به وظیفه ملی خود عمل کنند.» 

 

نگاه سلیقه ای صداوسیما 

صدا و سیما در موارد بسیاری نشان داد که مخالف سیاست‌های دولت روحانی است و بیشتر در جهت منافع جریان رقیب عمل می‌کند. به طور مثال بعد از توافق هسته ای، عادل فردوسی‌پور، مجری و تهیه‌کننده برنامه ورزشی "نود" با محمد جواد ظریف در رابطه با برجام به مصاحبه پرداخت اما تلویزیون آن را پخش نکرد. این مسئله با انتقادها و اعتراض‌های بسیاری روبرو گردید و در نهایت به عذرخواهی فردوسی پور از ظریف انجامید. علاوه بر این، بعد از حوادث دی ماه سال گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به دنبال صحبت مستقیم با مردم بود اما صدا و سیما بهانه مشکل فنی را آورد، این مسئله با واکنش معاون اول روحانی در نخستین کنگره سالگرد درگذشت اکبر‌هاشمی رفسنجانی انجامید و گفت: «صدا و سیما باید در روشش تغییر ایجاد کند. صداوسیما نمی‌تواند در دست عده‌ای محدود باشد. چرا این گونه رفتار می‌کنید؟ رسانه ملی باید حتی در اختیار معترضان و همه مردم باید باشد.» اما در نهایت علیرضا برازش، مدیر شبکه یک تلویزیون ایران، سخنان معاون اول رئیس‌ جمهور را تکذیب کرد و گفت: «شنبه شب برنامه نگاه یک به درخواست آقای جهانگیری به وی اختصاص پیدا کرد، اما در آخرین ساعات معاون اول رئیس جمهور در برنامه حضور پیدا نکرد و ما مجبور شدیم نگاه یک این هفته را از جدول پخش حذف کنیم.»

 

انتقاد توام با انتصاب‌های عجیب!

با این همه علیرغم رویکرد نادرست رسانه ملی نسبت به دولت و انتقادهای مکرر رئیس جمهور به صدا وسیما، روز گذشته در پی استعفای روح‌الله مهدی‌نژاد مدیر سابق روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و با موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی، علیرضا بای خبرنگار صدا و سیما به عنوان مدیر جدید روابط عمومی این سازمان معرفی گردید! این انتصاب توام با رویکرد منتقدانه روحانی تنها یکی از نمونه‌های عجیب رفتار دولت است. زیرا در مهرماه 92 مازیار ناظمی گوینده، سردبیر و مجری در واحد خبر صداو سیما به عنوان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان معرفی شد و از سال ۱۳۹۴ نیز سرپرست اداره کل بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان گردید. همچنین در اردیبهشت96 محمد کاظم روحانی نژاد خبرنگار صدا و سیما طی حکمی از سوی پرویز اسماعیلی سرپرست مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات نهاد ریاست جمهوری شد! 

 

انتقاد رئیس جمهور واقعی یا نمایشی؟!

به هر روی انتقادهای رئیس جمهور از صداو سیما در حالی است که طی چند سال اخیر دولت نیروهایش به ویژه در روابط عمومی برخی از وزارتخانه‌ها را از صدا و سیما تامین کرده و این مسئله کاملا با گفتار و انتقادهای رئیس جمهور از رسانه ملی در تضاد است. به همین دلیل سخت می‌توان نقدهای روحانی را نسبت به رسانه ملی و عملکردش باور کرد. زیرا اگر به راستی رئیس جمهور نسبت به عدم پوشش عملکرد دولت در رسانه ملی منتقد است چرا در عمل به گونه ای رفتار می‌کند که گویا هیچ مشکلی با نحوه عملکرد صدا و سیما ندارد؟! از این رو انتقاد روحانی و تناقض در گفتار و عمل رئیس جمهور نشان می‌دهد که نقدهای او نسبت به صدا و سیما بیشتر نمایشی است تا اینکه نشان از یک رویکرد حقیقی از سوی رئیس دولت نسبت به رسانه ملی باشد.

 

روزنامه آفتاب یزد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------