آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

مرعشی: اصلاح طلبان در عبور از گردنه سخت کنار دولت هستند/ مرگ هاشمی باید بررسی می شد



اخبار,اخبار سیاسی,مرعشی

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گمانه زنی در باره فاصله گرفتن اصلاح طلبان از دولت تدبیر و امید را نادرست دانست و گفت: اصلح طلبان در عبور از گردنه سختی که کشور دچار آن شده در کنار دولت هستند.

به گزارش ایرنا، سید حسین مرعشی در گفت و گو با خبرنگاران در ساری گفت: اگر چه ما منتقد عملکرد دولت هستیم، اما می دانیم که باید با دولت با هم باید از این مسیر سخت عبور کنیم و انتخاب و گزینه دیگری نداریم.

 

وی توضیح داد: این گونه نیست که اگر امروز ما دکتر روحانی را رها کنیم، شرایط بهتری برای کشور ایجاد شود. ما نمی خواهیم و نباید با مخالفان دولت همراهی کنیم، در عین این که منتقد هستیم و بعضی از ضعف های دولت به حساب ما نوشته می شود.

 

مرعشی با اعلام این که کارنامه دولت تدبیر و امید قابل دفاع است، افزود: اگر دولت را به دو بخش دولت یازدهم و دوازدهم تقسیم کنیم، در دوره یازدهم چون تمرکز بر حل مسایل بین المللی بود کارکرد خوبی داشت و به نظر ما موفق عمل کرد که نمونه آن به سرانجام رساندن برجام بوده که همچنان یکی از بزرگ ترین موفقیت های دیپلماسی ایران ارزیابی می شود.

 

وی به اظهارات مقام های آمریکایی در باره برجام استناد کرد و گفت: وقتی ترامپ وسط میدان می ایستد و می گوید این بدترین قرارداد تاریخ آمریکا بوده، یعنی با این لفظ از آن یاد می کند، معنایش این است که ما در دوره اول دولت روحانی برای به نتیجه رسیدن این توافق بین المللی یک دستاورد مهم داشتیم. 

 

سخنگوی حزب کارگران سازندگی به تناقص رفتاری و گفتاری مخالفان دولت در مواجهه با برجام اشاره کرد و افزود: جمعی از دوستان ما در ایران در برخورد با دولت و اصلاح طلبان به طور کلی ملاحظه مسائل کشور را نمی کنند و ایستاده اند که برای شکست روحانی و اصلاح طلبان مملکت را زمین بزنند.

 

وی با طرح این پرسش از مخالفان دولت که ' اگر ترامپ آمده برجام را زیر سئوال برده و از آن خارج شده، آیا باید برای نابودی دولت روحانی نیز دست به هر کاری زد؟ '، گفت: برخی دوستان در زمینگیر کردن کشور و تحریک دشمن خیلی جدی هستند. جوری حرف می زنند که گویی از تحریم خوشحالند. جالب آن است که تا کنون ندیده بودیم دشمن و دوست در یک موضوعی یک هدف را دنبال و یک چیز را بخواهند.

 

مرعشی با افزود: البته ما کارکرد دولت را در همه زمینه ها نمی پسندیم، زیرا به عنوان مثال دولت در صحنه سیاسی کشور بدون دلیل حامیان و پشتوانه اجتماعی خود را رها کرد در حالی که هیچ دلیلی نداشت وقتی جبهه ای شکل گرفته و دولتی را روی کار آورده، مثلا استاندار یا مدیری بگذاریم که جبهه حامی دولت نتوانند با او کار کنند‌.

 

وی ادامه داد: دلیلی ندارد وزیری بگذاریم که حامیان دولت خوششان نیاید، مخالفان دولت که مخالف بودند و بازهم مخالف خواهند بود ، متاسفانه ممکن است برخی زمان ها مخالفتشان تا حد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هم پیش برود، پس دولت باید موافقین خود را در صحنه داشته باشد. اگر قرار باشد هم مخالفین و هم موافقین را نداشته باشد پس با چه نیرویی می خواهد سراغ مردم برود.

 

حضور قوی برای انتخابات آینده 

سخنگوی حزب کارگزاران همچنین در باره برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری هم گفت: شورای عالی سیاست گذاری اطلاح طلبان در دوره سوم حدود یک ماه و نیم است که شروع به فعالیت کرده و با عمده احزابی که به آن اضافه شدند اکنون 30 تشکل در مرکز جمع شده و دکتر عارف هم رییس این شوراست.

 

وی افزود: آیین نامه های مربوطه آماده شده و طی یک ماه آینده اولین اجلاس سراسری استان ها برای رفع ابهامات در شهرستان ها برگزار خواهد شد.

 

مرعشی با موفق ارزیابی کردن دو دوره فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ، گفت: حتما گام سوم را هم با همکاری دوستان با صلابت برخواهیم داشت و به آینده خوش بین هستیم و به موفقیت هایش امید بسته ایم.

 

وی تاکید کرد: جمعی که توانستند دو انتخابات مهم را مدیریت کنند و پیشرفت های خوبی داشته باشند، امیدوارم گام سوم را هم با صلابت بیشتری بردارند.

 

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی رفع برخی نواقص در کار حزبی و ائتلافی را ضروری دانست و به عنوان مصداق توضیح داد: بحثی همیشه مطرح بوده مبنی بر حضور افراد حقیقی در شورای عالی سیاستگذاری و نیز در شوراهای اصلاح طلبان استان ها که این گلایه ای بر حق بوده و باید به آن ها حق داد، زیرا چون کسانی که در احزاب جمع می شوند هزینه می کنند و زمان صرف و حزبی را تاسیس می کنند و انتظار ندارند کسانی در بیرون از احزاب شب انتخابات بیایند و شریک باشند. این حق را به احزاب می دهیم و فکر می کنیم این به نفع حزب نیز خواهد بود.

 

وی افزود: البته بخشی از شخصیت های موثر استانی و ملی ما در احزاب نیستند و این نقصی است که از جمله در حزب کارگزاران سازندگی وجود دارد و به همین خاطر نمی توانیم صرفا به توانایی و اقدامات احزاب اصلاح طلب تکیه کنیم و باید با فرمانی حرکت کنیم که هرچه بیشتر نیروهای اصلاح طلب را بتوانیم زیر یک پرچم جمع کنیم.

 

ارزیابی عملکرد مجلس 

مرعشی در پاسخ به پرسشی انتقادی از عملکرد نمایندگان اصلاح طلب و فراکسیون امید در مجلس، توضیح داد: در مجموع عملکرد نمایندگان فراکسیون امید را در مجلس خوب می دانیم. یک نکته ای در قضاوت در مجلس مخلوط می شود این است که در بعضی جاها از کاندیداهای اصولگرا حمایت کردیم و برخی فکر کردند قرار است اینها به فراکسیون امید وارد شوند و این اشتباه و برداشت سیاسی ماست.

 

وی افزود: ما در برخی حوزه های انتخابیه کاندیدای تایید صلاحیت شده اصلاح طلب نداشتیم، بنا بر این از کاندیدای اصولگرای میانه در برابر کاندیدای پایداری حمایت کردیم و هدف روشنی هم داشتیم، چون پایداری ها ایستاده بودند که 180 کرسی مجلس را بگیرند و ماایستاده بودیم اینها را به اقلیت حداقلی برسانیم.

 

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: با چینین وضعیتی حالا اگر کسی انتظار داشته باشد نمایندگانی مانند آقای نعمتی یا کاظم جلالی یا علی لاریجانی که در قم معرفی کردیم بیایند در فراکسیون امید بنشینند، این توقع نابجایی است.

 

وی نتیجه گیری کرد: ما از لیست 100 نفری که داشتیم اکثرا لیست امید و اصلاح طلب بودند و عملکردشان درخشان بود، حالا 5 تا 6 درصد هم ممکن است خطا داشته باشیم و داریم اما اکثریت نیروهای لایقی هستند. افرادی که از تهران در لیست اصلی و سیاسی ما بودند نمایندگان توانمندی هستند که قابل مقایسه با نمایندگان دوره پنجم و ششم می دانم و از آنها راضی هستم.

 

واکنش به مصاحبه خوئینی ها 

مرعشی در پاسخ به پرسشی پیرامون دیدگاهش در باره مصاحبه اخیر حجت الاسلام والمسلمین موسی خوئینی ها در باره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: در مورد مصاحبه آقای خوئینی ها چند نکته وجود دارد و آخرین خبری که دیشب آقای مجید انصاری به من داد این بود که آقای خوئینی ها برای مصاحبه سالگرد آیت الله هاشمی مقدم نبود ولی ستاد برگزاری سالگرد در پی مصاحبه ای با ایشان بوده که وی نیز در پاسخ گفته صحبت های من جنبه انتقادی خواهد داشت.

 

وی افزود: قرار بود مصاحبه ای که با او گرفتند در نشریه داخلی سالگرد کار شود و مطالب را بدون اجازه آقای خوئینی ها منتشر نکنند، ولی خبرنگار بدون اطلاع ستاد بزرگداشت و خود آقای خوئینی ها این مصاحبه را در ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) منتشر کرد.

 

مرعشی گفت: البته ما کسی را مبرا از انتقاد نمی دانیم و معتقدیم که نقد باید جنبه سازنده داشته باشد، اما نقد به شخصیتی که الان در قید حیات نیست و امکان دفاع از خودش را ندارد، زیر سئوال بردن در واقع تمام آنچه است که مردم امید بسته اند.

 

وی افزود: اگر می گوییم آقای هاشمی شخصیت معتدلی در تمام نظام بوده، این یک نکته اتکا برای مردم ایران در سیاست است. در واقع همه نکات اطمینان و اتکا را زیر سوال برده ایم و حتما خود آقای خوئینی ها هم متوجه اشکال شده که اگر قرار شد در برابر همدیگر بایستیم و همدیگر را تضعیف کنیم، از رسالت های خود باز می مانیم، پس ادامه اش را به مصلحت نمی دانیم.

 

مرگ هاشمی باید بررسی می شد

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در باره گمانه زنی ها و شایعات پیرامون مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی هم اظهار داشت: در مورد رحلت آقای هاشمی کسی به هیچ سندی نرسیده که این اتفاق ناگوار ناشی از یک توطئه یا یک ترور باشد، اما جامعه هم نپذیرفته که این کار طبیعی اتفاق افتاده است.

 

وی با اعلام این که مقام های بهداشت و درمان و بیمارستانی در زمان رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یک اشتباهی داشتند، توضیح داد: ما که آن لحظه آن قدر شوکه بودیم که به هیچ چیز فکر نمی کردیم، ولی حتما در مورد شخصیت های سیاسی در این سطح نباید بلافاصله جواز دفن صادر و موضوع عادی تلقی شود. حتما باید نمونه گیری و دقت بیشتری می شد. این که بگویند علت مرگ ایست قلبی است، این علت نیست و حتما این معلول یک علت دیگری دارد.

 

وی افزود: بله، ایست قلبی اتفاق افتاده اما چرا؟ چون در سن بالا وقتی ایست قلبی اتفاق می افتد ناشی از سکته نیست، نقصی هست که در برخورد با این موضوع دقت کافی صورت نگرفته است.

 

دورنمای وضعیت کشور

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مورد وضعیت اقتصادی کشور و نتایج انتخابات آتی هم گفت: این نیست که اگر وضعیت اقتصادی خوب نیست، مردم امید پیدا کنند به دوستانی که بارها آنها را تجربه کردند و شعارشان تندتر است.

 

وی افزود: آقای روحانی که شعارش مذاکره و مصالحه و حل و فصل مسایل با دنیا بود، دلارش شد 10 هزار تومان، حالا اگر کسی بیاید که از روز اول بخواهد شمشیر بکشد و ما را به فضای رادیکال و انقلابی از نظر خودش ببرد ، معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

 

مرعشی گفت: امیدواریم مردم هم متوجه این منظور باشند؛ امروز بر اساس سیاست مصوب رهبری که گفته حکمت و عزت و مصلحت مبنای سیاست خارجی ما باشد، راهی نداریم که جز با رعایت این سه اصل با دنیا تعامل و توافق کنیم.

 

وی افزود: ما یک درصد جمعیت دنیاییم، یک درصد خشکی های دنیا را داریم، 45 صدم تولید ناخالص دنیا را داریم، روشن است به اندازه توانمان می توانیم تصمیم بگیریم.

 

واعظی شکسته نفسی کرده است

مرعشی همچنین در مورد اظهارات اخیر مسئول دفتر رییس جمهوری در باره نقش اصلاح طلبان در پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، گفت: آقای واعظی هرچه گفتند حتما درست گفتند و شکسته نفسی کرده. همه رای دکتر روحانی متعلق به آقای واعظی بوده است. نه اصلاح طلبان و نه اعتدالیون هیچکس نقشی نداشتند. انشالله آقای واعظی بتواند این رای را حفظ کنند.

 

مرعشی برای شرکت در مراسم دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ساری به مازندران سفر کرد.

 

این مراسم عصر امروز با حضور استاندار مازندران و اقشار مختلف مردم و چهره های سیاسی و فرهنگی در باشگاه فرهنگیان ساری برگزار شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------