آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

پروانه سلحشوری: ترس از رد صلاحیت باعث شد نمایندگان به طرح کودک همسری رای ندهند



اخبار,اخبار سیاسی,پروانه سلحشوری

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید: ترس از رد صلاحیت باعث شد بسیاری از نمایندگان به طرح مقابله با کودک همسری رای ندهند. اصلا آن روزی که قرار بود رای دهیم، بسیاری از نمایندگان در صحن حضور نداشتند و فضا به سمت ما نبود.

سال ۹۷ تمام شد، اما پرونده زنان و حقوق آن‌ها همچنان باز است. «حق ورود به ورزشگاه» «کودک همسری» «منع خشونت علیه زنان» «مهریه» و ... مسائلی است که زنان مجلس و جامعه برای رسیدن به آن‌ها از هیچ تلاشی فرگذار نکردند. نتیجه، اما چیزی جز ناکامی نبود. هرچند که فعالین این حوزه بر این عقیده هستند می‌توان با پافشاری و تمرکز بر این موضوعات و کوتاه نیامدن در قبال سیاسی‌کاری‌ها و فشار‌ها به نتیجه مطلوب رسید.

 

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به وضعیت زنان که به نظر می‌رسد هیچ اقدام مناسبی برای آن‌ها از سوی مجلس صورت نمی‌گیرد، گفت: اجازه دهید سه نکته را در ابتدا برای شما متمایز کنمو یکی بحث لایحه حمایت از زنان است که از سوی دولت به ما ارائه شده است و همانطور که می‌دانید این لایحه نزدیک به یکسال است که آماده است، اما نمی‌گذارند که به مجلس برسد. ما در فراکسیون زنان پیگیر این لایحه هستیم و بار‌ها اعلام کردیم که این لایحه اگر به مجلس برسد، هم کار بزرگی توسط مجلس صورت گرفت است هم توسط دولت. اما باید بدانید که سنگ اندازی در این مسیر بسیار زیاد است و به همین دلیل به مجلس نرسیده است. ولی ما بازهم تلاش می‌کنیم تا این لایحه سریعتر به مجلس برسد.

 

سلحشوری گفت: من و برخی از نمایندگان خانم در مجلس سعی کردیم مسائل زنان را مطرح و به نوعی جریان سازی کنیم. اگر در دو سه سال اخیر می‌بینید که بحث زنان بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود، به دلیل اقدامات نمایندگان زنی است که در مجلس حضور دارند و برایشان اهمیت دارد. همین که جامعه نسبت به حق و حقوق زنان آگاه شوند، گام بسیار مهمی است. شاید به جرات بتوانم بگویم که یکی از زنانی که در مجلس پیشگام احقاق حقوق زنان بود، من بودم.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: در رابطه با بحث سن ازدواج، من از همان زمان که وارد کمیسیون زنان شدم، این موضوع را پیگیری کردم. معتقدم کودک همسری واقعا یک جنایت و ظلمی است که در حق یک بچه رخ می‌دهد. ما می‌خواهیم کودکان را از اتفاقی که آن‌ها را از دنیای کودکیشان دور می‌کند، در امان نگاه داریم. اتفاقا مجلس در این رابطه عملکرد بدی هم ارائه نداد. طرح را ما آماده کردیم و طرح را به صحن بردیم که با اکثریت آرا یک فوریت آن رای آورد. اما متاسفانه شانتاژ‌ها و فضای بیرونی علیه ما بود و بحث کودک همسری بازیچه دعوا‌های جناحی شد. مخالفان به جای آنکه به محتوای طرح بپردازند و آن را بررسی کنند، به این پرداختند که طرح را چه کسانی امضا کرده‌اند. بنابر این به دلیل فشار‌ها و ملاحظات سیاسی که وجود داشت، اجازه ندادند که به این طرح رای داده شود.

 

سلحشوری ادامه داد: به قول آقای مازنی که گفته بود ما از شورای نگهبان بیشتر از خداوند می‌ترسیم. واقعا ترس از رد صلاحیت باعث شد بسیاری از نمایندگان به این طرح رای ندهند. اصلا آن روزی که قرار بود رای دهیم، بسیاری از نمایندگان در صحن حضور نداشتند و فضا به سمت ما نبود. من جلسات و میتینگ‌های بسیار زیادی را در این رابطه شرکت کردم و حتما با جدیت این طرح را دنبال می‌کنم. از سمت مخالفان این موضوع بسیار دنبال شد، کیهان تیتر و گزارش‌های بسیاری را در این رابطه رفت و باعث شد کمیسیون قضایی نیز عقب نشینی کند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تلاش نمایندگان برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: برخی به ما می‌گفتند تمام مشکلات حل شده است که شما خواهان رسیدگی به این موضوع هستید؟ نمی‌توان موضوع را اینگونه مورد قضاوت قرار داد بالاخره این موضوع هم مطالبه گروهی از جامعه است. زنان ما سال‌هاست که قربانی برخی از قوانین هستند. زنان نمی‌توانند خودشان حق طلاق داشته باشند، حق مسکن، حق اشتغال و ... داشته باشند، زنان ما حتی ابتدایی‌ترین حقوق را طبق قانون ندارند.

 

سلحشوری در رابطه با طرح ۱۴ سکه برای مهریه زنان، گفت: در کشور‌های دیگر مهریه مانند کشور ما باب نیست، اما در عوض اموال تقسیم می‌شود. من خودم می‌گفتم حقوق زنان را مانند سایر کشور‌ها به زنان بدهید، اما مهریه را ندهید، اما نکته حائز اهمیت این است که جامعه ایرانی این مسئله را برنمی‌تابد و در جامعه ایرانی مهریه همچنان مانند پشتوانه زن محسوب می‌شود. خصوصا زنان محروم. به همین دلیل نمی‌توان مهریه را به یکباره قطع کرد. موضوعی که باید توجه کرد این است که چگونه در تمام این سال‌ها که زنان از حقوق اولیه خود محروم بودند، کسی صدایش در نیامد، اما به محض اینکه بحث مهریه کمی به مردان فشار آورد، سریعا به فکر تغییر قانون افتادند؟ این رفتار‌ها جای سوال و تامل دارد که جامعه مرد سالار یعنی این! که مشکلات و مسائلی که او را تهدید می‌کند را می‌بیند یا مسائلی که زن را آزار می‌دهد، نمی‌بینند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------