آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

مصباحی مقدم: دولت از عید برای بررسی FATF در مجمع تشخیص اصرار ندارد



اخبار,اخبار سیاسی,مصباحی مقدم

غلامرضا مصباحی مقدم گفته دولت از عید اصراری بر قرار گرفتن موضوع پیوستن به FATF در دستور کار مجمع نداشته و فعلا قرار نیست این موضوع در مجمع مورد بررسی قرار بگیرد.

در روزهای گذشته خبر خارج کردن لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص منتشر شد. سید محمد صدر عضو مجمع و مصطفی کواکبیان این خبر را اعلام کرده بودند اما روز بعد برخی اعضای مجمع آن را تکذیب کردند. در آخرین اظهار نظر حسین مظفر گفته بود که رسیدگی به لوایج FATF از دستور کار خارج نشده است، اما هیچ امیدی به تصویب آن وجود ندارد. مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این لوایح توضیح داده است. او درباره برنامه مجمع در خصوص لایحه CFT به رویداد۲۴ گفته از عید تاکنون دولت اصراری بر قرار گرفتن موضوع پیوستن به FATF در دستور کار مجمع نداشته و فعلا قرار نیست این موضوع در مجمع مورد بررسی قرار بگیرد.

 

او با اشاره به اظهارات محمد صدر دیگر عضو مجمع درباره اینکه گفته شده رسیدگی به این لایحه از دستور کار مجمع خارج شده است گفت: از خود آقای صدر پرسیدم ایشان گفتند من اینجور نگفتم بلکه گفتم الان در دستور کار نیست نه اینکه از دستور خارج‌ شده است، بنابرین خود ایشان این اظهار نظر را تکذیب کرده بودند.

 

محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود بررسی لوایج مرتبط با FATF به دلیل شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا در مجمع از دستور کار خارج شده است. این دو کنوانسیون در آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت، ولی الان در دستور نیست، چون مسائل دیگری در اولویت قرار گرفته است و به موقع به این دو کنوانسیون هم رسیدگی خواهد شد.

 

مصباحی مقدم در مورد اینکه موضعش در مورد تصویب یا عدم تصویب این لایحه چیست، گفت: من در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران هم گفتم الحاق به این دو کنوانسیون را در شرایط کنونی به مصلحت کشور نمی‌دانم، چون راه را برای دور زدن تحریم‌ها به روی ما می‌بینند زیرا آمریکا ریاست دوره‌ای شورای ناظر FATF است و به دنبال آن است که راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بتواند بداند و جلویش را بگیرد بنابراین اگر ما به این دو کنوانسیون ملحق شویم معنای آن قبول شفافیت در معاملات خارجی است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: در شرایط تحریمی برای نظامی که در تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و کشور‌های و شرکت‌های دیگر را تحت فشار قرار می‌دهد، کاملا به‌معنای در اختیار دشمن قرار دادن راه‌هایی است که برای دور زدن تحریم‌ها توسط ما دنبال می‌شود.

 

او در پاسخ به این سوال که چرا دولت بار‌ها درخواست الحاق به این کنوانسیون‌ها و تصویب لوایح مرتبط با FATF داشته اما به گفته شما عضویت در این کنوانسیون‌ها راه‌های تبادلات تجاری ایران با سایر کشور‌ها را محدود می‌کند، گفت: از عید تا کنون حتی یک بار ندیدیم که دولت روی تصویب این کنوانسیون‌ها اصرار کند و تاکیدی بر این که مجمع به این موصوع را در دستور کار قرار دهد ندیدیم. ما اصراری از دولت ندیدیم.

 

او با اشاره به اینکه برخی می‌گویند کشور‌های دوست و شریک تجاری ایران ادامه تبادلات تجاری خود را منوط به پیوستن ایران به FATF کرده، گفت:ا ین موصوع در مجمع مطرح شد، ولی بررسی‌های ما نشان داد این موضصوع از جدیت برخوردار نیست. الان هم نشان روشنی وجود ندارد مبنی بر اینکه کشور‌هایی که به آن‌ها صادرات داریم، الان دو تا پایشان را توی یک کفش کرده باشند که اگر شما به این کنوانسیون‌ها بپیوندید ادامه همکاری می‌دهیم. سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم همین قدر صادرات نفتی داشتیم از این جهت احساس اضطرار از ناحیه کشور‌های طرف تجارتمان نداریم.

 

رویداد 24

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------