آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

ربیعی: تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین اتخاذ نشده است/ زنگنه از وزرای کلیدی دولت است



اخبار,اخبار سیاسی,علی ربیعی

سخنگوی دولت با تکذیب شایعه برکناری زنگنه از مقام وزارت نفت از سوی دولت، گفت: آقای زنگنه با توجه به تجاربشان از وزرای کلیدی دولت هستند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست.

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» عصر یکشنبه در نخستین کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره شایعه برکناری زنگنه از مقام وزارت نفت، گفت: آقای زنگنه از وزرایی هستند که علاوه بر ایفای نقش در تولید و فروش نفت که در شرایط فعلی از موضوعات بسیار جدی و اساسی ماست، در سایر موضوعات دولت هم همیشه فعالانه حرف زدند، نظر داشتند و از وزرای کلیدی بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: البته همه وزرا کلیدی هستند ولی آقای زنگنه با توجه به تجارب شان از وزرای کلیدی ما محسوب می‌شوند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست؛ البته تا وقتی که من یادم هست همیشه اسم زنگنه در مجلس مطرح بود. اسم من و زنگنه همیشه در استیضاح ها مطرح بوده و امیدوارم آقای زنگنه در دوران باقی مانده دولت هم نقش مهمی را ایفا کند.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز با توجه به کاهش صادرات و فشاری که تحریم‌های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت به ما وارد می‌کند، اظهار داشت: در این دوره تاریخی نقش زنگنه برای ما با ارزش خواهد بود. همه ما باید کمک کنیم.

 

وی افزود: هرچند (استیضاح) حق مجلس است ولی نمایندگان محترم هم باید کمک کنند وجود افراد کارشناس و صاحب‌نظر که در مشکلات، نفت تولید می کنند، می توانندصنایع پایین دستی نفت را گسترش دهند، به بازارهای جهانی آشنا باشند، و بتوانند در فروش به ما کمک کنند، بسیار حائز اهمیت است.

 

موفقیت های تیم ملی والیبال نشان دهنده توانمندی بازیکنان ماست

ربیعی همچنین با آرزوی موفقیت برای تیم ملی والیبال، گفت: تیم والیبال نشسته هم همه رقبا را سه هیچ برد؛ این خط سه هیچ امتداد پیدا کرد و این نشان دهنده توانمندی بچه های ماست و به آنها تبریک می گوییم. امیدوارم در والیبال که جزو ۵ تیم هستیم به مرحله بعد صعود کنیم.

 

لایحه شفافیت پاسخ به یک مطالبه عمومی است

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت لایحه شفافیت اظهارداشت: اتفاق خوبی که دو روز قبل افتاد، لایحه شفافیت بود که رئیس جمهوری محترم لایحه را به مجلس ارسال کردند و این لایحه با وضعیت ما و شما بیشترین سنخیت و سازگاری را دارد. این لایحه یک مطالبه عمومی بوده و به ویژه جامعه رسانه است و همه باید کمک کنیم این لایحه به خوبی اجرا و انشاء الله در مجلس زودتر تصویب شود.

 

وی افزود: با اجرای این لایحه به عنوان کسی که به صورت تخصصی روی موضوع فساد کار کردم و کتاب و چندین پایان نامه در این زمینه دارم، بیش از دستگیری های موردی و بیش از درخواست های انضباطی، ایجاد ساختارهای منظم، فرهنگسازی و ایجاد شفافیت در ارتقای سلامت نظام اداری و جلوگیری از فساد موثر خواهد بود.

 

ربیعی با بیان اینکه این لایحه ساختارسازی مناسبی برای ارتقای سلامت نظام اداری ما خواهد بود، خاطرنشان کرد: همه بخش های اداری، عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تقویت نظارت مستقیم و سازمان یافته، نهادهای مدنی و شفاف کردن اطلاعات در این لایحه پیش بینی شده است و فکر می کنم این لایحه روابط غیرمتعارف و غیرقانونی را کاهش خواهد داد.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از از کارهایی که باهم باید انجام دهیم و این لایحه هم به اجرای آن کمک می کند این است که شفافیت نباید دچار کدری شود و جلوگیری از کدر شدن اصل شفافیت مهم است.

 

ربیعی همچنین با اشاره به ورود هیات بلندپایه از روسیه به کشور خبر گفت: به گفته اقای اردکانیان وزیر نیرو کمیته مشترک ایران و روسیه در تهران و اصفهان تشکیل می شود و هیات بزرگ روسی با یک یا دو وزیر به ایران سفر می کنند. این پانزدهمین کمیسیون مشترک با سیاست های از شرق تا غرب است که با توجه به شرایط امروز می تواند موثر باشد. در این سفر ۲۵۰ نفر از بخش خصوصی روسیه و همچنین بخش دولتی در حوزه‌های مختلف در این سفر حضور دارند.

 

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با هدف کاهش قیمت مسکن

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش، اجاره بها و اجاره منزل را تابعی از نرخ بهره و قیمت دارایی عنوان و تصریح کرد: چون قراردادهای اجاره خانه یکساله منعقد می شود، رشدی که در سایر عرصه ها اتفاق افتاد در اجاره خانه دیده نشد و به طور طبیعی فکر می کنیم در این مقطع روی اجاره ها تاثیر می گذارد.

 

وی با بیان اینکه البته مداخله در بازار مسکن و اجاره بها کار بسیار سخت و دشواری است، گفت: دولت در این زمینه دو برنامه دارد که یکی را در قالب طرح ملی مسکن دنبال می کند. امروز با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه بحث مفصل داشتم و ایشان قرار شد در کنفرانسی این برنامه را توضیح دهند.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: دولت ۴۰۰ هزار واحد جدید به نفع طبقات اجتماعی متوسط به پایین آماده، و تحویل خواهد داد.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: همه سعی ما بر این است که اشکالات موجود در طرح مسکن مهر در این طرح روی ندهد. جنبه های فرهنگی اجتماعی در مسکن سازی دیده شود. ضمن اینکه تمایل افرادی که مسکن برای نوع سکونت و منطقه سکونت می خواهند برای شان در نظر گرفته شده است. این واحدها در دولت در جلسه اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور بحث شد و جزو برنامه‌های دکتر اسلامی قرار گرفت.

 

ربیعی با اشاره به اینکه همچنین ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر هم تحویل داده خواهد شد و مسکن حمایتی هم روند خود را خواهد داشت، اظهارداشت: وزارت کار هم بحث مسکن حمایتی را برای کارگران در دستور کار دارد و فکر می کنیم در کنار این اقدامات واگذاری زمین برای تولید مسکن در قالب قراردادهای مشارکت در سراسر کشور و اعطای تسهیلات به سازندگان تا سقف ۸۰ درصد می تواند کمک کند.

 

وی ادامه داد: با این اقدامات عرضه را در بازار افزایش می دهیم و از این طریق به کنترل قیمت کمک می کنیم. خصوصیات خوب این تسهیلات این است که سازندگان این تسهیلات را صرفاً فقط برای خود نمی گیرند و بعداً قابل انتقال به خریداران است.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: وام مسکن زوجین از ۱۷ بهمن سال گذشته ۶۰ درصد و در شهرهای بزرگ از ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. با این سیاست ها به سمت کنترل قیمت ها خواهیم رفت و امیدواریم با این جدیتی که در مهندس اسلامی و تیم ایشان سراغ داریم هر چه سریعتر افراد مصرف کننده واقعی در نوبت قرار بگیرند و فاصله زمانی برای خانه دار شدن در جامعه ایران کاهش پیدا کند.

 

تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین اتخاذ نشده است

ربیعی همچنین تصریح کرد: هیچ تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین اتخاذ نشده است، اما کارت سوخت می‌تواند موجب تسهیل برای برنامه ریزی در مصرف شود.

 

سخنگوی دولت درباره خواست دولت مبنی بر تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و رد این درخواست در مجلس، گفت: درست است، تعدادی نمایندگان نامه دادند اما ما آن را به عنوان نظریه قطعی مجلس تلقی نمی‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه نظام قیمت، کنترل قیمت و توزیع نیاز به تمرکز بیشتر دارد، گفت: معمولاً ادغام وزارت خانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن برای دوران‌های توازن صادرات و واردات در نظر گرفته می‌شود اما دوران‌هایی که دچار تحریم هستیم قطعاً نیاز داریم از زندگی روزمره مردم حفاظت کنیم.

 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه باید مراقب سقوط نکردن مردم به دهک‌های پایین، و همچنین مراقب سفره مردم باشیم، این موضوع را وظیفه اخلاقی و اساسی دولت دانست و گفت: تهیه و توزیع کالاهای اساسی که زندگی روزمره مردم سروکار دارد نیاز به تمرکز بیشتر دارد و دولت و شخص رئیس جمهور بر اساس این تمرکز امروز این درخواست را دادند تا وزارت بازرگانی ایجاد شود.

 

وی اضافه کرد: خودم در جلساتی شرکت داشتم که حتی بالاترین مقامات کشور نسبت به اظهارنظرهای بدون مطالعه دیدگاه مثبتی نداشتند و فکر می‌کنم این نظر دولت هم برای کنترل و هم برای توزیع می‌توانست کمک کند. قطعاً اگر به نتایج دلخواه در مجلس نرسیم به سمت تمرکز در قالب قائم مقام در وزارت صنعت معدن و تجارت و تمرکز دادن امر بازرگانی به آن خواهیم پرداخت.

 

تصویب لوایح اف ای تی اف را به نفع مردم می دانیم

اف ای تی اف، پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود که این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی است. سخنگوی دولت در این باره گفت: دوستان ما در دنیا به ما تاکید می‌کنند که اگر هر چه بیشتر به سمت بهانه دادن کمتر و شفافیت در امور مالی حرکت کنیم، بیشتر به نفع ما است. قطعاً در دولت با نگاه‌های مختلف ابعاد زیان آور آن در نظر گرفته می‌شود زدودن زیانهای احتمالی لوایحی که از سمت دولت رفته، در نظر گرفته می‌شود.

 

وی اضافه کرد: منتظریم چگونه مصلحت تشخیص داده می‌شود اما این را هم اعلام می‌کنیم که اگر نتوانیم در قالب این چارچوب‌ها حرکت کنیم، زمینه‌ای برای قطع کامل همکاری‌های بانکی هم فراهم می‌شود. خود بهانه‌ای می‌دهیم که حتی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور هم نتوانند فعالیت کنند.

 

ربیعی یادآور شد: البته آن بخش‌هایی که لازم بود در هیأت دولت تصویب شود و حرکت مان را به این سمت نشان دهیم، تصویب و در دو نشست قبلی دولت این مصوبات انجام شد؛ مجلس هم تا امروز مغایرتی در این زمینه اعلام نکرده است.

 

سخنگوی دولت با حیاتی خواندن تصویب لوایح باقی مانده، اظهار داشت: خودمان را خودمان، تحریم نکنیم. این مدنظر من است مجمع هم اختیارات قانونی خود را دارد و مجلس هم در چارچوب اختیارات خود این لایحه را مصوب کرده است.

 

وی اضافه کرد: ما هم به تصویب این لایحه اصرار داریم و نفع مردم را در تصویب این مصوبه می‌دانیم. مطمئنیم این قدر توانایی در دولت وجود دارد تا از تبعات منفی آن بکاهد.

 

سفر نخست وزیر ژاپن می تواند فصل جدیدی در روابط ایران ژاپن ایجاد کند

سخنگوی دولت درباره دستاوردهای سفر هفته گذشته «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقامات عالی کشورمان گفت: ذات سفر وی به تهران برای ما دارای اهمیت بود بعد از ۴١ سال بالاترین مقام اجرایی ژاپن به ایران آمد و می تواند فصل جدیدی از روابط تهران - توکیو را رقم بزند.

 

ربیعی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به رابطه دو جانبه کشور موضع خوبی داشتند برای ژاپنی ها امیدوار کننده بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات مقامات ژاپن با همتایان ایرانی این آمادگی اعلام شد که بتوانند روابط را بیشتر گسترش دهند و فعالیت های بیشتری را سامان دهند

 

سخنگوی دولت در عین حال گفت: در سفر وی به تهران بنا هم نبوده پیشنهاد خاصی ارایه شود بلکه بیشتر قرار بود توسعه روابط دو جانبه محور مذاکرات در تهران باشد.

 

نخست وزیر ژاپن حامل یک پیام بود که پاسخ لازم را دریافت کرد

ربیعی همچنین درباره ماجرای پاکت زرد همراه نخست وزیر ژاپن در دیدار با رهبر معظم انقلاب هم گفت: تا جایی که ما مطلع هستیم در آن پاکت هیچ پیشنهادی نبود و یادداشت هایی از قبل داشتند که از روی آن می خواندند. قطعاً در آن پاکت هیچ پیشنهادی نبود که بردارد و معمولاً هم پیام ها را به این شکل پیشنهاد و پیام را ارایه نمی کنند

 

سخنگوی دولت افزود: البته وی حامل یک پیام بودند که قرائت کردند و پاسخ لازم را هم دریافت کردند که از رسانه ها به صورت شفاف پخش شد.

 

سخنگوی دولت گفت: مواضع رهبری سخنان غرور انگیزی بود که جامعه نیز با آن هم آوا شد و بسیاری از منتقدان هم از اینکه عزت جامعه ایرانی در گفت و گوهایی که یک طرف ظالمانه و زورگویانه و یک طرفه رفتار می کند حفظ می شود؛ ابراز خوشحالی می کردند.

 

وی گفت: پیام و پاسخ هم مشخص و شفاف اعلام شد که اگر بهانه ای برای سلاح هسته ای نداشته باشیم فتوای رهبر ایران وجود دارد و اگر می خواستیم، می توانستیم، اما چنین بنایی نداریم.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: اینکه ایشان فرمودند ما در زمان فشار مذاکره نمی کنیم یک تصمیم درستی است آن هم زمانی که تروریسم اقتصادی بر علیه ما فعال است و از طرف دیگر مذاکره شرایط برابری نیست.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز مسأله آینده ایران و منطقه، و مسأله نسل های بعدی ما مطرح است و می خواهند ایران کوچک کنند اکنون دوره بسیار پیچیده و حائز اهمیت است و باید با دقت بیشتر حرکت کنیم در این شرایط همه باید با احتیاط بیشتر در مورد سیاست خارجی صحبت کنند و اجازه بدهند دستگاه های مسئول در این زمینه صحبت کنند.

 

معوقات و رتبه‌بندی معلمان به هیچ وجه دچار آسیب نمی شود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان و قول وزیر آموزش و پرورش پیشین مبنی بر پرداخت این مطالبات در خرداد ماه، گفت: در جلسه‌ای که با انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف معلمان داشتیم نکاتی را دریافت کرده و دسته بندی کردم و این نکات را برای آقای رئیس جمهور هم ارسال خواهم کرد.

 

سخنگوی دولت گفت: بیشتر نگرانی‌ها درباره اجرای رتبه‌بندی و معوقات معلمان بود؛ به طور قطع اطمینان ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی پیش‌بینی شده است و حتی در تعدیل بودجه که به جلسه سران قوا هم آمد، در آن جلسه تصمیم گرفته شد مسائل مانند حقوق و مزایا و رتبه‌بندی به هیچ وجه در اثر نوسانات بودجه دچار آسیب نشود و قطعاً اجرا خواهد شد.

 

ربیعی با بیان اینکه برنامه پرداخت معوقات هم در دستور کار دولت قرار دارد؛ افزود: معلمان فشارهای اقتصادی دولت را درک می کنند و این را هم از من بپذیرند. اما قطعاً به سمتی حرکت می‌کنیم که هم بتوانیم طرح رتبه‌بندی را و هم معوقات را اجرا کنیم، زمان دقیق اجرا را می پرسم و اعلام می کنم اما از ۶ ماهه دوم امسال نظام رتبه بندی معلمان آغاز می شود.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه نتیجه جمع بندی نهایی نمایندگان مجلس با دیوان محاسبات و سازمان امور استخدامی، تخلف آشکار دولت در بحث حقوق کارمندان برای حقوق های ۲و نیم تا ۵ میلیون تومان بوده و دولت چه برنامه ای برای جبران این تخلف دارد، گفت: من چنین استنباطی ندارم که دولت تخلف کرده است. چیزی که من می دانم اجماع هم دراین مورد وجود نداشت. دو روز گذشته جلسه ای در دفتر هیات رئیسه برگزار شد و من از دوستان حاضر در این جلسه سوال کردم که آنها گفتند مساله بین بند ۱۵۸ ضمائم و تبصره ۱۲ اتفاق افتاد؛ این دو اجازه هایی به دولت می دهد و دولت در این چارچوب حرکت می کند. اگر هم تخلفی بود باید دیوان محاسبات اعلام می کرد.

 

خبرنگار مجدداً گفت که دیوان محاسبات در تاریخ ۷ خرداد تخلف را اعلام کرده است و سخنگوی دولت پاسخ داد، اطلاعی از اینکه دیوان اعلام کرده، ندارم. اما می دانم در ان جلسه مشخص شد تعارض در خود قانونگذاری است و مجلس باید رفع ابهام کند.

 

وی با بیان اینکه ما به نفع کارمندان و حقوق بگیران حرکت خواهیم کرد، اظهار داشت: بسیاری معتقدند اگر قرار است افزایشی داده شود نباید افزایش را از جایی برداریم و جای دیگر بگذاریم بلکه افزایش باید بودجه ای داشته باشد.

 

ربیعی گفت: اخیراً برخی کارشناسان امور مالی هم صحبت می کردند قانون مدیریت خدمات کشوری قانون پایه برای امور استخدامی، حقوق و مزایا است؛ اصلاً به اعتقاد من کار درستی نیست که با هر انگیزه ای هر سال این نظام را دچار تغییر کنیم اگر براثر تورمی که در یک سال ایجادمی شود بخواهیم تغییری ایجاد کنیم، این تغییر را برای همه یکسان انجام دهیم. در برخی شرایط می توانیم به صورت پلکانی اجرا کنیم.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: از هر آنچه به نفع حقوق بگیران اعمال خواهد شد حمایت می کنیم و اعتقاد داریم این تعارض را باید حل کنند و فکر می کنم با مفاهمه و جلسات بیشتر این را با مجلس به حل و فصل خواهیم رسید.

 

کسانی این حملات را انجام دادند که می خواهند افکار عمومی را تحریف کنند

ربیعی همچنین درباره حمله مشکوک به نفتکش ها در دریای عمان گفت: فکر می کنم بیشترین کسی که از حمله به نفتکش ها در آسیب می دید ما بودیم برای اینکه هدف را امروز به سمت ما قرار داده اند؛ در آن زمان نخست وزیر ژاپن در ایران بود، ناامنی منطقه آسیب به سمت ایران است.

 

وی افزود: آقای ظریف قبلاً به حرکات مشکوک در منطقه اشاره کرده و گفته بود که من احتمال تحرکات مشکوک را می دهم. ما هیچ نفعی (از چنین اقداماتی) نمی بریم، کسانی این اقدام را کردند که می خواهند جامعه جهانی را برای اقدامات بیشتر علیه ایران تحریف کنند. خوشحال هستم که با بررسی‌هایی که به عمل آمد، حتی برخی از کارشناسان امنیتی آمریکایی هم این موضوع را مورد تردید قرار دادند که ایران را متهم کنند.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: ما فراموش نکرده ایم و یادمان نرفته که در حمله به عراق شنودی که کالین پاول گفت بعداً معلوم شد که هیچ چیز در آن نبوده و این نمایش را هم شبیه به آن تلقی می‌کنیم.

 

سخنگوی دولت با تشریح مواضع جمهوری اسلامی گفت: ما به پیمانهای منطقه‌ای، همکاری‌های منطقه‌ای و گفتگوهای منطقه‌ای و ایجاد امنیت دسته‌جمعی حتی برای تضمین امنیت آبراهه های استراتژیک معتقدیم و پیمان عدم تعرض را هم پیشنهاد داده‌ایم.

 

وی یادآورشد: قطعاً امنیت منطقه به نفع ماست و ما معتقدیم اگر گفتگوهای منطقه‌ای بتواند حاصل شود، حتماً تاثیرش روی قیمت نفت خواهد بود. البته فکر نمی کنیم تاثیر این اتفاقات بر روز قیمت نفت درازمدت باشد اماهر اتفاقی در منطقه در حوزه نفت بیفتند، بر قیمت نفت تاثیر خواهد داشت.

 

ربیعی افزود: من امیدوار هستم همانطور که دیدید ژاپنی ها و حتی آلمانی ها و روس ها و کشورهای دیگر نسبت به ادعای آمریکایی ها نقد انگارانه نگاه کردند.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سازوکار اینستکس اظهارداشت: خانم اشمیت برای همین به ایران آمده بود و با آقای عراقچی صحبت کردند. به ما گفته اند که به زودی این ساز و کار را تامین مالی خواهند کرد و ما هم همواره مطالبه را داریم و در چهارچوب برجام می‌خواهیم حرکت کنیم ولی قطعاً در چهارچوب برجام بر اجرای تعهدات طرف مقابل هم تاکید خواهیم کرد.

 

وی اضافه کرد: البته اینکه بعد از ۶۰ روز چه خواهد شد، اجازه بدهید وقتی به ۶۰ روز رسیدیم تصمیم مقتضی را در آن موقع اعلام کنیم ولی با مذاکراتی که صورت گرفته کشورهایی مثل ترکیه، روسیه و چین هم که سه کشور مهم هستند اعلام کرده‌اند که به این چهارچوب خواهند پیوست.

 

ربیعی در پایان گفت: پیوستن کشورهای بیشتر به این چهارچوب برای ما حائز اهمیت است و ما امیدوار هستیم که اروپا در این زمینه با سرعت بیشتری عمل کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------