آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

فلاحت پیشه: گاندو سریال خطرناکی بود/ متهم کردن بخشی از نظام به اعتماد میان مردم و مسئولان ضربه می‌زند



اخبار,اخبار سیاسی,فلاحت پیشه

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: متاسفانه فضای تخریب در کشور ما بسیار جدی است و برای اینکه برخی از سیاستمداران و جریانات سیاسی را شکست بدهند و از رقابت کنار بگذارند یکی از برچسب‌های همیشگی، ادعای وصل بودن افراد به خارج از کشور و ادعای جاسوسی است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، از سریال گاندو انتقاد کرد و گفت: مخالف این هستم که اوضاع کشور امنیتی نشان داده شود و حس بی‌اعتمادی و نفوذپذیری در جامعه شکل بگیرد.

 

او ادامه داد: برخی اوقات شرایط جامعه بسیار بدتر از آنچه هست نشان داده می‌شود، به خصوص شرایط و فضای امنیتی موجود. گاهی واقعیات فدای یک داستان می‌شود و داستان بر واقعیت غلبه می‌کند. این سریال بیش از آنکه اثر آموزنده داشته باشد اثر عکس دارد و فضای بی‌اعتمادی را بیشتر تقویت می‌کند. به‌ نوعی عدم اعتماد را در کشور فراگیر می‌کند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: شخصاً معتقدم مسائل امنیتی را، با توجه به شاخصه‌های خاص امنیتی‌ای که در ایران داریم، نمی‌توان در قالب فیلم گنجاند و من چنین داستان‌ها و فیلم‌هایی را جدی نمی‌گیرم و تنها آن را در قالب فیلم تعریف می‌کنم.

 

فلاحت‌پیشه، با اشاره به نشان دادن ارتباط میان جاسوسان و دولت در این سریال، گفت: متاسفانه فضای تخریب در کشور ما بسیار جدی است و برای اینکه بخشی از سیاستمداران و جریانات سیاسی را شکست بدهند و از رقابت کنار بگذارند یکی از برچسب‌های همیشگی، ادعای وصل بودن افراد به خارج از کشور و ادعای جاسوسی است.

 

او با بیان اینکه زدن برچسب جاسوسی به بخشی از رقابت‌های سیاسی تبدیل‌ شده است، ادامه داد: با اینکه در کشور وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مربوطه می‌توانند جاسوس بودن افراد را تشخیص دهند و دستگاه تصمیم‌گیر هم مشخص است، اما متاسفانه شاهد تبدیل‌ شدن برچسب جاسوسی به بخشی از رقابت‌های سیاسی هستیم که این‌ یک آفت است و به‌ راحتی اتفاق می‌افتد.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: در موارد مختلف می‌بینیم که برخی افراد مشخص، اتهام جاسوسی را به همگان وارد می‌کنند. اتهام جاسوسی و جاسوس نامیدن افراد به جزئی از جریان و بخشی از یک ادبیات سیاسی تبدیل‌ شده است. این افراد به فردی که موضع یا رفتارشان خلاف جریان آنها باشد بلافاصله اتهام جاسوسی وارد می‌کنند و اگر بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد، عکس قضیه هم مشخص می‌شود.

 

فلاحت‌پیشه گفت: در شرایط مختلف هر نظام سیاسی، اگر خلاف اولویت‌های آن نظام رفتاری صورت بگیرد باید تردید کرد؛ به‌ عنوان‌ مثال در شرایط کنونی جامعه و با توجه به فضای بحرانی منطقه، ما نیازمند ثبات و برجسته کردن واقعیت امنیت در کشور هستیم. بنابراین در چنین شرایطی تلاش برای متهم کردن بخشی از نظام به ارتباطات جاسوسی و مواردی از این دست، فقط به اعتماد میان مردم و مسئولان ضربه می‌زند.

 

او عنوان کرد: مسئولان کشور از کانال‌های مختلفی می‌گذرند و اگر هم در جایی خلئی وجود دارد، دستگاه‌های مرتبط باید پاسخگو باشند. در حال حاضر برای کوچک‌ترین منصب سیاسی، امنیتی و حتی اداری در کشور استعلام‌های متعدد و دخالت‌های مختلفی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های گوناگون حتی در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند. در چنین شرایطی اگر اتفاقی افتاد، نباید یک جریان سیاسی، دولت و زحمات آن را زیر سوال برد بلکه دستگاه‌های مرتبط باید خودشان پاسخ دهند که چرا چنین اتفاقی افتاده است.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: من به‌شخصه، به‌ عنوان فردی که سال‌ها در حوزه نظارتی کار کرده‌ است، معتقدم از لحاظ مولفه امنیت ملی، اعتقاد و اعتماد به کشور، دولت‌هایی که سر کار بوده‌اند و نیز کارکنان‌شان، قریب به‌ اتفاق با اعتقاد کارشان را انجام می‌دهند و نباید به خاطر یک داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی اعتماد به مجموعه دولت‌ها یا بخشی از دولت را از بین برد.

 

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: این سریال یکی از کارهای خطرناک و توطئه‌سازی‌هایی است که از درون صورت می‌گیرد برای اینکه اقتدار را نشان بدهند، در صورتی‌ که می‌توان نوع رفتاری را که در مقابله با جاسوسان خارجی صورت گرفته به‌ خوبی نشان داد. اما اینکه دولت خاصی را رخنه‌پذیر نشان دهند، شبیه اتهاماتی است که به‌ صورت روزمره در فضای مجازی یا در تریبون‌های فاقد پشتوانه استنادی می‌بینیم؛ همان‌ تریبون‌هایی که به‌ واسطه‌شان به راحتی تهمت می‌زنند و افراد را به اتهامات مختلف متهم می‌کنند. هدف‌ آنها این است که یکسری نخبگان سیاسی از صحنه تحولات کنار بروند، عملاً هم موفق شده‌اند و یکسری از نخبگان حاضرند به جای اینکه زیر فشار تهمت‌های روزمره قرار بگیرند، خانه‌نشین شوند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------