آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

میرلوحی: اصلاحات،«تحریم» و «حضور بی‌قید و شرط» در انتخابات را نفی می‌کند



اخبار,اخبار سیاسی,میرلوحی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه زمینه همکاری اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل خیلی بیشتر از همکاری میان خود اصولگرایان است، گفت: جریان اصلاحات، «تحریم» و «حضور بی‌قید و شرط» در انتخابات را نفی کرده و تلاش می کند تا فضای انتخابات را تغییر دهد.

محمود میرلوحی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به دیدگاه مختلف اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از زمان شرکت خاتمی در انتخابات مجلس در سال 90 در حوزه انتخابیه دماوند، اصلاح‌طلبان اعلام کردند که راهبرد تحریم انتخابات معنا ندارد. اصلاح‌طلبان به دلایل متعددی پل تحریم را خراب کردند البته حضور بی قید و شرط در انتخابات هم معنا ندارد زیرا فلسفه اصلاحات با بی قید و شرطی ارتباطی ندارد. اصلاحات می گوید باید شرایط موجود به شرایط مطلوب تغییر کند.

 

وی ادامه داد: جریان اصلاحات، «تحریم» و «حضور بی‌قید و شرط» در انتخابات را نفی کرده و تلاش می‌کند تا فضای انتخابات را تغییر دهد. حالا می‌توان برای این تلاش نام‌های مختلف گذاشت از جمله قید و شرط. از این جهت من هم جزء جریانی هستم که معتقد است حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مشروط به این است که فضای انتخابات تغییر کند.

 

اخیرا کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد که این شورا برای کسی فرش قرمز پهن نمی کند البته این اظهار نظر خود را تصحیح کرد که هرکسی واجد شرایط قانونی باشد، توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت خواهد شد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه شورای نگهبان و وزارت کشور باید فضای انتخابات پرشور را فراهم کنند، تصریح کرد: در کشور انتخابات مهم و حساسی پیش‌رو داریم. با توجه به رفتار ترامپ و دشمنان ما، انتخابات امسال متفاوت است و مشارکت و حضور مردم در انتخابات اهمیت زیادی دارد بنابراین باید زمینه برای مشارکت حداکثری فراهم شود.

 

میرلوحی همچنین با اشاره به اینکه برخی اصولگرایان اشتباه فکر می‌کنند که اگر مردم به اصلاح‌طلبان و دولت نقد دارند، به سمت آنها برگشته اند، گفت: پیام مردم در انتخابات 96 این بود که به عقب برنمی‌گردند. برخی اصولگرایان حرفه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که مشارکت زیر 40 درصد به نفع آنها شده و پیروزی آنها را رقم می زند اما تامین منافع ملی ما در مشارکت حداکثری است و باید هر فرد و نهاد مسئول برای تامین مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش کند.

 

وی درباره زمان اعلام راهبرد اصلی جریان اصلاحات برای انتخابات خاطرنشان کرد: شورای عالی اصلاح‌طلبان مشغول طراحی و آماده کردن راهبردهای انتخاباتی خود است و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که به زودی راهبردها مشخص می شود. من معتقدم اصلاح ‌طلبان به سمت تحریم انتخابات یا مشارکت بی قید و شرط نخواهند رفت و تلاش می کنند روند انتخابات را اصلاح کنند. واقعیت این است که نظارت استصوابی به جایگاه مجلس آسیب زده است. در دوره اخیر انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان با نظارت استصوابی کنار گذشاته شدند اما آنها در مقابل اصلاح‌طلبان مهندسی معکوس کردند. در واقع با ردصلاحیت‌ها، اجازه داده نمی‌شود که نفرات اصلی اصلاح طلبان وارد مجلس شوند و اصلاح‌طلبان هم با مهندسی معکوس اجازه نمی دهند نفرات اصلی اصولگرایان وارد مجلس شوند و این رویکرد در نهایت به جایگاه مجلس صدمه می‌زند.

 

میرلوحی ادامه داد: اخیرا  صفار هرندی در مصاحبه ‌ای گفته بود نگاه خطرناکی است که عده‌ای با نام جریان سوم بخواهند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را کنار بزنند. من معتقدم که دو جریان سیاسی اصلی موجود اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند که به هر دو جریان نقد وارد است ولی برای کشور هم زحمت کشیده‌اند. جریان سوم در حال حاضر براندازها، سلطنت طلبان و منافقین هستند که مردم به سمت آنها نمی‌روند.

 

وی با اشاره به اینکه به جریان اصلاحات هم ایراداتی وارد است اما این جریان از جریان اصولگرایی جلوتر است، بیان کرد: شکاف‌های اصولگرایی عمیق است و در حال حاضر کسی جایگاه شیخوخیت در این جریان ندارد. جامعتین جایگاه گذشته را در میان اصولگرایان ندارند و تلاش‌های جمنا هم به نتیجه نرسید و الان دیگر جمنا دوام ندارد. بعید می دانم آنها به وحدت نظر برسند زیرا فاصله آنها از یکدیگر زیاد است.

 

این فعال سیاسی درباره احتمال همکاری قالیباف و احمدی  نژاد خاطر نشان کرد: نه احمدی‌نژاد انرژی کافی دارد و نه قالیباف و این دو با یکدیگر به شدت جنگیده‌اند و حالا با دو  دیدار نمی توانند با هم کار کنند. اخیرا حداد عادل نشستی برگزار کرده است که چهره‌های اصلی اصولگرایان را دور هم جمع کند ولی موفق نشده است. آنها اگر می‌توانستند ناطق نوری را دعوت کرده و نیروهایشان منعطف عمل کنند، شاید می‌توانستند به وحدت نزدیک شوند ولی الان کسی را ندارند که همه آنها را دور هم جمع کند. اختلاف‌های آنها خیلی جدی است.

 

میرلوحی در پایان گفت: ما با لاریجانی در انتخابات دهم ائتلاف کردیم و الان هم زمینه همکاری اصلاح‌طلبان با وی فراهم است. به نظر می‌رسد زمینه همکاری اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل خیلی بیشتر از همکاری میان خود اصولگرایان است. قالیباف، حدادعادل و احمدی‌نژاد مسیر خود را می‌روند و کار اصولگرایان برای ایجاد وحدت دشوارتر از اصلاح‌طلبان است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------