آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

مرعشی: موتورهایی که کرباسچی پایین می‌آورد من باید بالا ببرم



اخبار,اخبار سیاسی,حسین مرعشی
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: از خصوصیات کرباسچی این است که موتور پایین می‌گذارد و من مجدداً باید موتورهایی را که ایشان پایین گذاشته، بالا بگذارم.

حسین مرعشی در گفتگو با ایرنا به تحولات اخیر داخل جبهه اصلاحات، اختلافات درون این جبهه درخصوص مجلس و شهرداری تهران و جایگاه حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات پرداخته است.

 

گفتگوی مرعشی را در ادامه بخوانید: 

 

چرا دبیرکل خود را سانسور می‌کنید؟

دبیرکل ما قابل سانسور نیست.

 

بعد از هر مصاحبه یا موضع‌گیری آقای کرباسچی، شما شروع به تحلیل مواضع ایشان می‌کنید.

ایشان دبیرکل بسیار خوبی برای کارگزاران هستند و سابقه خوبی قبل و بعد از انقلاب دارند. از خصوصیات ایشان این است که موتور پایین می‌گذارد و من مجدداً باید موتورهایی را که ایشان پایین گذاشته، بالا بگذارم.

 

نتیجه چیست؟

آقای کرباسچی جایگاه خوبی در حزب و بین دوستان اصلاح‌طلب دارند. من فکر می‌کنم مشی ما بیشتر باید سازنده و جذاب باشد. ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم.

 

در این نوع کنش چه اتفاقی می‌افتد؟ شما به شورای عالی اصلاح‌طلبان نقد دارید و به آقای عارف نقد دارید، اگر با همین فرمان به انتخابات مجلس برسیم، قاعدتاً به نتیجه نمی‌رسد.

کار برای ما پیچیده و سخت شده است؛ در شرایطی که محدودیت‌های زیادی برای جبهه اصلاحات اعمال می‌شود، این جبهه نمی‌تواند ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورد و از ظرفیت‌های خود استفاده کند، بلکه باید با حداقل امکانات حداکثر مسئولیت‌ها را بپذیرد.

 

چرا نمی‌توانید؟ آیا شما نمی‌توانستید نیروهای جدی‌تری در شورای عالی داشته باشید؟ مثلاً آقای عبدالله نوری!

آقای عبدالله نوری نیامد. آقای معین نیامد. آقای صفایی فراهانی نیامد. من نرفتم. به همین دلیل هم من انتقادات نسبت به شورای عالی را موجه نمی‌دانم. آقای عارف انتخاب شورای عالی است و ما نرفتیم، ولی می‌توانستیم برویم. خود آقای کرباسچی به‌عنوان دبیرکل حزب، خودشان می‌توانند شرکت کنند. به‌جای اینکه آقای سیاسی یا هر کس دیگری برود. اگر دبیرکل احزاب و اشخاص حقیقی مورد نظر آقای خاتمی می‌آمدند، شورای عالی می‌توانست متفاوت باشد.

 

آقای عارف متناسب با شرایطی که در آن قرار داریم، انتخاب جمع است و شاید انتقاداتی به ایشان وارد باشد، ولی تضعیف آقای عارف مسئله‌ای از ما حل نمی‌کند. ما باید مسئولیت‌پذیرتر حرکت کنیم. لذا از این جهت من و آقای کرباسچی اختلاف‌نظر داریم. با اینکه انتقادات زیادی به مجموعه اصلاح‌طلبان وارد می‌شود و می‌توان انتقاداتی به شورای عالی وارد کرد، ولی ما باید راه‌حل عملی داشته باشیم. اخیرا راهکارهایی مطرح شده است که با دوستان ائتلاف، بحث می‌کنیم و ممکن است منجر به تحولاتی در عرصه سیاسی اصلاحات شود.

 

چرا در ارگان خود، روزنامه سازندگی، دعوا را گفتمانی می‌کنید؟

روزنامه سازندگی مطالب حزب را منتشر می‌کند، ولی ارگان حزب نیست. سازندگی یک روزنامه حرفه‌ای در اختیار آقای قوچانی است. ولی هر چه که منتشر می‌کند، مواضع حزب نیست. اما مواضع حزب را نیز منتشر می‌کند. در اختیار حزب هست، ولی تمام مواضع او، مواضع حزب نیست.

 

قائل به دعوای گفتمانی هستید یا نه؟ گویا سازندگی مارماهی است؛ هم مار است و هم ماهی. جایی حرف‌های شما را می‌زند و هر جایی نپسندیدید اعلام می‌کنید این حرف ما نیست.

آنجا یک روزنامه دقیقاً حرفه‌ای از نظر روزنامه‌نگاری است که مواضع حزب را منتشر می‌کند و از طرف کمیته سیاسی که من مسئول آن هستم، یک سیاست کاملاً حزبی بر روزنامه سازندگی اعمال نمی‌شود.

 

حزبی که بسیاری از نیروهایش در دولت هستند، وقتی دولت را می‌زند چه تصویری ایجاد می‌شود؟

حقیقتاً بسیاری از نیروهای ما در رأس دولت نیستند. آقای جهانگیری معاون اول است، اما طبق قانون اساسی معاون اول پست مستقلی تلقی نمی‌شود. معاونت فرق می‌کند، حتی با یک وزیر متفاوت است. وزیر محصول پیشنهاد رئیس‌جمهور و رأی اعتماد مجلس است و برای خود شخصیت و وظایفی دارد.

 

آقای نجفی نیز نیروی شما بود.

آقای نجفی اعلام کرد از کارگزاران رفته است. فوراً بعد از شهردار شدن در مصاحبه‌ای اعلام کرد که من سال‌هاست عضو کارگزاران نیستم. نه اینکه این دلیلی برای انتقاد ما باشد. ما با دوستانمان در این مورد اختلاف‌نظر داشتیم. آنها می‌گفتند چرا انتقاد می‌کنید؟ ما هم می‌گفتیم از کل نظام که نمی‌توان انتقاد کرد. از شورای نگهبان که نمی‌توان انتقاد کرد. از قوه قضاییه نمی‌توان انتقاد کرد. آیا نمی‌توانیم از شهردار منتخب شورای منتخب خودمان هم انتقاد کنیم؟ چرا نمی‌توانیم انتقاد کنیم؟ این خیلی بد است! آقای کرباسچی آمده و در مورد بودجه شهرداری تهران انتقادی کرده است.

 

بسیاری عقیده دارند شما برای شهردار شدن محسن هاشمی به فضا فشار زیادی آوردید. آیا این صحیح است؟

این تحلیل غلط است. ما تشخیص کارشناسی داشتیم که محسن هاشمی برای شهرداری مناسب‌ترین است. ابتدا در کمیته سیاسی حزب بحث کردیم و گفتیم این لیست با تکرار آقای خاتمی رأی آورده است و ما باید نظرمان را به آقای خاتمی بگوییم. اگر ایشان قبول کردند، کار را دنبال کنیم. با آقای خاتمی صحبت کردیم و در گفت‌وگو چهار استدلال داشتیم: ۱. آقای محسن هاشمی بیشتر از بقیه، شهرداری را می‌شناسد و از قبل در شهرداری بوده و مدیر مترو بود و ارتباطاتی دارد. ۲. بدنه شهرداری از این انتصاب استقبال می‌کرد. هنوز هم همین‌طور است و بدنه شهرداری با محسن آقا بیشتر می‌توانست هماهنگ باشد. ۳. وقتی می‌خواهیم شهرداری انتخاب کنیم که مورد حمایت نهادهای بالادستی نظام باشد، آنها این پیام را داده بودند و موقعیت بسیار خوبی بود که روابط اصلاح‌طلبان را با رأس نظام بازسازی کنیم و یک گام رو به جلو تلقی می‌شد. ۴. اگر اولویت اصلی تهران را روی حمل و نقل عمومی و مترو می‌گذاشتیم، ایشان این مسائل را بسیار خوب می‌شناسد. آقای خاتمی به دلایلی که داشتند و به ما هم نگفتند، استقبالی نکردند.

 

بعد از آن، آقای نجفی را مطرح کردید؟

نه از اول.

 

گفته شد آقای خاتمی تقریباً با هر کسی موافق است، جز با محسن هاشمی

نه؛ الزاماً این‌طور نبود و من در این حد قبول ندارم. ایشان در مقطعی استقبال نکردند و همه حتی خود من توافق کردیم آقای نجفی شهردار تهران باشد. من برنامه‌ام را به دفتر شورا دادم. چون صرفاً دوستان به من رأی داده بودند و من باید جزو کاندیداها باشم، ولی نمی‌خواستم برنامه بدهم. بعد هم باز ما به آقای افشانی رأی دادیم. باز هم دوستان شهردار شدن آقای محسن هاشمی را قبول نداشتند.

 

در جریان شهردار شدن آقای حناچی به ایشان رأی دادید، ولی بعد منتقد ایشان شدید. و از طرفی حزب اتحاد به آقای آخوندی رأی داد.

 

ما منتقد آقای حناچی نشدیم و همچنان حامی ایشان هستیم، ولی انتظار تحرک بیشتری داشتیم و داریم و در کارهایی انتظار کار جدی‌تری داشتیم. مثلاً در مسائل مترو هنوز هم فکر می‌کنیم سست عمل می‌شود.

 

در پایان تحلیل شما در رابطه با انتخابات مجلس آتی چیست؟

انتخابات مجلس آینده سخت‌ترین انتخاباتی است که اصلاح‌طلبان در آن شرکت خواهند کرد. از یک طرف نمی‌شود اصلاح‌طلب بود و اهمیت صندوق رأی را نادیده گرفت و از طرفی نمی‌توان اصلاح‌طلب بود و به افکارعمومی احترام نگذاشت. نوعی دوگانگی بر شرایط حاکم است. در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی غیر از شهرهای بزرگ، انتخابات جدی است و حتماً اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخابی که مردم به‌طور وسیع پای صندوق می‌آیند، باید تلاش کنند و نظر بدهند و مردم را راهنمایی کنند و مردم را جلب کنند.

 

البته مسئله تأیید صلاحیت‌ها همچنان در آنجا ابهاماتی برای ما دارد، ولی در شهرهای بزرگ تا امروز انتخابات چندان گرم نیست و اصلاح‌طلبان به معنی یک جریان سیاسی نمی‌توانند صحنه را ترک کنند و بی‌تفاوت باشند. سیاستی که نهایی شد این بود که در حد مقدوراتمان در انتخابات فعال خواهیم بود و سعی داریم شخصیت‌هایی که به تأیید صلاحیتشان ایمان داریم، تشویق به حضور در انتخابات کنیم تا بتوانیم لیست‌هایمان را از نیروهایی ببندیم که به افزایش کارآمدی مجلس کمک کنند. اتفاقی که در دوره‌های اخیر رخ داد و با رد صلاحیت‌ها و قهر از صندوق رأی مجلسی تشکیل شده‌ است که علی‌رغم حضور برخی از نیروهای خوب، اکثریت مجلس از کیفیت حضور نیروهای خوب محروم است و شاهد افت کارآمدی مجلس هستیم.

 

باید مجلسی کارآمد داشته باشیم

من برداشتی دارم و فکر می‌کنم کارآمدی در قوای سه‌گانه نظام پایین آمده و با انتصاب آقای رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه، با توجه به اینکه او اولین رئیس قوه قضاییه‌ای است که از درون این نهاد برخاسته و تجربه کار دارد، به نظر می‌رسد کارآمدی در این نهاد تقویت خواهد شد. ما امیدواریم، هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان شخصیت‌هایی را وارد مجلس کنند تا کارآمدی مجلس تقویت شود. فساد کم شود. چون جلوه‌های زننده فساد در این سال‌ها بیشتر دیده می‌شود. اگر بتوانیم مجلس را بازسازی کنیم، حال چه اکثریت اصلاح‌طلب باشد، چه اصولگرا. صرفاً باید مجلسی کارآمد داشته باشیم. در این صورت حتماً دولتی رقم می‌خورد که حتی از دولت آقای روحانی نیز کارآمدتر باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------