آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

با دستور وزیر کشور؛ فرآیند رای‌گیری انتخابات 1400 آغاز شد/ اخلال در روند رای‌گیری به دلیل عمل نکردن دستگاه‌های احراز هویت



انتخابات 1400،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
با دستور وزیر کشور رای گیری از واجدین شرایط چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی از ساعت۷ صبح امروز رای گیری در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت۲۴ ادامه خواهد داشت. در صورت نیاز و با دستور وزیر کشور، انتخابات می تواند تا ساعت ۲ بامداد روز شنبه ۲۹ خرداد تمدید شود.

 

۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط رای دادن هستند.

 

در حوزه انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق و در شوراها ۷۵ هزار صندوق رای استفاده خواهد شد.

 

۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق در خارج از کشور اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری را انجام می دهند. دولت کانادا نپذیرفته است شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کند بنابراین در نزدیک ترین شهر آمریکا به مرز کانادا این انتخابات برگزار می شود.

 

برای رعایت پروتکل های بهداشتی تعداد شعب اخذ رای افزایش یافته است. نرم افزار شعبه یاب در اختیار همه مردم قرار دارد. شعب پیش از آغاز رای گیری ضدعفونی می شود. همه اعضای شعب  از ماسک استفاده خواهند کرد. هلال احمر  در همه شعب ناظر بهداشتی دارد.

 

یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی وجود دارد که با همکاری هلال احمر فعالیت میکند. آمار بیماران را از وزارت بهداشت گرفته شده و اگر بیماری مایل به رای دادن بود، شعبه سیار به بیمار مراجعه می کند.

 

اخلال در روند رای‌گیری به دلیل عمل نکردن دستگاه‌های احراز هویت

به‌رغم اینکه مردم در بسیاری از شعب اخذ رای در تهران و شهرستان‌ها پیش از آغاز رای‌گیری حضور داشتند، اما تمهیدات لازم برای رای‌گیری مطلوب نبود و در برخی شعب شاهد عمل نکردن دستگاه‌های احراز هویت و یا عدم حضور نماینده وزارت کشور بودیم.

 

گزارش های رسیده به تسنیم حاکی است در برخی مناطق تهران همچون شهران، حکیمیه، منطقه 12، غرب تهران، امیریه و  بعضی نقاط دیگر رای گیری با تاخیر انجام می‌شود و قطع دستگاه‌ها و مشکلاتی از این قبیل اعتراض مردم را در پی داشته است؛ در بسیاری از شهرها و مراکز استان‌ها نیز شاهد وقوع اختلال در روند رای‌گیری بودیم. 

 

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب دو روز قبل نسبت به تمهیدات روز رای‌گیری تذکر داده بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تاکید داشتند که موضوع کمبود تعرفه یا تأخیر در رسیدن آن که یکی از مشکلات دوره‌های قبل در انتخابات است که باید برطرف شود.

 

تاخیر در آغاز رأی گیری شعب، ربطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: دلیل تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در برخی شعب اخذ رأی ارتباطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد.

 

امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در گفتگو با مهر در خصوص برخی گزارشات مبنی بر کُندی دستگاه‌های احراز هویت و تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی گفت: دستگاه‌های احراز هویت به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارند.

 

شجاعان گفت: اینکه دستگاه‌های احراز هویت دیر به شعب اخذ رأی تحویل داده شدند، به لحاظ رعایت موارد امنیتی یک امر طبیعی است چراکه این دستگاه‌ها باید در نزدیکترین زمان به ساعات آغاز رأی گیری تحویل شعب داده شوند.

 

وی افزود: در فرآیند جدید انتخابات، دستگاه‌های احراز هویت زمانی آغاز به کار می‌کنند که نماینده هیئت اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات به صورت همزمان در شعبه اخذ رأی حضور داشته باشند و قفل دستگاه را باز کنند.

 

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: دلیل تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در برخی شعب اخذ رأی ارتباطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد و ممکن است نمایندگان هیئت اجرایی و ناظر با تاخیر در شعبه حضور پیدا کرده باشند.

 

 ***

 

رهبر انقلاب: رأی مردم سرنوشت آینده کشور را رقم می‌زند

انتخابات 1400،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز و در نخستین دقایق آغاز رای‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) آراء خود را به صندوق انداختند.

 

ایشان سپس در گفت و گو با رسانه ملی، سخنانی را با ملت ایران بیان کردند که مهمترین محورهای بیانات ایشان به شرح زیر است؛

- روز انتخابات، روز ملت ایران است؛ ‌امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردم هستند که با حضور در پای صندوق‌های رأی و با دادن رأی، تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.

 

- امروز متعلق به مردم است و هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام بدهند، از حضور در کنار صندوق رأی و دادن رأی، سازنده آینده و سرنوشت چند ساله ماست. درست به همین دلیل است که عقل و خرد انسان‌ حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند.

 

- این که ما مکرر مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم، اولین اثر و نتیجه این حضور  به خود مردم برمی‌گردد؛ البته با این حضور، کشور و نظام جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگ در عرصه بین‌المللی بدست می‌آورد.

 

- بیاید، تشخیص بدهید و رأی بدهید؛ این برای آینده کشور و یکایک مردم اهمیت دارد.

 

- یک رأی هم مهم است؛ کسی نگوید با یک رأی من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همین یک رای یک رای است که آراء میلیونی را رقم می‌زند.

 

- با نیت خدایی وارد شوید و این کار مهم را هرچه زودتر انجام بدهید؛ تا آخر وقت، ساعات زیادی هست، اما هرچه زودتر این وظیفه را انجام دهید بهتر است.

 

- ان‌شالله خداوند متعال به آراء شما مردم برکت بدهد و بتوانید با آراء خودتان آینده خوبی را برای کشور تدارک ببینید.

 

- ان شالله به برکت حضرت امام رضا (ع) که این ایام متعلق به ایشان است، امروز برای ملت ایران یک جشن باشد و به توفیق الهی همین خواهد شد و ملت از این انتخابات خیر خواهد دید.

 

- از دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم کار را با اتقان لازم در سراسر کشور انجام بدهند.

 

- از خبرنگاران و عکاسان محترم نیز تشکر می‌کنم.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------