آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

رئیسی: تدبیری اتخاذ شود تا مشکلات کوله‌بران کاهش یابد



رئیسی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمینه‌ساز تسهیل تجارت باشد، گفت: این ستاد باید تلاش کند تجارت قانونی با دیگر کشورها آسان شود.

به گزارش مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در اولین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت سیزدهم ضمن تشکر از دستگاه‌هایی که در امر مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند، گفت: میزان کالایی که در انبارها، بنادر، گمرکات و سازمان املاک تملیکی وجود دارد، گواهی بر برخورد با قاچاق کالا است.

 

وی با طرح این پرسش که باید بررسی شود چگونه این میزان کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تا چه زمانی قرار است روند قاچاق را شاهد باشیم، گفت: قاچاق ضد اقتصاد ملی و خنجری از پشت بر تولید است.

 

رئیس‌جمهور با تأکید بر شناخت دقیق و کارشناسی‌شده از علل و عوامل قاچاق و منابع حاصله از آن در کشور بیان داشت: موضوع قاچاق به صورت ته‌لنجی و کوله‌بری هر چه سریع‌تر سامان پیدا کند و با تبیین و مشخص کردن مقررات، تعیین شود چه کالاهایی ممنوعه و غیرمجاز است و چه کالاهایی می‌تواند به صورت مجاز وارد کشور شود و تعیین گردد چه اشخاصی، به چه میزانی و چه نوع کالایی را می‌توانند وارد کشور کنند.

 

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اتخاذ تدابیری برای کمک‌رسانی به کوله‌بران و ملوانانی که به صورت ته‌لنجی کالا وارد می‌کنند، شد تا مشکلات آنان کاهش یابد.

 

وی اظهار داشت: نیازمند یک بازنگاه نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور هستیم و باید قوانین مرتبط با ورود اجناس جلوی چشم مردم قرار گیرد و برای تمام کشور قوانین یکسان باشد.

 

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم مشخص کردن تعریف قاچاق در جهت ابهام زدایی برای مردم، خاطر نشان کرد: تعدد قوانین در حوزه مبارزه با قاچاق بسیار است، هر چند تنقیح همه قوانین هم زمان‌بر است، اما قوانین و آئین‌نامه‌هایی که امروز مورد نیاز گمرکات است، باید توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کمک دولت و مجلس صریح و سریع آماده شود و به مردم اعلام گردد زیرا یکی از مواردی که در زمینه قاچاق سوء استفاده می‌شود، وجود همین قوانین متعدد است.

 

رئیسی با اشاره به زحمات پرسنل نیروی انتظامی و گمرکات در راه مبارزه با قاچاق کالا، اظهار داشت: نیروی انتظامی مرزبان است، اما مرزبان اقتصادی گمرکات هستند و آنها مشخص می‌کنند که چه کالایی وارد شود و چه کالایی وارد نشود و در این مسیر نیروی انتظامی به عنوان مجری فعالیت می‌کند لذا تعیین مصادیق قاچاق با مرزبانان اقتصادی است.

 

وی با انتقاد از اقدامات ناهماهنگ در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تعیین رویه‌های مشترک و هم‌آوایی دستگاه‌ها ایجاد شده است و ذات تأسیس این ستاد جلوگیری از فرافکنی است و تمامی دستگاه‌ها به این ستاد پاسخگو باشند.

 

رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر لزوم وحدت در تصمیمات و هماهنگی در اجرای آنها، گفت: می‌توان با هماهنگی و تصمیم صحیح به جای واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، مواد اولیه توسط مرزنشینان به کشور آورده شود.

 

رئیسی تاکید کرد: باید عوامل اصلی پشت پرده قاچاق توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شناسایی شود و با سرشبکه آنان برخورد شود.

 

وی با تأکید بر اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمینه‌ساز تسهیل تجارت باشد، گفت: این ستاد باید تلاش کند تجارت قانونی با دیگر کشورها آسان شود اما در عین حال از صادرات و واردات غیرقانونی جلوگیری کند.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اعتقاد دولت شفافیت در تمامی مسائل است، اظهار داشت: در دولت باید نسبت به سلامت نیروها حساس باشیم که افراد سودجو و سوداگر آنها را دچار لغزش نکنند. یکی از ساز و کارهای این موضوع فعال کردن سامانه‌ها است و حتماً باید نسبت به اجرای قوانین نظارت و مراقبت وجود داشته باشد.

 

پیش از سخنان رئیس جمهور، اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بیان گزارشی از عملکرد خود در این زمینه پرداختند و پیشنهاداتی جهت بهبود امور و هماهنگی بیشتر ارائه کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------