محقق‌ داماد: فردی که نارنجک به کمر می بندد تا به خدا برسد، این کج اندیشی دینی است



مصطفی محقق‌ داماد،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با تاکید بر اینکه همه عالمان تجربی قابل احترام هستند، ولی باید حواسمان باشد که علم دین را دست کم نگیریم و دین را به درستی به جامعه معرفی کنیم، گفت: اینکه فردی نارنجک به کمر می بندد تا به خدا برسد، این کج اندیشی دینی است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مصطفی محقق‌ داماد در بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم؛ نکوداشت دکتر علی اکبر صالحی، با بیان اینکه صفات خداوند در دو دسته "فعل" و "ذات" تعریف می‌شود، افزود: صفات فعل مانند رازق و صفات ذات مانند علم، حیات و قدرت و از این رو است که گفته می شود خدا یعنی علم، خدا یعنی قدرت و خدا یعنی حیات.

 

وی با تاکید بر اینکه درک این معنا در زندگی روزمره کسانی که اهل معرفت هستند بسیار تاثیر گذار است، اظهار کرد: هر چه علم است، پرتو علم خداوند است از این رو به هر میزانی که علم داشته باشیم، خدا در ما متجلی می‌شود. به همین دلیل است که عالمان باید ارزش خود را بدانند و این اساس نظام اخلاقی اسلامی است و تفاوت آن با سایر مکاتب در این امر است.

 

محقق داماد با اشاره به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و اجرایی دکتر علی اکبر صالحی با بیان اینکه وی را چندین سال است که می شناسم، خاطر نشان کرد: دکتر صالحی شخصیتی است که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده و برای خدمت به کشور، به ایران بازگشت و از زمانی که به ایران بازگشته تاکنون مشغول فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی بوده است.  

 

عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، ادامه: همگان با شخصیت علمی و اخلاقی دکتر صالحی آشنا هستند، ولی من به جنبه‌ای از شخصیت ایشان اشاره می کنم که کمتر کسی به آن توجه کرده است و آن جنبه این است که وی از شجره طیبه بزرگ خانوادگی و شجره بزرگ علمی است. وی در خانواده‌ای رشد یافته که تالیفاتی در حوزه دینی داشته اند.

 

وی با طرح این سوال که کدام علم مهمتر و برای زندگی مردم مفیدتر است، ادامه داد: برخی در پاسخ به این سوال می گویند علوم تجربی، ولی من اعتقاد دارم مهمترین علم، علم دین است و باید قبل از عالم شدن و متخصص شدن و فیزیکدان شدن معرفت دینی و شناختی داشته باشیم، در غیر این صورت این ما هستیم و جهان خاورمیانه.

 

محقق داماد با اشاره به وضعیت حاکم در کشورهای افغانستان و سوریه، خاطر نشان کرد: چرا ما در خاورمیانه امروز گرفتار آدمکشی و خونریزی هستیم و چرا در مقابل دیدگان کودکان، پدران آنها به نام "خدا" سربریده می‌شود. کسی که به کمر خود نارنجک می بندد و کشته می شود تا از این طریق به خدا برسد، کج اندیشی دینی است.

 

وی اضافه کرد: همه عالمان تجربی قابل احترام هستند، ولی باید حواسمان باشد که علم دین را دست کم نگیریم و دین را به درستی به جامعه معرفی کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------