آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین: تفاهم‌نامه‌ است؛ نیاز به تصویب مجلس ندارد



عباس‌ گلرو،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: آنچه که بین ایران چین توافق شده یک چارچوب همکاری مشترک است.

به گزارش تسنیم، عباس‌ گلرو عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تصویب قراردادهای منعقد شده بین ایران و چین در قوه مقننه، گفت: آنچه که بین ایران چین توافق شده یک چارچوب همکاری مشترک است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون موافقت‌نامه و یا قرارداد لازم الاجرا بین کشورها منعقد نشده است، ادامه داد: این چارچوب‌های همکاری در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسیده است که زمینه‌ها و رویکرد همکاری بین ایران و چین در طی 25 سال آینده را مشخص می‌کند.

 

نماینده سمنان در مجلس تصریح کرد:برای لازم الاجرا شدن این تفاهم‌نامه‌ها نیاز است تا در حوزه‌های تخصصی موافقت‌نامه‌های تدوین شود و در یک فرآیند حقوقی در مجالس دو کشور به تصویب برسد.

 

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اظهار کرد: در شرایط فعلی که موافقت‌نامه‌ای بین ایران و چین منعقد نشده نیاز نیست تا تفاهم‌نامه‌ها در مجلس بررسی و تصویب شود.

 

گلرو با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور و امضاء تفاهم نامه‌های در جهت ارتقاء مبادلات تجاری، عنوان کرد: در سفر روسای جمهورها به کشور دیگر این موضوع مرسوم است و توسعه روابط اقتصادی و تجاری از سوی دولت‌ها انجام می شود که نیازی به تصویب در مجلس ندارد.

 

 ***

 

دبیر کمیسیون امنیت ملی: ایران هنوز نظر رسمی در خصوص تایید و یا نفی توافق موقت ارائه نکرده است

شفقنا نوشت: دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: با چراغ سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه ای شود، در حال انجام است؛ یعنی فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد.

 

علی علیزاده در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: طرفین مذاکره در به نتیجه رساندن مذاکرات، منفعتی دارند بنابراین به جد آن را دنبال می‌کنند ولی اینکه این توافق در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد یا نه باید گفت که بر سر موضوعات فنی، توافق کاملی وجود ندارد و مباحث فنی بزرگترین مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات است که فعلا خبرهای خوبی از حل این موانع به گوش نمی رسد.

 

ایران هنوز نظر رسمی در خصوص تایید و یا نفی توافق موقت ارائه نکرده است

او در ادامه در خصوص پیشنهاد توافق موقت در مذاکرات، گفت: این مساله یکی از پیشنهادهایی بود که از سوی آمریکا و اروپایی‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه فعالیت های هسته‌ای ایران برای مدتی فریز شود و بخشی از تحریم ها هم همینطور، باقی بماند تا در آینده به توافق جامع برسند؛ ولی ایران در رابطه با تایید و یا نفی این توافق، هنوز نظر رسمی ارائه نداده است.

 

مجلس تماشاچی مذاکرات نیست

نماینده مردم عجب شیر و مراغه با اشاره به نظارت مجلس در توافقات انجام شده، گفت: مجلس موضوع مذاکرات را پیگیر است به طوری که بعد از هر دور مذاکرات که هیات ایرانی به کشور بازمی گردند، در کمیسیون امنیت ملی حاضر شده و گزارشی از روند مذاکرات ارائه می دهند؛ نظرات مجلس باید در توافقات جلب شود و ما به دنبال این نیستیم که در مذاکرات تماشاچی باشیم بلکه به دنبال این هستیم که منافع ملی کشور در مذاکرات لحاظ شود.

 

فروش نفت و بازگشت پول‌ها به راحتی در حال انجام است

علیزاده در رابطه با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، اظهار کرد: در کشورهایی که پول‌های ایران بلوکه شده است، این آمادگی برای آزادسازی وجود دارد اما تحت فشار آمریکا، آنها را نگه داشتند که بعد از توافق آزاد شود و به نظر می‌رسد که با چراغ سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه ای شود، اتفاق می افتد؛ یعنی فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد که می توان این حرکت را اقدام مثبتی در راستای انگیزه طرفین برای به نتیجه رساندن مذاکرات دانست.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------