آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت: نسخه‌ی جدید در پنجم دی ماه تهیه شده است



طرح صیانت،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت درمورد پیشنهارات ارائه شده مرکز پژوهش‌های مجلس بر طرح صیانت، بیان کرد: «فرض بر این است که کلیات همین نسخه 22 ماده‌ای که پنجم دی ماه تهیه شد را بررسی می‌کنیم، وارد جزئیاتش می‌شویم و همین ملاک کمیسیون قرار می‌گیرد. برای بررسی نهایی هم باید روال طبیعی خود را طی کند.»

مهرداد ویس کرمی در گفتگو با انتخاب درخصوص آخرین وضعیت طرح صیانت، اظهار کرد: «با مشورت مرکز پژوهش‌ها، نسخه تیرماه تغییراتی کرد و به صورت نسخه جدید در آمده است. این نسخه جدید پنجم دی ماه تهیه شد و مرکز پژوهش‌ها روی آن هم نقطه نظراتی ارائه کرده است که در نهایت از یک هفته آینده جلسات بررسی، ادامه پیدا می‌کند.»

 

او خاطرنشان کرد: «فرض بر این است که کلیات همین نسخه 22 ماده‌ای که پنجم دی ماه تهیه شد را بررسی می‌کنیم، وارد جزئیاتش می‌شویم و همین ملاک کمیسیون قرار می‌گیرد. برای بررسی نهایی هم باید روال طبیعی خود را طی کند. اگر مشکل کرونا پیش نیاید هفته آینده هم دو جلسه برای بررسی طرح تشکیل می‌شود.»

 

ویس‌کرمی درباره اینکه برخی گفته‌اند مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد هشت ماده‌ای داده است و برخی دیگر پیشنهاد 22 ماده‌ای مرکز را مطرح کرده‌اند، گفت: «در نامه‌ مرکز پژوهش‌ها چند ماده هم پیشنهاد داده است که بعد با توجه به کل پیشنهادات و جلسات این نسخه پنج دی ماه تهیه شده است. پیشنهادات مرکز پژوهش‌ها 8 ماده است که آقای تقی پور هم چندین جلسه با مرکز پژوهش‌ها و هیئت رئیسه برگزار کردند و آن اشکالات را قابل پاسخ می‌دانند؛ ایشان معتقد هستند که می‌توانیم اشکالات را پاسخ دهیم یا اصلاح کنیم.»

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: «مرکز پژوهش‌ها طرح مستقلی ارائه نکرده بلکه همچون گذشته به برخی موارد ایراداتی وارد کرده است‌. در جلسه‌ای که با مرکز داشتیم، اعلام کردیم که به طور مستند و مشخص به ما بگویند که کدام ماده چه اشکالی دارد. بعضی موارد را گفتند که مغایرت‌هایی با سیاست‌های کلی و قانون اساسی دارد که این امر هم طبیعی‌ست و در ابتدا همه طرح‌ها این ایراد وجود دارد.»

 

این عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در ادامه گفت: «هر طرحی وقتی به شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌ها فرستاده می‌شود، در موردش اعلام نظر می‌کنند. مجلس یا نظرات و ایرادات وارد شده به طرح را اصلاح می‌کند یا نمی‌پذیرد. همچنین در مورد شورای نگهبان هم نظر مجمع و هم نظر شورای نگهبان از نظر قانون اساسی و شرع اعمال می‌شود. در واقع الان قوانین بسیار محکم‌تر بررسی می‌شوند. به طور فرضی هم اگر در کمیسیون کوتاهی شود، قطعا شورای نگهبان در صورت مغایرت داشتن طرح با سیاست‌های کلی نظام یا شرع و قانون اساسی، آن را برمی‌گرداند.»

 

ویس کرمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه با توجه به اصل 85 طرح صیانت، در صورتی که نمایندگان دیگر نظر و پیشنهاداتی داشته باشند چه باید بکنند، عنوان کرد: « طبق آیین نامه در کل کمیسیون‌ها نمایندگان حق پیشنهاد دارند. در حالت عادی کمیسیون معمولا بارگذاری می‌کند، نمایندگان نظر می‌دهند و نظراتی که ثبت شده را بیان می‌کنند، سپس کمیسیون که دوباره نظر داد، مجددا بارگذاری و در صحن بررسی می‌شود؛ حال در این مرحله نمایندگان می‌توانند روی هر طرحی پیشنهاد خود را ارائه دهند.»

 

وی افزود: «شرکت نمایندگان دیگر در کمیسیون مانعی ندارد و می‌توانند در جلسات شرکت کنند و نظر دهند اما مطابق آیین نامه مجلس حق رای ندارند، کمااینکه الان هم در این کمیسیون برخی نمایندگان به صورت آزاد در جلسات حضور دارند و نظر می‌دهند. به هر حال به باور من مانعی حضورشان مانعی ندارد و ما بسیار هم استقبال می‌کنیم که راهکار‌ها و دغدغه‌های همکاران، مردم و اصناف لحاظ شود. بنابراین از این جهت جای نگرانی نیست چرا که اگر در نهایت هم طرحی رای بیاورد و خلاف برنامه‌های کلی یا قانون اساسی باشد، شورای نگهبان با دقت طرح‌ها را بررسی می‌کند و برای اصلاح به مجلس برگشت می‌دهد. با این تفاسیر به طور طبیعی این مراحل باید طی شود. اصل این است که کلیات نسخه پنجم دی ماه باید به کمیسیون بیاید؛ کلیات که تصویب شود در جزئیات می‌توان بحث، حذف و اصلاح کرد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------