آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

پارسایی: تصمیم مجلس درباره ارز ترجیحی فشار زیادی به مردم وارد می‌کند



بهرام پارسایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
نماینده پیشین مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ لطمات سنگینی را به مردم وارد می‌کند و سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده مورد تایید کارشناسان اقتصادی نیست.

بهرام پارسایی نماینده پیشین مجلس در دوره دهم، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تصمیم مجلس درباره ارز ۴۲۰۰ و تاثیر آن بر معیشت مردم و اثرات سیاسی آن گفت: وقتی موضوع به این مهمی در مدت ۱۰ دقیقه در مجلس جمع می‌شود، یعنی کاری است که یک گروهی از قبل پشت سر آن بوده و حالا به نتیجه رسانده است. اما اینکه چه مقاصدی دارند آن را نمی‌دانم. حذف ارز ۴۲۰۰ مشخصا آسیب و لطمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند. به ویژه در بخش دارو و درمان که همین امروز بخشی از مردم از لحاظ کمبود دارو و قیمت آن با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 

وی درباره اینکه چه راهکارهایی وجود دارد تا آسیب‌های کمتری به مردم درباره این تصمیم وارد شود، گفت: فکر می‌کنم، راهکارهایی که امروز دیده شده و سیاست‌های دولت را که نگاه کنید، عملیاتی نیست و هیچ کارشناسی آن‌ها را تایید نکرده و در حد صحبت است. راهکارها را باید اقتصاددانان بدهند که چه کاری باید انجام داد. اما وقتی سیاست داخلی و سیاست خارجی ما در سطح کلان به شکلی است که امروز می‌بینیم، بعید است راهکارهای غیرکارشناسی که داده می‌شود، نتیجه‌ای داشته باشد. 

 

پارسایی افزود: مردم نتیجه این سیاست‌ها را احساس نکرده و در کشور هم پیشرفتی به وجود نیامده است. به نظر این مشکلات ریشه‌ای بوده و باید سیاست‌هایی که وضعیت اقتصادی مردم را به این وضعیت رسانده اصلاح کنیم. حالا در این موضوع، دولت، مجلس و سایرنهادها مستقل نیستند و باید در سیاست‌های کلان کشور تجدیدنظر صورت گیرد که بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد. با توجه به اینکه اقدامات فعلی به سمت محدود کردن و در تنگنا قرار دادن مردم انجام شده است، نتیجه تکیه کردن به کشورهای خاص این بوده که امروز کشور ما به این وضعیت افتاده است. سیاست باید به صورت کلان حل شود که فعلا این موضوع را در برنامه کاری دولت، مجلس و یا هر جای دیگر نمی‌بینم. 

 

وی درباره اینکه آیا این تصمیم مجلس درباره ارز ترجیحی امکان به وجود آوردن بحران و اعتراضات معیشتی را همراه خود دارد یا خیر و اینکه در دوره گذشته موضوع گرانی بنزین را داشتیم چه راهکاری باید اندیشید که آن اتفاقات تکرار نشود، گفت: مجلس قبل در جریان گرانی بنزین نبود. دو بار به صورت مشورتی نظر مجلس را خواستند که مجلس مخالفت کرد اما در نهایت بنزین گران شد و هزینه سنگینی را هم به کشور تحمیل کرد. اما امروز تصمیم گیرنده این طرح مجلس فعلی بود و باید خودشان راه‌های جلوگیری از به وجود آمدن بحران را پیش‌بینی کنند. به طور کلی با طرح‌هایی که بخواهد فشاری بر گرده مردم وارد کند مخالفم، بنابراین نمی‌توانم راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد داد. 

 

نماینده پیشین مردم درباره اینکه امروز سرمایه اجتماعی تا حدودی از دست رفته و با حذف ارز ترجیحی این موضوع تشدید می‌شود، سیاستمداران و حاکمیت باید درباره آن چه نقشی ایفا کنند، گفت: به نظر من سیاستمداران نباید امروز دست به اقدماتی بزنند که باعث افزایش تورم در جامعه می‌شود. حقیقتا توصیه‌ای برای آن‌ها ندارم. اگر توصیه‌پذیر باشند، نظر همه کارشناسان اقتصادی این است که حذف ناگهانی این ارز به دلایلی که می‌گفتند تخلفات و سو‌استفاده‌هایی شده است، به ضرر مردم شده و مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود خواهد آورد. 

 

وی افزود: امروز که دولت و مجلس همسو شده و همه چیز در دست خودشان است باید به شکلی مدیریت کنند که به نفع مردم هزینه شود و مورد سواستفاده قرار نگیرد. دلیل خاصی برای اینکه چرا این ارز را میخواهند حذف کنند نمی‌دانم چون در مدت زمان بسیار کوتاهی آن را تصویب کردند. اگر دلیل این تصمیم این بود که تخلفاتی صورت گرفته بیایند با کسانی که سرمایه مردم را خوردند برخورد کرده و آن را برگردانند. با توجه به اینکه قیمت نفت بالا می‌رود و آمارهایی که از فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها وجود دارد، نباید امروز مشکل خاصی برای تامین ارز داشته باشند که بخواهند ارز ۴۲۰۰ را حذف کنند. 

 

پارسایی در ادامه افزود: صحبت کردن با نمایندگان فعلی فایده‌ای ندارد. در جامعه‌ای که بخشی از کسانی که گرایشات اصولگرایانه دارند هم با حذف اینترنت مخالف هستند، نماینده مجلس می‌آید همه مخالفان را قلاده به گردن معرفی می‌کند، صحبت کردن چه فایده‌ای دارد؟ زمانی که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید تحت هر شرایطی طرح صیانت را اجرایی می‌کنیم، توصیه‌ها، نگرانی‌ها و دعوای مردم برایشان محلی از اعراب ندارد. به قول معروف خر خودشان را می‌رانند، آن‌ها کار خودشان را می‌کنند و کاری به اطرافیان ندارند. 

 

پارسایی گفت: ممکن است شورای نگهبان برای این طرح پیشنهاداتی مطرح کند که تغییراتی در آن ایجاد کند. اما اینکه چه پیشنهادی دهد با توجه به اینکه مجلس و دولت همسو بوده و تمایلات شورای نگهبان هم به همان جناح است باید دید چه طرحی را پیشنهاد می‌دهد که جایگزین آن کرده تا فشار کمتری به مردم وارد شود. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------