آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

پورمختار: گوشت به کیلویی بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده/ مصباحی مقدم: روند تورم به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود



محمدعلی پورمختار،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
قیمت کالا و خدمات روز به روز در حال افزایش است حال آنکه دولت روزی نیست که از گشایش ها و دستاوردهای اقتصادی خبر ندهد.

محمدعلی پورمختار در گفتگو با فردا درباره افزایش روزانه قیمت ها گفت: قیمت ها در بازار به نحو وحشتناک و افسارگسیخته در چند وقت اخیر افزایش پیدا کرده است که گوجه فرنگی و سیب زمینی از نمونه های بارز آن هستند یا قیمت گوشت که به بیش از 200 هزار تومان رسیده است. در این قضیه می تواند دستی در کار است یا آنکه واقعا توان مدیریتی برای کنترل بازار ضعیف است.

 

وی افزایش قیمت ها را غیرعادی خواند و افزود: آقای رئیس جمهور به درستی بیان کرد که نباید اقتصاد کشور و معیشت مردم به برجام گره بخورد اما لازمه این اتفاق آن است که در داخل دولت بتواند فضای نامطلوب کنونی حاکم بر بازار را تحت کنترل و مدیریت درآورد. وزارت صمت قیمت تولید کننده را روی کالا زد اما مشاهده کردیم که قواعد آن را رعایت نکردند. وقتی هم قیمت مصرف کننده روی کالا درج می شد، هم باز هم یک عده ای مقید نبودند و سوءاستفاده می کردند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در حوزه وزارت کشاورزی نیز امکان درج قیمت روی برخی محصولات وجود ندارد و بعضا هم قیمت آنها روزانه تعیین می شود. به نظر می آید در روش های تنظیم بازار تغییرات اساسی انجام شود. مخصوصا با تحلیل هایی که در جامعه درباره فراهم شدن زمینه های حذف ارز ترجیحی وجود دارد، این مسئله اثر خودش را بر بازار گذاشته است.

 

وی با بیان اینکه امروز مردم از افزایش قیمت ها رنج می برند و نمی توانند زندگی خود را تأمین کنند، افزود: عواملی اعم از آثار روانی مذاکرات و حذف ارز ترجیحی، صادرات برخی تولیدات و محصولات و ایجاد کمبود در داخل کشور، ضعف مدیریت در کنترل بازار و مشکلات بخش کشاورزی و صنعت همه دست به دست هم داده و این فضای نامساعد را به وجود آورده اند.

 

پورمختار اظهار کرد: امیدواریم تیم اقتصادی دولت یک کار اساسی و ویژه ای را در این حوزه انجام دهد تا انشاءالله شاهد رفع مشکل باشیم. در میان گرچه برخی از لزوم ترمیم کابینه یا استیضاح برخی وزرای اقتصادی سخن می گویند اما شخصا فکر نمی کنم این روش ها جواب بدهد چون فردی هم که می آید خارج از این فضا نخواهد بود چون واقعیت های موجود همین نوع تصمیمات و شرایط اجباری را بر او تحمیل خواهد کرد. اگر دولت از خود بازاریان و فعالان هر حوزه کمک بگیرد، آنها می توانند کمک مفیدتری را برای مدیریت بازار به دولت بدهند.

 

***

 

مصباحی مقدم: روند تورم به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود/ شاید تا ۲ تا ۴سال دیگر هم تورم وجود داشته باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: تورم متوقف نشده است اما از بیش از 40درصد که در ابتدای سال1400 وجود داشت کاهش داشته است و شاید تا دو تا چهارسال دیگر هم تورم وجود داشته باشد اما دیگر افزایشی نیست و جلوی رشدش گرفته شده است.

 

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس مسائل اقتصادی، درباره گرانی های اخیر در بازار دارو و سایر اقلام معیشتی مردم به فردا گفت: «من تصور می‌کنم گرانی‌ اخیر دارو خارج از تدابیر دولت رخ داده است؛ مانند وقتی که بعضی‌ داروها با کمبود مواجه شود یا شرایطی مشابه که شرایط از حالت عادی بیرون می‌آید و دولت کاری نمی‌تواند بکند. بنای دولت آن بود که پس از حذف ارز ترجیجی، همان میزان که به دارو تخصیص داده می‌شد را به بیمه‌ها بدهد تا بیمه‌ها دارو را بر اساس قیمت‌های قبلی عرضه کنند و تفاوت در سهم بیمه از دارو افزایش یابد. اراده دولت چنین بوده است و معلوم نیست که چرا اکنون قیمت دارو افزایش داشته و به نظرم وزارت بهداشت و خصوصا معاونت غذا و دارو می‌توانند به این پرسش پاسخ دهند».

 

او درباره اینکه برخی می‌گویند اگر مبلغ مورد نظر به بیمه‌ها داده شود، شرایطی مشابه زمانی که یک‌درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به بیمه‌ها داده شد، به وجود می‌آید که مشخص نمی‌شود بیمه‌ها پول را در چه زمینه‌ای خرج می‌کنند، بیان کرد: «اتفاقا تخصیص یک‌درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد من بود و نتیجه بسیار خوبی هم داشت و اصلا این طور نبود که معلوم نباشد بیمه‌ها کجا هزینه کرده‌اند. آن مبلغ اختصاص یافت به بیمه روستایی و شهرهای زیر 50درصد جمعیت. بیمه آنها از این طریق درست شد. بهترین مالیات برای بهترین هدف صرف شد و اکنون می‌بینیم که بیمه روستاها و شهرهای کمتر از 50درصد جمعیت، بیمه جامع و کاملی است و از تخفیف‌های لازم برخوردار است. اما درباره موضوع اخیر که باید گفت که این موضوع سیاست ابلاغی است که از سوی مجمع تشخیص تصویب و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و باید اجرا شود».

 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تورم کلی موجود در کشور اظهار کرد: «خوب است که این موضوع در رسانه‌ها مدام گفته شود که کشور ما در شرایط تورمی است و دولت هم نمی‌تواند تورم را متوقف کند. باید این موضوع گفته شود تا انتظارات واقعی شود. تورم وجود دارد اما شیب آن کاهشی است؛ به بیان دیگر تورم متوقف نشده است اما از بیش از 40درصد که در ابتدای سال1400 وجود داشت کاهش داشته است و شاید تا دو تا چهارسال دیگر هم تورم وجود داشته باشد اما دیگر افزایشی نیست و جلوی رشدش گرفته شده است. مانند اتومبیلی است که سرعتش 120کیلومتر در ساعت است و پلیس می‌گوید که باید 100کیلومتر بروی و جلوتر که می‌رود سرعتش 90کیلومتر می‌شود. اتومبیل متوقف نشده و در حال حرکت است اما سرعتش پایین آمده است. نرخ تورم هم همین‌طور است و روندی کاهشی دارد و دیگر قیمت کالاها مانند سابق به سرعت بالا نمی‌رود».

 

مصباحی‌مقدم در پایان درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر کیفیت زندگی مردم گفت: «من باور دارم اگر توافق نهایی و امضا شود، این طور نمی‌شود که دلارهای بلوکه‌شده ایران پس از آزادشدن تبدیل به کالا شوند و بازارها پر شوند از کالاهای خارجی و مردم بتوانند بروند و تهیه کنند. این دلارها می‌روند در بخش سرمایه‌گذاری و از سود سرمایه‌گذاری رفاه برای مردم ایجاد می‌شود؛ آن هم با تولید و اشتغال که همه اینها نیاز به زمان دارد و یک‌شبه رخ نمی‌دهد».

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------