آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

یاشار سلطانی: از ۵ سال محکومیت سال ۹۵ تبرئه شدم



یاشار سلطانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

خبرگزاری موج نوشت: یاشار سلطانی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول وب‌سایت توقیف شده «معماری‌نیوز» و برملا کننده پرونده املاک نجومی بعد از گذشت ۵ سال تبرئه شد.

 

یاشار سلطانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

 

 درباره یاشار سلطانی که 5 سال پر استرس را پشت سر گذاشت/ خبرنگار ضدفساد یا خبرنگار تحت تعقیب؟!

جعفر محمدی در عصرایران نوشت: خبرنگاران ضد فساد در دنیای امروز، ارج و قربی ویژه دارند چرا که از آنها به عنوان چشمان تیزبین و شجاع جامعه یاد می شود که بر روی تاریک ترین بخش های سیاست و اقتصاد، نورافکن افشاگری می اندازند و مسیر اصلاح امور را مهیاتر می کنند.

 

با این حال، در ایران خبرنگار ضد فساد بودن به معنای خبرنگار تحت تعقیب است. نمونه بارزش یاشار سلطانی است که سال هاست مفاسد زیادی را برملا کرده و به جای آن که به خاطر تلاش هایش برای سالم سازی محیط سیاسی و اقتصادی، قدر بیند و بر صدر نشیند، نام او همواره با کلیدواژه های بازداشت و دادسرا و دادگاه و وثیقه و ... همراه شده است!

 

یاشار سلطانی همان خبرنگاری است که املاک نجومی شهرداری تهران را افشا کرد و بعدها ثابت شد که اصل قصه واقعیت داشت. با این حال، پرونده سازی علیه او ادامه یافت؛ متهمان اصلی، پست های بالاتر گرفتند اما یاشار بازداشت، با قرار تامین کیفری، آزاد و سپس به 5 سال حبس، برای گناه نکرده محکوم شد. او بیش از 5 سال پر استرس را پشت به همراه خانواده اش پشت سرگذاشت چرا که معلوم نبود کی قرار است این حبس غیرعادلانه اجرا شود. سایت او نیز -معماری نیوز- توقیف شد.

 

جالب اینجاست که پرونده سازان علیه یاشار سلطانی، برغم این که اقدام او در حوزه رسانه اتفاق افتاده بود، به جای ارجاع پرونده به دادگاه مطبوعات، بر خلاف قوانین و مقررات، پرونده اش را به دادگاه انقلاب فرستادند و آنجا بود که برایش زندان طویل المدت بریدند.

 

اینک اما خبر می رسد که دادگاه تجدید نظر، آرای محاکم قبلی را غیرقانونی و دادگاه انقلاب را برای رسیدگی به پرونده مطبوعاتی او، غیرصالح دانسته و این خبرنگار فساد ستیز را تبرئه کرده است.

 

این خبر خوشایندی برای جامعه امروز ایران است که بیش از هر زمان دیگری به عدالت نیازمند است. در عین حال، یاشار سلطانی و امثال او نیازمند حمایت جدی اند چرا که همواره از سوی افرادی که منافع غیرقانونی شان به خطر می افتد، مورد تهدید قرار می گیرند.

 

نکته مهم این است که در بازخوانی و تجدیدنظر در این حکم، شخص رئیس قوه قضائیه ورود کرده و به مسوولان مرتبط دستور داده است این پرونده بدون اعمال نفوذ و صرفاً بر اساس قانون مورد بررسی مجدد قرار گیرد که خوشبختانه چنین هم شد و دادگاه، یاشار سلطانی را بی گناه تشخیص داد.

 

بر سبیل انصاف و مروت، این رویکرد حجه الاسلام محسنی اژه ای را باید ستود. اگر نگاه فراجناحی او در این پرونده حاکم نبود، اکنون باید این خبرنگار فساد ستیز را پشت نرده های زندان می دیدیم.


امیدواریم این رویکرد ارجمند به تمام شؤون دستگاه قضا تسری یابد تا نهادها و اشخاص قدرتمند نتوانند جایگاه واقعاً والای قضاوت را وسیله ای برای تسویه حساب های شخصی و جناحی قرار دهند.

 

اگر افرادی که در این سال ها به این شهروند ستم کرده و حتی برای نظام سیاسی هم هزینه سازی کرده اند، در سیستم داخلی قوه قضائیه مورد بازخواست قرار گیرند، حتماً برای سالم سازی محیط درونی قوه مفید و برای مردم امیدبخش خواهد بود.

 

به یاشار سلطانی عزیز هم تبریک می گوییم و بهترین ها را برای این همکار رسانه ای شجاع، از درگاه احدیت مسألت می کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------