آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

«جهان آبادی» نماینده مجلس: با توجه به شرایط اقتصادی کشور مردم حق اعتراض دارند



جهان آبادی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: مردمی که تجمع می‌کنند عمدتاً خواسته‌های صنفی و معیشتی دارند، اما برخی سوء استفاده کنندگان این اعتراض را به خواسته‌های ساختار شکنانه علیه نظام، امنیت، آشوب و خرابکاری، تبدیل می‌کنند که این موارد را هیچ کس قبول نمی‌کند و هیچ نظامی هم نمی‌تواند آن رفتار‌ها را تحمل کند.

به گزارش منیبان، "جلیل رحیمی جهان آبادی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون مذکور به مسئله بازداشت رانندگان اتوبوس ورود پیدا می‌کند؟ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی در کشور، طبیعی است که مردم عصبانی و ناراحت هستند، بنابراین اعتراض دارند و حق هم دارند. البته حاکمیت دغدغه‌هایی نظیر سوء استفاده از این اعتراضات و تجمعات را دارد، که از این منظر هم باید به حاکمیت حق داد. در هر صورت بازداشت‌هایی که در خصوص رانندگان اتفاق افتاده را باید بررسی کنیم، ببینیم به چه دلیل اتفاق افتاده و کسانی که بازداشت شدند، چه کسانی بودند، چون در خصوص هر بازداشتی باید با شناخت قضاوت کرد که آیا واقعاً یک کارگر یا راننده عادی بوده یا لیدر‌هایی هستند که می‌خواهند، از این تجمعات به حق صنفی و مردمی، سوء استفاده‌های سیاسی کنند.

 

او افزود: در حقیقت مردمی که تجمع می‌کنند عمدتاً خواسته‌های صنفی و معیشتی دارند، اما برخی سوء استفاده کنندگان این اعتراض را به خواسته‌های ساختار شکنانه علیه نظام، امنیت، آشوب و خرابکاری، تبدیل می‌کنند که این موارد را هیچ کس قبول نمی‌کند و هیچ نظامی هم نمی‌تواند آن رفتار‌ها را تحمل کند. اما قطع مسلم ما به عنوان نماینده مردم طرف مردم هستیم کما اینکه نظام هم، مردمی است.

 

رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به اینکه برخی بر این باور هستند که این بازداشت‌ها باعث شعله‌ور شدن اعتراضات و عصبانی‌تر شدن آن‌ها می‌شود، تصریح کرد: نحوه مدیریت تجمعات ابعاد گوناگون دارد که یکی از ابعاد آن امنیتی است، به این ترتیب که بررسی می‌شود، چه کسانی می‌خواهند این تجمع به حق را به سمت چالش ببرند. بُعد دیگر جنبه روانشناسی است که شامل گفتگو با مردم و شنیدن حرف آن‌ها می‌شود، اینکه کجا حق می‌گویند، کجا ناحق می‌گویند، کجا واقعاً می‌شود کاری کرد و کجا اگر نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم، با ارائه توضیح به مردم بگوییم اینجا را به این دلیل نمی‌توانیم انجام بدهیم.

 

او در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد مدیریت تجمعات مربوط به مدیریت‌های انتظامی است، به این ترتیب که اگر مأموری برای کنترل یک تجمع مردمی، به محل اعزام می‌شود به صورتی برخورد نکند که مردم را در موضع چالش و برخورد قرار بدهد. بنده اخیراً فیلمی دیدم که در آن یک فرمانده یگان ویژه در گفتگو با نیروهایش بسیار صادقانه می‌گفت خواسته‌های معترضین تا چه اندازه به حق است و چقدر ناحق است، با مردم برخورد فیزیکی نکنید، فقط مانع خرابکاری شوید؛ لذا فکر می‌کنم باید بعد از ۴۰ سال به این عقلانیت و درایت رسیده باشیم که خواسته‌های مردم را بشنویم، تجمعات را مدیریت کنیم و برای رفع مشکلات هم واقعاً گوش شنوا و اراده وجود داشته باشد چرا که مردم به نظر من مردمی هستند که از هر نظر، خواسته‌های به حقی دارند و چیزی فراتر از حق خودشان هیچ وقت از ما طلب نکردند، در نتیجه مواردی را که از ما می‌خواهند جزو حقوقشان است.

 

رحیمی جهان‌آبادی ضمن تاکید بر به حق بودن اعتراضات مردمی خاطرنشان کرد: طبیعتاً مردم را باید درک کرد، حرف آن‌ها را شنید و تجمعات را به درستی مدیریت کرد. این‌ها نکاتی است که هر کدام از آن‌ها اگر درست رعایت نشود ممکن است یک تجمع مردمی تبدیل به یک چالش برای نظام یا خود مردم یا آسیب به امکانات دولتی، شود.

 

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارزیابی عملکرد هیات رئیسه در دو سال گذشته، متذکر شد: به نظر بنده شخص قالیباف یک مدیر اجرایی و باتجربه است. مدیری است که درک عاقلانه‌ای از شرایط کشور، مجلس و نحوه مدیریت آن دارد. قدر مسلم به نظر می‌رسد قالیباف می‌تواند بهترین گزینه برای ریاست دو سال آینده باشد.

 

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد:، اما در خصوص عملکرد هیات رئیسه به هرحال نمایندگان در خصوص نحوه اداره مجلس، موضوعاتی که به دستور کار می‌آید یا در خصوص نیاز‌های خود نمایندگان، مطالباتی دارند. به عنوان مثال نماینده‌ای در حوزه انتخاباتی‌اش، نیازها، مسائل و مشکلاتی وجود دارد و خواستار این است که هیات رئیسه این موارد را از طریق رایزنی با وزرا و امکاناتی که در اختیار دارد، حل کند.

 

او با تاکید بر اختیار محدود نمایندگان، خاطرنشان کرد: برخلاف تصور مردم، امکاناتی که در اختیار نمایندگان است، متناسب با وظایف آن‌ها نیست. در حال حاضر نمایندگان برای دفاتر شهرستان ساختمان اجاره می‌کنند، بسیاری از نمایندگان واقعاً امکانات اولیه برای تشکیل یک جلسه در شهرستان با اقشار مختلف مردم را ندارند.

 

رحیمی جهان‌آبادی همچنین افزود: در خصوص عملکرد هیات رئیسه نکته دیگر این است که در بسیاری از مواقع با توجه به شرایط کشور مواردی را که فکر می‌کنیم در اولویت مردم قرار دارد، را مطرح می‌کنیم، اما هیات رئیسه به نحوی تصمیم می‌گیرد که مشاهد می‌کنیم آن موارد در دستورکار نیست. این موارد ایراد‌هایی است که به نظر می‌رسد از طریق رأی به اعضای هیات رئیسه یا گفتگو می‌توان آن را اصلاح کرد، اما در مورد شخص قالیباف، فکر می‌کنم کما فی‌السابق او بهترین گزینه برای ریاست مجلس است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------