آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

نماینده مجلس: صداوسیما شعور مردم را پایین فرض می‌کند!/ انتقاد عبدالکریمی از رسانه ملی



معین‌الدین سعیدی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
نماینده چابهار در مجلس گفت: اینکه گزارش تهیه شود که چند خانم به فروشگاه بروند و چند کالا بخرند و بعد بخشی از پول یارانه معیشتی آن‌ها هم بماند، بسیار تصنعی و تهوع‌آور بود؛ این روند، وهن مردم ایران است.

حدود یک ماهی است که از آزادسازی قیمت چهار کالای اساسی و پرداخت یارانه نقدی دولت به جامعه هدف می‌گذرد، اما خبری از رضایت مردم نسبت به این رویکرد نیست.

 

از طرفی، صدا و سیما هم تمام قد در کنار دولت قرار گرفته و سعی دارد با تهیه برنامه‌هایی، روش و منش و کارِ اجرایی دولت در این خصوص را زیبا و با جرات به نمایش بگذارد، موضوعی که با واکنش‌های منفی مردم در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

 

در همین رابطه، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس به جامعه ۲۴ گفت: گزارشی که صدا و سیما چند روز پس از اقدام دولت در خصوص آزادسازی قیمت چهار کالای اساسی و پرداخت یارانه نقدی به مردم داشت، پایین فرض کردن شعور مردم بود.

 

وی افزود: اینکه گزارش تهیه شود که چند خانم به فروشگاه بروند و چند کالا بخرند و بعد بخشی از پول یارانه معیشتی آن‌ها هم بماند، بسیار تصنعی و تهوع‌آور بود. این روند، وهن مردم است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: من با سیاه‌نمایی هم مخالفم، اما نشان دادن اینکه همه چیز گل و بلبل است، مبتنی بر واقعیت‌های جامعه نیست.

 

سعیدی اظهار داشت: رهبر انقلاب از مجلس خواسته بودند در جریان اصلاح ساختار اقتصادی، دولت را کمک کنند تا رانت هم حذف شود. این اتفاق مبارکی است و طبیعتاً تبعاتی هم دارد، اما باید میزان تبعات آن مشخص شود.

 

وی با اشاره به همکاری مجلس با دولت، افزود: ما پیش‌بینی ۹ میلیارد دلار برای تخصیص ارز ترجیحی را داشتیم، اما به دولت اختیار دادیم که تصمیم بگیرد که نیاز به استفاده از این منابع را دارد یا نه، اما شرط گذاشتیم که سبد کالای غذایی مردم با قیمت شهریور ۱۴۰۰ برابری کند و این موضوع، از طریف کالابرگ حل شود که عملاً این اتفاق نیفتاد.

 

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: نکته دیگر این است که دولت گفت ما به ۹ دهک از ۱۰ دهک جامعه، یارانه معیشتی پرداخت می‌کنیم که متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد. خیلی از افراد واجد شرایط یارانه از گرفتن این مبلغ بی‌بهره ماندند.

 

سعیدی یادآور شد: افزایش نقدینگی که به واسطه پرداخت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی رخ داد، تورم‌زاست. اینکه گفته شود آزادسازی قیمت این چهار کالا، تنها ۱۰ درصد بر دیگر کالا و خدمات تاثیر می‌گذارد، یک جوک و شوخی جدی با مردم است. مگر می‌شود روغن و مرغ دو برابر شود، اما اجاره مسکن، حمل و نقل و... ۱۰ درصد افزایش پیدا کند؟

 

نماینده مردم چابهار تصریح کرد: اصلاح ساختار اقتصادی ضرورت دارد و باید در کنار این روند انکارناپذیر، مسیر برای مردم تبیین شود. سوال من این است که چرا این اصلاحات از سیاست‌های بانکی و پولی، گسترش روابط با کشور‌های همسایه، ظرفیت مرز‌ها شروع نشد و یک‌باره دولت رفت سراغ کاری که معیشت مردم را با چالش روبرو کرد.

 

وی در ادامه افزود: دولت سیزدهم، محسنانی هم دارد، مثل رفتن به استان‌های کشور، واکسیناسیون عمومی مردم و یا جرات انجام اصلاح ساختار اقتصادی، اما بنده به نحوه اجرای اصلاح ساختار اقتصادی دولت نقد دارم، همان‌طور که به کم‌کاری دولت قبل نسبت به معیشت دهک‌های پایین جامعه، نقد داشتم.

 

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌شود فقط در شعار‌ها از مردم گفت، اما در عمل و رویکردمان، ضریب هوشی مردم را پایین فرض کنیم. درست کردن رپرتاژ توسط صدا و سیما برای دولت، نه تنها کمکی به اقتصاد و اعتماد در جامعه نمی‌کند که حتی نتیجه عکس هم دارد.

 

 ***

 

استاد فلسفه در دانشگاه: عاقبت رویکرد کنونی صدا‌و‌سیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بحران امنیتی در کشور است

بیژن عبدالکریمی گفت: صدا سیما نیازمند تغییر نگاه اساسی و تغییر پارادایمی هستیم. اگر صدا و سیما با همین روش ادامه دهد، اتفاقاتی مانند آن چیزی که تا الان در این سازمان رخ داده است، باز تکرار خواهد شد و این برای کشور و امنیت ما اصلا خوب نیست.

 

اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید

به گزارش خبرآنلاین، "بیژن عبدالکریمی" استاد فلسفه در دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده پهنه فرهنگ و اندیشه، در واکنش به عملکرد صداو سیما، مسئولین حاضر در صداوسیما را مقصر اصلی کاهش مخاطب، پخش اخبار جعلی و بی اعتمادی مخاطبان به رسانه داخلی می‌داند. می‌گوید: «به نظر من گفتمان انقلاب و حاکمیت سیاسی ما، اساسا درکی از سوژه مدرن، جهان مدرن و منطق مدرن ندارد. بسیاری از افرادی که در نهادهای ما فعالیت می‌کنند، بر اساس صلاحیت علمی انتخاب نشده‌اند، لذا کارشان حرفه‌ای نیست و همه این موارد دست به دست هم داده‌اند که ما از لحاظ رسانه‌ای صحنه را واگذار کرده‌ایم.

 

این اندیشمند در ادامه توضیح می‌دهد: «ما نیازمند تغییر نگاه اساسی و تغییر پارادایمی هستیم. اگر صدا و سیما با همین روش ادامه دهد، اتفاقاتی مانند آن چیزی که تا الان در این سازمان رخ داده است، باز تکرار خواهد شد و این برای کشور و امنیت ما اصلا خوب نیست.»

 

او درباره پخش اخبار جعلی مانند گزارش مردی که ادعا می‌کرد ۳۰ ساعت زیرآوار متروپل در آبادان بوده است، می‌گوید: «این موضوع هم در ادامه مواجهه‌های غیرعلمی با رسانه است. رسانه‌های ما و مسئولین ما درک متافیزیکی و فلسفی از آنتالوژی رسانه‌های مدرن ندارند، لذا رسانه را نمی‌شناسند و کاملا علیه خود رسانه و منطق آن عمل می‌کنند. به همین دلیل رسانه‌های ما به هیچ وجه گامی در جهت وحدت ملی بر نداشته‌اند. ما صحنه جنگ رسانه‌ای را کاملا به دشمن واگذار کرده‌ایم.»

 

عبدالکریمی درباره فاصله گرفتن خبرها و گزارش‌های صدا و سیما از واقعیت جامعه می‌گوید: «من فکر می‌کنم جزمیت و دگماتیسم که یا ناشی از گرایش‌های الهی و اعتقاداتی است یا ناشی از گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیک، ارتباط رسانه‌های جمعی ما از جمله صداوسیما ما را با واقعیت‌های اجتماعی قطع کرده است و این بزرگ‌ترین آفت برای یک رسانه جمعی است.»

 

او در واکنش به این پرسش که «باخت رسانه‌های داخلی به رسانه‌های بیگانه، تا چه اندازه در دو قطبی شدن جامعه تاثیر گذار است»، پاسخ می‌دهد: «بسیار زیاد. بی اعتمادی به رسانه‌های ملی سبب شده که مردم ما به عنوان خوراک هر روز پای رسانه‌هایی که معلوم است با چه انگیزه‌ای شکل گرفته‌اند بنشینند. در واقع این رسانه‌های بیگانه هستند که فضای ذهنی جامعه ما را شکل می‌دهند.»

 

این فیلسوف، همچنین در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کند اگر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اجرا شود و دسترسی مخاطبان به شبکه‌های مجازی کم و یا بعضا قطع شود، صدا و سیما می‌تواند مانند سابق قدرت را به دست بگیرد»، می‌گوید: «به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد و اصلا این موضوع منطق درستی نیست. از همان زمان که ما دیش‌های ماهواره را ازبالای پشت بام‌ها پرت کردیم و من اعلام کردم این روش اشتباهی است، تا امروز، ما روش درستی را در پیش نگرفتیم. تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، جزو نیروهای تاریخی و اثرگذار هستند و جهان را در خودشان هضم کرده‌اند. ما باید قدرت این رسانه‌ها را بشناسیم. متاسفانه در جامعه ما با این رسانه‌ها مواجهه‌ها غیرفلسفی و غیر پدیدارشناسانه و مواجهه‌های سیاسی، پلیسی و امنیتی می‌شود آن هم در جایی که به هیچ عنوان محل این‌گونه برخوردها نیست. ما زمانی که ما با غرب مواجه شدیم، دو تکه شدیم بخشی از ما در سنت زندگی می‌کند و بخشی هم مدرن شد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------