آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

احمد خرم: در دیپلماسی به تجدیدنظر نیاز داریم/ طاقت مردم طاق شده است



احمد خرم،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
وزیر راه دولت سید محمد خاتمی با اشاره به وضعیت امروز پرونده هسته ای ایران گفت: در دیپلماسی به تجدیدنظر نیاز داریم، طاقت مردم طاق شده است، تیم اقتصادی دولت مدیریت چندپاره دارد. تا زمانی که قرار بر تعامل با دنیا نداشته باشیم، مشکلات کشور همچنان پا برجا خواهد ماند.

روز گذشته قطعنامه کشورهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به رای گذاشته شد، این قطعنامه پس از رأی‌‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. امروز هم رافائل گروسی مدیر کل آژانس در نشست خبری خود گفت:« هنوز روشن نیست که اطلاعات و تصاویری که در طول یک سال در اختیار ایران قرار داشته چه خواهد شد. فرصت احیا و ابقای ادامه یافتن اطلاع‌یافتن و آگاهی آژانس در ایران بسیار اندک و در حد سه الی ۴ هفته است.»

 

تقابل ایران در مقابل آژانس انرژی اتمی و کشورهای غربی بیش از هر چیز فضای دیپلماسی ایران، برجام و در نهایت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است. 

 

احمد خرم وزیر راه دولت سید محمد خاتمی با اشاره به تقابل صورت گرفته و  شرایط نگران‌کننده‌ای که به واسطه  لحاظ اقتصادی به وجود آمده است٬ به دیده بان ایران گفت: مردم در همه سال‌های گذشته به گرانی عادت کرده بودند. اما اوضاعی که در حال حاضر خودنمایی می‌کند طاقت مردم را طاق کرده است. اینکه قیمت‌ برخی کالاهای ضروی به‌یکباره چندین برابر شود و مردم حتی کالاهای ضروری را هم از سبد خریدشان خارج کنند چیزی نیست که بتوان از کنارش به سادگی گذشت.

 

 احمد خرم وزیر راه دولت سید محمد خاتمی با اشاره به وضعیت امروز پرونده هسته ای ایران گفت: قانون نانوشته‌ای در اقتصاد رای به این نظریه می‌دهد که کشورها برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید با اقتصاد جهانی تعامل نزدیکی داشته باشند. رابطه ایران با نظام‌ بین‌الملل رابطه‌ای تجادلی است و به‌همین دلیل واضح تا زمانی که قرار بر تعامل نداشته باشیم٬ روال همین خواهد بود و در نتیجه٬ مشکلات همچنان پا برجا خواهد ماند. پس لازم است٬ در نگاهی که به کشورهای جهان داریم٬ تجدیدنظر کنیم و مناسبات‌ بین‌المللی را با در نظر گرفتن شرایط و مشکلات‌ ایجاد شده در پرونده هسته ای تنظیم کنیم.

 

احمد خرم در ادامه افزود: درباره چرایی تنگناهای اقتصادی‌ که این روزها گریبان مردم را گرفته است به چند دلیل مشخص می‌توان اشاره کرد. یکی از موردها این است، تیم اقتصادی دولت مدیریت چندپاره دارد. وزیر اقتصاد یک حرفی دارد، آقای مخبر به عنوان معاون اول برای خود امتیازی می‌بیند و محسن رضایی هم که حکم دستیاری رییس‌جمهوری دارد نظراتش را مطرح می‌کند و توقع دارد، نگاهش جدی گرفته شود. این حالت به‌طور آشکاری موجب شلختگی در تصمیم‌گیری شده است. تا زمانی که این نقیصه برطرف نشود  نمی‌توان به باز شدن گره‌های معیشتی کمترین امیدی داشت.

 

رییس سابق سازمان نظام مهندسی درباره تاثیر گذاری تنش ها در دیپلماسی به دیده بان ایران گفت: شاخص توسعه و پیشرفت و در نتیجه٬ آرامش عمومی اقتصاد است. یعنی اگر دغدغه‌های معیشتی افکار عمومی به کمترین حالت ممکن خود برسد٬ سیستم می‌تواند ادعای کارآمدی داشته باشد. اما اگر به هر دلیلی مانع‌های آرامش مانا بمانند و سیستم تصمیم‌گیری و اجرایی کشور نتواند امور را صحیح انجام بدهند٬ فاصله مردم با سیستم روز به روز بیشتر می‌شود. با این توضیح که این فاصله می‌تواند مناسبات بین‌المللی کشور را تحت‌تاثیر قرار بدهد.

 

وزیر اسبق راه در ادامه  گفت: ایران کشوری غنی و با پتانسیل بالایی است. این به این معنی است که اگر منطق‌مداری را در نظر بگیریم و از افراط و تفریط در سیاست‌گذاری‌ پرهیز کنیم٬ به راحتی می‌توانیم مانع‌های آرامش را از پیش رو برداریم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------