آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

حمایت از روحانی به شرط گرفتن امتیاز؟



اخبار,اخبارسیاسی واجتماعی,حسن روحانی

شواهد و قرائن می‌گوید پشتیبانی اخیر بخشی از جریان راست از رئیس‌جمهور همزمان با تغییرات احتمالی در کابینه بدون چشمداشت نیست.

به گزارش ایسنا، روزنامه آفتاب یزد نوشت: «آنهایی که تا چندی پیش سخن از جراحی بزرگ در ساختار دولت می‌گفتند، از تشکیل اتاق فکری می‌گفتند که بناست روحانی را از مسند به زیر بکشد، از مقایسه رئیس‌جمهور دوازدهم با نخستین رئیس‌جمهور کشور و طرح عدم کفایت او سخن به میان می‌آوردند، از اولتیماتوم ۱۰ روزه به روحانی خبر می‌دادند و این که او را وادار به استعفا خواهند کرد، این چند روزه به قدری مهربان شده‌اند و دم از پشتیبانی دولت می‌زنند که حتی خوشبین‌ترین مردم هم با خود می‌گویند نکند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است!

به نظر عده‌ای دلیل این مهربانی، اظهارات حسن روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولتی است؛ چرا که او در آن گفته‌ها، عقب‌نشینی‌هایی داشت. او در آن نشست از خاطرات جنگ تعریف می‌کرد، از این که باید همه دست به دست هم بدهند تا مسائل اقتصادی حل شود.

اما آیا واقعا این جملات احساسی به یکباره دل مخالفان دو آتشه روحانی و همان‌هایی که در این مدت داد و فریاد برکناری او را سر می‌دادند، به رحم آورده و آنها را متحول کرده است؟

کار به جایی رسیده که افرادی مانند علیرضا زاکانی از منتقدان شماره یک تصویب برجام در مجلس نیز در وصف رئیس‌جمهور مدیحه‌سرایی کرده و می‌گوید: «فرمایشات جناب آقای رئیس‌جمهور صدای بر حق ملت رشید ایران بود که از حلقوم ایشان درآمد.» یا افرادی مانند حداد عادل رقیب همیشگی روحانی در توئیتی می‌نویسد: «امروز و برای حل مشکلات داخلی، در مقابل دشمن خارجی در کنار دولت هستیم.»

حالا حتی همان‌هایی که می‌گفتند کشور بدون دولت راحت‌تر اداره می‌شود از حمایت همه‌جانبه روحانی سخن می‌گویند.

اتحاد امروز جریان راست در پشتیبانی از دولت در حالی صورت می‌گیرد که طی ۵ سال گذشته همین جریان بیشترین سنگ‌اندازی‌ها را در مسیر تدبیر و امید انجام داده بود. هیچکس فراموش نکرده چه کسانی قبل و بعد از برجام با مانع‌تراشی‌های متفاوت تلاش داشتند تا میوه توافق هسته‌ای "کال"بماند؛ مردم شعارنویسی‌های برخی گروه‌ها و اقدامات آنهایی که همخوانی با سیر حرکت برجام را هم یادشان نرفته؛ همین‌طور نمایشی که قشر خاص راست در مجلس نهم با تهدید به دفن در سیمان و خائن خطاب کردن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای راه انداخت یا مجلس دهم با آتش زدن توافق در صحن پارلمان.

همه اینها را در کنار این موضوع قرار دهیم که جریان اصلاح‌طلب خیلی پیشتر از وقوع تمامی مشکلات کنونی، طرح گفت‌وگوی ملی را مطرح می‌کرد؛ طرحی که حامیان اصولگرای امروز روحانی بر آن می‌تاختند و آن را دسیسه‌ای برای حرکت در مسیر اجنبی توصیف می‌کردند.

و حالا توبه سیاسی دیرهنگام جریان راست در حالی صورت می‌گیرد که عده‌ای از مردم ناامید از گروه‌های سیاسی مشکلات‌شان را فریاد می‌کنند؟

گوش شنوا نبود
از اسماعیل کوثری، عضو جبهه پایداری و جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران که از مخالفین سرسخت روحانی تا پیش از این بوده پیرامون تغییر مسیر همفکران او می‌پرسیم و این که چرا این اتحاد این قدر دیر به ذهن هم‌طیفانش رسیده است؟ او اما نظری دیگر دارد و تغییر موضع روحانی را عامل این مطلب می‌داند و نه جناح خود را. وی به آفتاب یزد می‌گوید: «دولت، دولت جمهوری اسلامی است اما تا قبل از این گوش شنوایی نبود دولتیان فکر می‌کردند مسیری که طی می‌کنند مسیری است که نتیجه می‌دهد و به حرف ما گوش نمی‌دادند اما اکنون که به مشکل خوردند، تغییر موضع داده‌اند. نگاه هم‌طیفان ما این نیست که دولت موفق نباشد. خدمت دولت برای مردم است و ما از آن حمایت می‌کنیم. باز هم می‌گوییم اینها (دولتیان) به مراتب بهتر از استکبار جهانی و صهیونیسم هستند.»

وی تاکید می‌کند: «ما تغییر موضع ندادیم اما برداشت طرف مقابل به گونه‌ای دیگر شد.»

کوثری در پاسخ به این سوال ما که چه شد به یکباره بعد از سخنان روحانی تصور کردید که مواضع وی تغییر کرده است؛ در حالی که تا قبل از این بحث عدم کفایت روحانی از سوی هم‌طیفان شما مطرح می‌شد، می‌گوید: «اصلا این طور نیست. این چه حرف‌هایی است که می‌زنید؟ شما برای خودتان یک دیوار کشیدید. فکر می‌کنید ما می‌خواهیم تلاش کنیم که دولت موفق نباشد.»

وی ادامه می‌دهد: «اگر دولت مواضع درستی بگیرد ما هم از آن حمایت می‌کنیم.»

گفت‌وگوی ملی
از این عضو جبهه پایداری می‌پرسیم چرا موقعی که بحث گفت‌وگوی ملی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد و هنوز وضعیت به شکل امروز درنیامده بود آن موقع از اتحاد نگفتید که صریحا اظهار می‌دارد: «ما هیچ وقت با کسانی که خودفروخته هستند و سرشان در آخور بیگانگان است آشتی‌ ملی نمی‌کنیم. آنها بودند که فکر می‌کردند باید به هر شکلی که دلشان می‌خواهد، بتازند.»

به کوثری می‌گوییم لااقل گفت‌وگوی ملی را با دولت انجام می‌دادند که می‌گوید: «کسی که اکثریت رای را داشت باید در این گفت‌وگو پیشقدم می‌شد در حالی که هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نداد وگرنه چهره‌های انقلاب همیشه سعی‌شان بر این است که از دولت‌ها حمایت کنند.»

کوثری درباره این سوال ما که چه تضمینی است حمایت امروز جریان راست از دولت بعد از گذشت اندک زمانی به یکباره تغییر نکرده و به حالت اول برنگردد، می‌گوید: «اگر مواضع دولت بر اساس سیاست‌های کلان نظام باشد مانند عمل به اقتصاد مقاومتی حتما ما از آن حمایت می‌کنیم و قطعا اگر چنین نکند ما نیز با دولت مخالفت می‌کنیم.»

وی ادامه می‌دهد: «اگر سیاست‌های دولت بر همین منوال که او اعلام کرده، باشد ما از آن حمایت خواهیم کرد.»

کوثری این را که گفت از او می‌پرسیم مگر در این دو سه روزه چه تغییری در رفتار و مواضع روحانی رخ داده که می‌گویید اگر روال دولت همین باشد پشتیبانش هستید؟ پاسخ می‌دهد: «اگر نمی‌دانید چه تغییری کرده بروید بپرسید که بر چه اساسی این حرف را می‌زنم!»

ملاطفت
به سراغ یک اصلاح‌طلب هم می‌رویم. محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی که درباره تصمیم دیرهنگام حمایت اصولگرایان از روحانی نظر دیگری دارد و می‌گوید: «به نظر من قشر خاص جریان راست هیچ‌گاه بنا بر آن نداشته که دولت را تقویت کند و همین الان نیز چنین قصدی ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم این جریان در حال حاضر خیلی حساب شده و دقیق روحانی را به گوشه رینگ برده و او را نگه داشته است. در حال حاضر هم از آنجایی که روحانی می‌گوید دست شما را می‌بوسم و در برابر شما خاضعم آنها در حال رایزنی با وی خواهند شد تا به بهانه همفکری، امتیازاتی از روحانی بگیرند. به هر حال بعد از دو هفته مشخص می‌شود که کوتاه آمدن روحانی در برابر مخالفانش تا چه اندازه درست است؟ اگر روحانی در این مدت در تغییرات مدیرانش از نیروهای خاص این جریان استفاده کند این جریان نیز حمایت‌هایش از روحانی را ادامه می‌دهد وگرنه باز مسیر خود را تغییر می‌دهد.»

این فعال سیاسی تاکید کرد: «من تصور نمی‌کنم که این قشر سیاسی در حال حاضر از در ملاطفت و جبران گذشته و کاستی‌های قبلی برآمده و بخواهند به دولت کمک کنند. معتقدم این موضع آنان، حق‌طلبی سیاسی این جریان است !»

جوادی حصار تاکید می‌کند: «لبیک آنها به آقای روحانی جنبه امتیازگیری دارد.»

با این اظهارات جوادی حصار این پرسش ما که چرا این جریان زودتر و در زمانی که موضوع گفت‌وگوی ملی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد، به سمت وحدت و همکاری با دولت گام برداشت نیز جنبه قیاس مع‌الفارق پیدا می‌کند؛ چرا که اساسا واکنش امروز این قشر از اصولگرایان نیز سهم‌خواهی بعد از فشار است! نه گفت‌وگو جناحی.

بیش از همیشه نزدیک شده‌اند
از صحبت‌های این دو فعال سیاسی در دو موضع کاملا متفاوت چپ و راست این‌طور برمی‌آید آن چه امروز در حمایت از روحانی رخ داده را نباید به پای تغییر موضع جریان راست قرار داد؛ هر چند کوثری می‌گوید تغییر رفتار روحانی باب حمایت از وی را باز کرده اما اصلاح‌طلبانی مانند جوادی حصار رد پای امتیازگیری را در این ماجرا پیدا کرده‌اند؛ هر چه هست این که موضع گیری دیرهنگام اصولگرایان بیش از آن که فتح بابی برای حرکت به مسیر گفت‌وگوی ملی باشد حرکت به سمت تغییراتی در ساختار مدیریتی کشور با طعم و بوی اصولگرایی است. یک آتش‌بس موقت برای امتیازخواهی و نه گامی در آشتی سیاسی. ضمن آن که برخی منابع از حمایت حلقه خاکستری روحانی از تقویت بخش اصولگرایی دولت حکایت می‌کند.

شاید امروز بیش از همیشه همه آنهایی که در این چند سال به عنوان مسببین اصلی مشکلات کنونی تلقی می‌شوند به هدف خود نزدیک شده‌اند. آن هم بدون نیاز به برکناری روحانی!»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------