آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

آیت الله غروی:نگرانی از نفوذ منجر به دیوار بتونی دور کشور نشود/دولت قبل به تعامل "نه" گفت و فحش داد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: میان "نفوذ" و "تعامل" باید تفاوت قائل شد. ما نمی توانیم بین خودمان و دنیا دیوار بتونی بکشیم.

آیت الله محمد جواد غروی  با اشاره به تاکید اخیر رهبری بر موضوع "نفوذ" و برداشت های اشتباهی که از این تاکید می شود، گفت: معنای نفوذ این نیست که برخی از این آقایان برداشت می​​‌کنند. دنیای فعلی ما دنیای اطلاعات است. به طور طبیعی از آنچه از نظر فرهنگی در غرب و آمریکا می گذرد، کشورهای دیگر هم اطلاع دارند. ما نباید تعامل را با نفوذ یکی تلقی کنیم.

عضو جامعه مدرسین در پاسخ به اينکه اگر بنا بر صحت اين ادعا باشد که "آمریکا در همه نهادهای جمهوری اسلامی آدم دارد"، آیا شاهد چنين نفوذي در حوزه هاي علميه هستيد؟، اظهار داشت: ما در حوزه ها چنین تلقی اي نداریم. ما خودمان در حوزه هستیم.، چطور این آقایان که اصلا در حوزه نیستند، چنين اظهار نظر های سریع و عاجلي دارند؟
 
وی ادامه داد: بعید می دانم نهادهای دیگر کشور اینطور که ایشان و امثال ایشان مدعی هستند تحت نفوذ باشند. ممکن است برخی از این نهادها تحت تاثیر قرار بگیرند که طبیعی هم هست. اما معنای تحت تاثیر قرار گرفتن نفوذ نیست. ولی در عین حال تا آنجا که ما در حوزه هستیم و حوزه را به خوبی می شناسیم و در شورای عالی آن قرار داریم، این اظهار نظر دست کم شامل حوزه نمی شود. در باره غیر حوزه هم نمی توانم اینطور راحت بپذیرم که آمریکا در نهادهای ما نفوذ کرده است!
 
آیت الله غروی تاکید کرد: نفوذ معنای خاص و بار سیاسی دارد. یعنی طرف مقابل با ابزار خاصی می خواهد ورود کند و چیزهایی را بگیرد و به خودش اختصاص بدهد. ما چنین چیزی را در کشور شاهد نیستیم. البته این دلنگرانی ممکن است باشد و رهبری انقلاب هم تاکید کرده اند که در عین حال که ما انعطاف هایی در مقابل آمریکا از برخی مسئولین می بینیم این نباید زمینه ای شود برای اینکه به آنها اعتماد کنیم. اما به این صورت که آقای ازغدی گفته نیست. ایشان اظهارنظرهای مختلف دارد و این را هم باید گذاشت در کنار بسیاری دیگر از اظهارنظرهای ایشان که گاهی تند و افراطی است.

وی با تاکید بر اینکه میان تعامل و نفوذ تفاوت وجود دارد، گفت: گاهی می گوییم باید جلوی دنیا را دیواری بتونی تا عرش بکشیم. آیا این شدنی است یا نه؟ نگاه دیگر این است که می گوییم ما هم در این دنیا زندگی می کنیم و لازمه زندگی در این دنیا آن هم با این انفجار اطلاعات که در دنیا وجود دارد، تعامل است. پس باید با دنیا تعال داشته باشیم. در دنیا همه به دنبال منافعشان هستند. ما هم باید حواسمان جمع باشد. اینکه آنها نفوذ استیلایی در ما نداشته باشند یک مسئله است و اینکه ما با دنیا قطع رابطه کنیم و تعامل نداشته باشیم، مسئله دیگری است.
وی ادامه داد: متاسفانه می شود راحت "نه" گفت. اتفاقا دولت فعلی و وزیر امور خارجه می توانست یکي دو جلسه در مذاکرات شرکت کند و خیلی راحت بگوید "نه، نمی شود مسئله را حل کرد". کما اینکه دیگران که قبل از او بودند، همین کار را کردند. بعد هم برگردند و دو تا فحش و بد و بیراه بگویند! اين که کاری برای آنها نداشت. مصالح کشور هم از این بابت لطمه می دید اما آنها توجهی نداشتند. اما این دولت گفت که ما حرف داریم و حرفمان هم حرفی است که قابل انتقال به دنیا و منطقی است و دنیا هم این حرف را می پسندد. حالا وقتی به صحنه آمدیم، طبیعی است که نگرانی هايي هم باشد. مسئولین تا اینجا کار را به خوبی پیش بردند.

وی تاکید کرد: متاسفانه برای عده ای "نه" گفتن نسبت به همه چیز راحت است. حالا اینکه چه بر سر مصالح کشور می آید دیگر برایشان مهم نیست. برخوردهای سلبی با مسائل برایشان راحت است. اما اینکه چه باید کرد که مسائل کشور حل شود برای آن راه حلی ندارند و اصلا به آن فکر نمی کنند.


آیت الله غروی اظهار داشت: البته باید مراقب باشیم که دشمن ورود پیدا نکند و فرهنگش را به ما القا نکند. اما این به این معنا نیست که ما یک دیوار بتونی دور خودمان و دنیا بکشیم. سوال من از این افراد این است که آیا خیلی از کشورهای دیگری که ما با انها ارتباط داریم از جمله انگلیس خیلی بهتر از آمریکا هستند؟ این ها هیچ فرقی با هم ندارند و همه دنبال منافع خودشان هستند و بسیاری از آنها برای دین و معنویت اصالتی قائل نیستند. اما ما هم در این دنیا زندگی می کنیم و باید دنبال مصالح مادی و هم دنبال مصالح معنوی خودمان باشیم.

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------