آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

دوپینگ 10 میلیاردی برای نمایندگان ؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,نماینده مجلس
برخی گزارش ها درباره اختصاص یک اعتبار 10 میلیارد تومانی برای هر نماینده مجلس شائبه هایی را پدید آورده است که نیازمند شفاف سازی مجلس و سازمان برنامه و بودجه است. شائبه هایی که ضرورت پاسخ و رفع آن‌ها را در سال برگزاری انتخابات دوچندان می کند. آن طور که برخی شنیده‌ها حکایت می کند در قالب بودجه امسال از نمایندگان خواسته شده تا فهرستی از پروژه های حوزه انتخابیه خود را برای هزینه کرد بودجه ای 10 میلیارد تومانی ارائه کنند. 

برخی نمایندگان نیز در گفت و گو با خراسان چنین موضوعی را تایید کرده اند. این اعتبار گرچه رقم نقدی و در اختیار نمایندگان نیست اما محل هزینه کرد آن با نظر نمایندگان در حوزه انتخابیه شان تعیین و اعتبار مورد نظر توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده می شود.

 

البته برخی نمایندگان از اساس آن را تکذیب و برخی می‌گویند چنین اعتباری در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و در عین حال برخی آن را چندان جدی نمی دانند  اما  در گزارشی که روزنامه خراسان هفته گذشته منتشر کرد، از 18 نماینده استان خراسان رضوی، 13 نماینده چگونگی اختصاص اعتبار 10 میلیاردی را که با نظر آنان و در قالب قانون بودجه 98 برای پروژه‌های عمرانی این استان توزیع می شود، شرح دادند که بر این اساس طرح‌های هادی روستایی، طرح های آب و فاضلاب، تونل ا... اکبر و جاده مرگ از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی ملی استانی بودند. هر چند برخی معتقدند همین پروژ ه ها نیز می تواند با نیم نگاه نمایندگان به حوزه انتخابیه خود و امکان رای‌آوری در انتخابات بعدی پیشنهاد شده باشد. در هر صورت حساسیت ماجرا به گونه ای است که هیئت رئیسه مجلس یا سازمان برنامه‌وبودجه باید در این باره شفاف سازی و رفع ابهام کند .گزارش خبری خراسان را در این باره می خوانید.

 

براساس اولویتی که در یزد به نظرم می‌رسد این اعتبار را توزیع کردم

سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر: «نمایندگان این اعتبار را می‌توانند در پروژه‌هایی که ردیف اش در بودجه 98 قرار دارد هزینه کنند...در اسفند سال گذشته که بودجه بسته شد به نمایندگان اعلام شد که ظرف یک هفته اولویت‌های خود را برای این 10 میلیارد تومان تعیین کنند و اگر نماینده‌ای پیشنهادی اعلام نمی‌کرد به صورت اتوماتیک اختیار این 10 میلیارد تومان به شورای برنامه ریزی استان واگذار می‌شد...من براساس اولویتی که در یزد به نظرم می‌رسد این اعتبار را توزیع کردم و این اعتبار در ردیف‌های خودش قرار گرفته است.»

 

چشم مان آب نمی‌خورد

هدایت ا... خادمی نماینده ایذه و باغملک: «امسال در فصل بررسی بودجه سالانه برگه‌ای به ما دادند تا برای پروژه‌های ملی حوزه انتخابیه را برای اختصاص بودجه 10 میلیاردی پیشنهاد بدهیم... هرچند که چشم بنده از بابت آن آب نمی‌خورد اما از آن جایی که در حوزه انتخابیه من پروژه عمرانی راه سازی با اعتبار 300 میلیارد وجود دارد که با کمبود مالی مواجه است روی برگه ارائه شده آن را نوشتم و به دولت دادم اما همچنان هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

 

بودجه 10 میلیاردی عملیاتی نشده است

محمد قمی نماینده پاکدشت در مجلس: «به طور کلی موضوع ارائه بودجه 10 میلیارد تومانی به هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد نماینده تاکنون عملیاتی نشده است. این موضوع همچنان روی کاغذ است و باید اجرایی شود اما نکته‌ای درخور توجه آن است که این بودجه صرفا برای پروژه‌های ملی است که دارای ردیف هستند و به غیر از این‌ها به موارد دیگری اختصاص نمی‌یابد. در عین حال به هیچ وجه، وجهی در اختیار نمایندگان قرار نمی‌گیرد و تنها سهم نماینده از آن ارائه پیشنهاد و دریافت مساعدت انجام آن روی کاغذ است که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.»

 

این که گفته می‌شود دولت به نمایندگان پول می‌دهد حرف غلطی است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس اظهارکرد: «این که گفته می‌شود دولت به نمایندگان پول می‌دهد حرف غلطی است. نمایندگان طبق قانون  می‌توانند با ارائه پیشنهادی برای پروژه‌های صرفا "ملی" حوزه‌های انتخابیه شان درخواست اعتبار مالی تا سقف 10 میلیارد داشته باشند... طی سال‌های گذشته مواردی را ندیدم که گفته باشند موفق به گرفتن این اعتبار شده‌اند و... به نظر می‌رسد در این دولت موضوع مورد بحث بیشتر سرکاری باشد.»

 

تلاش کردیم که اولویت‌های ما به اولویت‌های دستگاه‌ها نزدیک باشد

علی وقف چی نماینده زنجان و طارم: «10 میلیارد اعتبار را که در اختیار ما گذاشته شده است، براساس اولویت‌هایی در بخش‌های آموزش عالی، راه سازی، بهداشتی و. .. اختصاص دادیم... پروژه‌هایی که نیاز به توسعه دارند در استان زیاد است اما تلاش کردیم که اولویت‌های ما به اولویت‌های دستگاه‌ها نزدیک باشد.»

 

چنین بودجه‌ای ندارم

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه: «حتی یک هزار تومان هم اختصاص داده نشده است و چنین چیزی ندارم.»

 

بودجه را به آب آشامیدنی  و زیرگذرهای جاده‌های خطرناک حوزه انتخابیه‌ام اختصاص داده ام

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد: «اختصاص این ردیف بودجه اولین بار نیست 10 میلیارد هم به پروژه‌های ملی که دارای ردیف ملی هستند تخصیص داده می‌شود به عبارت دیگر این بودجه به پروژه‌های استانی و کوچک اختصاص داده نمی‌شود...در حوزه انتخابیه ما پروژه‌های ملی بیش از دو  سه مورد نیست و من این بودجه را به آب آشامیدنی  و زیرگذرهای جاده‌های خطرناک حوزه انتخابیه‌ام اختصاص داده ام.»

 

شیوه‌ای است که نمایندگان پاسخ گوی مطالبات عمرانی حوزه خود باشند

علی اکبری نماینده شیراز: «این اعتبار را به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بخشی هم به آبفا و راه سازی تخصیص داده ام...برای این تصمیم گیری هم چهار نماینده شهرستان همفکری کردیم...این هم شیوه‌ای است که نمایندگان پاسخ گوی مطالبات عمرانی حوزه خود باشند و به نظرم اشکالی ندارد.»

 

این مبلغ رقم قابل توجهی نیست

شمس ا... شریعت نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس آباد: «نمایندگان حوزه انتخابیه پس از اولویت بندی شش پروژه عمرانی به شورای برنامه‌ریزی استان اعلام کردند...از جمله آب رسانی روستایی، شهری، پروژه دانشکده علوم پزشکی بین‌المللی در حال ساخت و جاده کمربندی منطقه. .. این مبلغ رقم قابل توجهی نیست و... تخصیص اعتبار اعلام شده منوط به محقق شدن درآمد در بودجه است.»

 

در سال‌های گذشته هم این اعتبار و اختیار به نمایندگان داده می‌شد

علیم یارمحمدی نماینده زاهدان: «نمایندگان از این طریق پروژه‌های عمرانی خود را اولویت بندی کرده‌اند و از اعتباری که در اختیار دارند به ردیف‌های بودجه مورد نظر خود در بودجه 98 اعتبار اختصاص می‌دهند. این اتفاق تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته هم این اعتبار و اختیار به نمایندگان داده می‌شده است.»

 

توضیحات یک کارشناس در سازمان برنامه و بودجه

درباره این بودجه، یک کارشناس در سازمان برنامه و بودجه کشور به خبرنگار خراسان گفت: این موضوع سال گذشته درقالب حوزه‌های انتخابیه بوده و امسال در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. وی توضیح داد: اولا  دراین مسئله به نمایندگان پول ارائه نمی‌شود بلکه هر نماینده تا سقف 10 میلیارد تومان می‌تواند اعلام کند که بودجه به پروژه‌های مختلف اختصاص داده شود بنابراین نمایندگان پیشنهاد می‌دهند. این پیشنهادها در برهه بررسی لایحه بودجه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و این سازمان نیز جمع بندی کرده و همراه با قانون بودجه آن را ابلاغ کرده است. این کارشناس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اعتباری تخصیص داده شده یا نه؟ گفت: هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است. وی تاکید کرد: بیشتر پروژه‌هایی که این اعتبار به آن اختصاص داده می‌شود، پروژه‌ها نیمه تمام و بخشی از آن هم جاری است.

 

بودجه 10 میلیارد تومانی چه اشکالی دارد؟

شاید در نگاه اول این اتفاق  حاشیه خاصی نداشته باشد اما اگر شب انتخابات و رقابت‌های فشرده نامزدها برای کسب آرای مردم را به یاد آوریم، مشخص می‌شود که هر ریال از این بودجه که در یک طرح در یک روستا یا شهرستان کوچک هزینه می‌شود چقدر می‌تواند به نفع نمایندگان فعلی باشد. موضوعی که «عبدا... گنجی» مدیر مسئول روزنامه جوان از آن به عنوان «دوپینگ نماینده» یاد کرده و در توئیتر خود با هشتگ «شفاف سازی» نوشته است: «در بودجه استانی سال1398 برای هر نماینده مجلس ده میلیارد تومان پیش بینی شده که با نگاه و تشخیص او هزینه شود(غیرشخصی) این به معنی #دوپینگ_نماینده فعلی نسبت به رقبا در انتخابات امسال نیست؟ این مجلس می‌تواند پرسشگر باشد؟سازمان مدیریت گزارشی در این باره به ملت ارائه دهد.» در حقیقت این اقدام هرچند با این هدف انجام شده باشد که توزیع بودجه در مناطق کم برخوردار را متوازن کند، اما «عدالت انتخاباتی» را به خصوص در سالی که منتهی به انتخابات مجلس می‌شود زیر سوال می‌برد و نیازمند شفاف‌سازی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------