آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رشیدی کوچی: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی گشت ارشاد کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که برای انتخابات اخیر مجلس ردصلاحیت شد، در توییتی نوشت: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب…

«رسمِ سیاسی» که ناطق نوری کلید زد



ناطق نوری بعد از آیت الله هاشمی گرچه در برداشتن قدم های سیاسی اش تنها شده است اما گویی زمانه را زمانه کنار رفتن نمی بیند،او اینبار هم با پاگذاشتن در یک محفل اصلاح طلبانه نشان داد که به قول برخی تحلیلگران فقط یک اسم در دنیای سیاست نیست، او یک رسم در سیاست است.

 گرچه مدت هاست حوزه علمیه لواسان را مامن خود کرده و چندان در دایره مناسبات سیاسی ورود علنی نمی کند اما شیخ نور هنوز هم در حلقه اول مردان تاثیرگذار سیاست ایران تعریف می شود. چه آن زمان که درخواست ها برای کاندیداتوری ریاست جمهوری بعد از احمدی نژاد را رد کرد و پشت پرده تحرکات انتخاباتی به نفع روحانی را ساماندهی کرد و رفیق دیرینه اصولگرایش را راهی پاستور کرد، چه در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که نبود آیت الله هاشمی و نگرانی از بازگشت تندروها او را به سمت تصمیمی سرنوشت ساز گرفت و با دفتر بازرسی رهبری خداحافظی کرد تا به قول خودش نسبت به تحولات جامعه بی تفاوت نباشد«این یک واقعیت است که  تعارض حقیقی بین فعالیت سیاسی افراد در موقعیت های انتسابی  به رهبری و حفظ جایگاه دفتر ایشان وجود دارد که علی القاعده می بایست مبرای از گرایشات متداول سیاسی باشد، لذا این طبیعی بود که این تصمیم را بگیرم که هم نسبت به تحولات جامعه بی تفاوت نباشم و با دست باز تر بتوانم حرکت کنم.»

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ناطق نوری

 

ناطق نوری بعد از آیت الله هاشمی گرچه در برداشتن قدم های سیاسی اش تنها شده است اما گویی زمانه را زمانه کنار رفتن نمی بیند، شیخ اصولگرا هنوز تاثیرگذار است ودر بزنگاه ها به موقع از پس پرده گوشه نشینی سیاسی بیرون می آید.

 

پیام های سیاسی یک لبیک و یک اقتدا

ناطق نوری مدت هاست که مرد محبوب چپ گرایان شده است، گرچه تندروهای اصلاح طلب همچنان از حضور و رفت و آمدهای گاه و بیگاه او به محافل اصلاح طلبانه گلایه دارند و بی پرده به شیخ می تازند اما اعتدالیون اصلاح طلب که بازگشت به سیاست و استمرار حیات سیاسی خود را در ائتلاف و همراهی با اعتدالیون جریان راست دیده اند همچنان همان نگاه را دنبال می کنند و چه کسی بهتر از ناطق نوری که هم مرد گفتگوست هم مرد اعتدال.

 

افطاری عارف همان جایی بود که بازهم شیخ را میهمان اصلاح طلبان کرد، یک حضور با پیام هایی معنادار. 

 

ناطق در روزهایی که از یک سو برجام در کشاکش مرگ و زندگی قرار دارد و دولت روحانی در تیررس نقدهای تند و تیز دلواپسان قرار گرفته است و از سوی دیگر همه از جمله دولتمردانی چون جهانگیری از ضرورت وحدت و انسجام ملی و گفتگوی بین جریانات سیاسی سخن می گویند بازهم از خلوت خود بیرون آمد تا وحدت و گفتگوی سیاسی و ملی را در یک مقطع حساس نه در کلام که در عمل به نمایش بگذارد. 

 

شاید این از تیزبینی عارف بود که مراسم افطاری خود را در شبی برگزار کرد که یادآور یک حماسه اصلاح طلبانه در سیاست ایران بود و دو بازیگر اصلی آن حماسه را بر سر یک سفره نشاند. اما بدون شک تیزبین تر از او، ناطق نوری و خاتمی بودند که هم پشت یک میز نشستند هم با لبخند جلوی دوربین ها عکس انداختند و هم خاتمی نمازش را به ناطق اقتدا کرد تا تفاوت های چپ و راست را یک شبه در چند حرکت نمادین و ضربتی در هم بشکنند و نمونه عینی وحدت سیاسی شوند. 

 

بازگشت به عقب؛ گفتگوی سیاسی و ملی عملیاتی نمی شود مگر اینکه...

دو سال از زمانیکه ایده «گفتگوی ملی» بر سر زبان ها افتاد می گذرد، ایده ای که از تریبون بهارستان و از سوی یک روحانی اصلاح طلب مطرح شد اما با وجود استقبال از آن، در نهایت به سرانجام نرسید چه آنکه به سرعت زمزمه شرط و شروط ها به گوش رسید و ایده ای که می رفت فضای سیاسی را به سمت جدیدی پیش ببرد به کما رفت.

 

اما مدتیست که باز هم زمزمه گفتگو بین جریانات سیاسی به گوش می رسد اینبار یک دولتمرد پیشگام این اتفاق شده است، اسحاق جهانگیری. او در روزهایی که دولت درگیرودار تصمیمات تند و هسته ای ترامپ گیر کرده است خواستار حفظ وحدت و انسجام داخلی و گفتگوی بین جریانات سیاسی شده است. چه آنکه از نگاه جهانگیری زمانه دیگر زمانه حذف نیست چپ و راست باید پشت هم قرار بگیرند تا از این مقطع حساس کشور را عبور دهند««دوران حذف سپري شده و بايد با يكديگر گفت‌وگو كنيم، گفت‌وگو بين جريان‌های سياسی و گفت وگوي ملي بين اقوام.»

 

ایده ای که اگر اینبار اقدامی عملی برای اجرایی کردن آن انجام نشود بعید به نظر نمی رسد به مانند دوسال قبل به کماا برود. ناطق نوری و خاتمی در شبی که یادآور حماسه دوم خرداد بود، به عنوان نماینده دو جریان چپ و راست در قاب دوربین حاضر شدند تا پیام وحدت ملی و سیاسی را در عمل به نمایش بگذارند. همانقدر که لبیک گفتن به دعوت اصلاح طلبانه عارف از سوی ناطق تواضع سیاسی شیخ را به نمایش گذاشت اقتدای سید اصلاح طلب به شیخ همان معنا را مخابره کرد. رفتار سیاسی ویژه ای که 21 سال قبل این دو چهره سیاسی در انتخابات 76 به نمایش گذاشتند و حال در مقطع حساسی از کشور گویی درحال بازتعریف آن هستند.

 

نمایش وحدت ملی از سوی این دو روحانی اصولگرا و اصلاح طلب آنهم در شرایطی که اصولگرایان هنوز هم با اما و اگر با ایده گفتگوی ملی برخورد می کنند و اصلاح طلبان با گلایه از عهدشکنی برخی موتلفین اصولگرایشان حرف می زنند یک پیام سیاسی مهم را به چپ و راست سیاست مخابره کرد؛ ضرورت استمرار و جدی گرفتن همنشینی و ائتلاف بین اعتدالیون چپ و راست.

 

مردم قدم های سیاسیون را دنبال می کنند

به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی زمانیکه مردم رهبر اصلاحات و شیخ اصولگرا را که نماد دو جریان ریشه‌دار در کشور هستند کنار هم می‌بینند، با نگاهی امیدوارتر مطمئن می شوند که با وحدت می‌توان از پس مشکلات بر آمد و برای هر مسئله‌ای چاره‌ای پیدا کرد، گذشتن از منافع شخصی و حزبی و توجه به نیاز جامعه و مصالح و منافع مردم اصلی است که شب دوم خرداد97 از سوی 2 چهره‌های ریشه دار اصولگرا و اصلاح طلب به نمایش گذاشته شد.

 

هرچند انتظار می رود این دیدار‌ها عمق بیشتر بیابد و به نشست‌هایی با دستور کارهای ویژه‌ بین دیگر چهره های سیاسی و تشکل های چپ و راست بدل شود اما شاید رسمی که ناطق و خاتمی کلید زدند آغاز خوبی برای دنبال کردن این دیدار ها در همان سطوح باشد.

 

برخی چون احمد توکلی یا احمد مازنی دو چهره اصولگرا و اصلاح طلب حتی پا را فراتر گذاشته و به رئیس جمهور پیشنهاد می دهند بر سر میز گفتگو و دیالوگ با رقبای انتخاباتی خود بنشیند تا هم دلخوری های انتخاباتی را رفع کند هم از داشته ها و همراهی سیاسی آنها و هوادارناشن برای دولتش آنهم در این مقطع حساس کشور بهره بگیرد. 

 

شاید سیاست ایران این روزها نیازمند دنبال کردن رسم ناطق - خاتمی باشد، رسمی که سالها از سوی آیت الله هاشمی دنبال شد و حال گویی رفقای دیروز آیت الله در غیاب او قرار است آن را دنبال کنند.

 

 نامه  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------