آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

بازگشت به وضعیت «دانه های تسبیح»؛ آماده باش چهره های متعدد اصولگرا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصولگرا

بازگشت به وضعیت «دانه های تسبیح»؛ آماده باش چهره های متعدد اصولگرا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری/ آغاز به کار ستادهای محرمانه چند چهره اصولگرا/ از صبحانه های سیاسی «آقا عزت» تا طلوع «همیشه نامزد» از قم

اصولگرایان فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند و این طور که به نظر می رسد یکی دوتا هم نیستند. فهرست بلندبالای اصولگرایان برای ورود به عرصه دو انتخابات پیش رو نشان میدهد که قصد دارند برای پیروزی از همه توان و ظرفیت خود استفاد کنند. 

 اصولگریان این بار سه سال زودتر از موعد انتخابات به صف شده و ستادهای محرمانه را راه انداخته اند. چهره های برجسته و نیمه برجسته این جریان در حال برنامه ریزی برای انتخابات آتی هستند؛ یکی سفر می رود و دیگری سخنرانی می کند. یکی مصاحبه ها و پست های اینستاگرامی را بیشتر کرده و دیگری در حال تهیه فهرست است. بالا بودن تعداد اصولگرایانی که هوای ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس  در سر دارند یادآور تعبیر مرحوم عسگراولادی است که در آبان ماه 87 گفته بود:«اصولگرایان به اندازه یك دور تسبیح نامزد دارند».

 

مرتضی طلایی که در انتخابات 92 رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف بود نیز اخیر توصیه ای در همین راستا به جریان متبوع خود کرده است. او در گفت وگویی گفته بود: «اگر یک مجموعه نیروهای اصولگرای فراگیر دور هم جمع بشوند و با هم بشینند از الان کار کنند می توانند مجلس یازدهم را داشته باشند... اعتقاد دارم بچه های اصولگرایی و انقلابی باید دست در دست هم بدهند مرد و مردانه برای صیانت از انقلاب و خون شهدا و نظام باید مجلس را به دست بگیرند. پاسداری از انقلاب نیازمند حضور انسان های از خود گذشته ای است که برای انقلاب جان فشانی و کار می کنند و دنبال گروه و دسته و باند و جناح خودشان نباشند. به دوستان توصیه می کنم به این که اگر می خواهید موفق باشید مدام به گذشته برنگردید بروید کار کنید».

 

لشگر راست گرایان وارد می شود

آنگونه که از عملکرد افرادی همچون سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، نیکزاد، عزت الله ضرغامی، حمید رضا حاجی بابایی، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، رستم قاسمی، سعید جلیلی، محمدرضا باهنر،ابوترابی فرد، غلامحسین الهام، سید مجتبی ثمره هاشمی، حسن غفوری فرد و اسدلله بادامچیان به نظر می رسد که باید منتظر یک انتخابات با صفی بلند از داوطلبان نامزدی در انتخابات باشیم.

 

«ابراهیم» به جای «محمود»

دانه های تسبیح یکی بعد از دیگری فعالیت های زودهنگام انتخاباتی خود را آغاز کرده اند. اول از همه ابراهیم رئیسی که در انتخابات ریاست جمهوری قبل کاندیدای مورد حمایت جمنا بود و 16 میلیون رای آورد. رئیسی که گویا از سفرها و سخنرانی های دوران تبلیغات انتخابات خوشش آمده بر همان مدار حرکت می کند. سفرهای و سخنرانی هایی که بعضا حاشیه ساز هم می شوند. نمونه اش همین سفر به لبنان . برخی از تحلیل گران اما معتقد هستند که رئیسی تا انتخابات 1400 صبر نکرده و سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود. این گمانه اما مخالفانی دارد که معتقد هستند رئیسی ترجیح می دهد برای ریاست جمهوری تلاش کند نه نماینده شدن و رقابت برای کسب کرسی ریاست آن هم احتمالا با علی لاریجانی. آنچه تا اینجای کار مشاهده شده این است که او بیشتر از هز چیزی به جذب بدنه محمود احمدی نژاد می اندیشد. همین هم هست که احمدی نژادی رفتار می کند.

 

طلوع «همیشه نامزد» این بار از قم

محمدباقرقالیباف به عنوان دومین کاندیدای شکست خورده انتخابات اخیر یکی از دیگر از دانه های تسبیح اصولگرایی است که فعالیت های انتخاباتی خود را با سفر به قم کلید زد. او اگرچه در اردیبهشت 96 از سوی جمنا کنار گذاشته شد اما میل به رئیس جمهور شدن را از دست نداده و این طور که شنیده می شود در حال آماده سازی ستاد انتخاباتی خود است. شهردار سابق تهران حتی با وجود افشاگری هایی که محمدعلی نجفی علیه او کرده، بد به دلش راه نداده و با تکرار ایده هایی همچون نواصولگرایی و شعارهایی همچون 96 درصد و 4 درصد پیش می رود. حسین قربانزاده و محمود رضوی از جمله چهره هایی هستند که همچنان در تیم انتخاباتی محمد باقر قالیباف حضور دارند.

 

صبحانه های سیاسی «آقا عزت»

عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما از جمله رسانه ای ترین دانه های تسبیح است. ضرغامی با موضع گیری در مورد موضوعات مختلف سعی دارد چهره ای معقول و میانه از خود ارائه کند و برای این کار بیش از هر چیز از اینستاگرام بهره می گیرد. صبحانه های سیاسی می خورد و با انتشار تصاویر مربوط به آن جدی بودن خود در ورود به عرصه انتخابات را به رخ می کشد. او این روزها مصاحبه پشت مصاحبه دارد. عزت الله ضرغامی در خیابان پاستور همسایه سعید جلیلی است . دفتر کار او چند پلاک با جلیلی فاصله دارد و البته چند صد متر هم با دفتر رییس جمهور . شاید همین فاصله کم تا دفتر حسن روحسن روحانی است که امید او برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری را تقویت کرده.

 

فتاح، قلوب اصولگرایان را «فتح» می کند؟

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد نیز از جمله کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات های آتی است. این نخستین بار نیست که اصولگریان قصد دارند از ظرفیت او استفاده کنند اما باید دید که خودش رضایت می دهد یا خیر. هرچه باشد او در جریان انتخابات قبلی با اصرار نام خود را از فهرست اصولگریان خارج کرد. فتاح مدیری موفق است و در صورت ورود به عرصه انتخابات می تواند جای قالیباف را بگیرد. احتمال حضور فتاح برخی چهره های مطرح را نگران کرده است . او حمایت طیف عملگرای اصولگرا را دارد.

 

معرفت سیاسی «آقا سعید» 

سعید جلیلی را نباید نادیده گرفت. او بعد از شکست در انتخابات 92 دولت در سایه را تشکیل داد. اصولگرایان از این ایده و اقدام او حمایت چندانی نکردند اما جلیلی دلسرد نشده و به کار ادامه می دهد. جلیلی اگرچه بعد از شکست در انتخابات 92 گفت: « امروز اگر به هر علت مسووليتي نداريم قرار نيست در نقش اپوزيسيون نظام حاضر شويم، انقلابي‌گري به معناي كمك كردن براي رفع مشكلات كشور در هر دوره از جمله زماني است كه مسووليت اداره كشور بر عهده ما نيست » اما به واسطه نقش و ناکامی که در جریان پرونده هسته ای داشته است، نقطه مقابل دولت روحانی به حساب می آید. به نظر نمی رسد که جلیلی شانس چندانی برای پیروزی داشته باشد اما به هر حال یکی از دانه های تسبیح است و حتما همه تلاش خود را می کند. سعید جلیلی این روزها برخلاف برخی چهره های اصولگرا حاضر نشده چندان علیه دولت حرف بزند. او حتی توضیه هایی در این مورد به منتقدان دولت داشته است . سعید جلیلی را می توان یکی از چهره های با معرفت  و معقول اصولگرا دانست که ترجیح داده منافع ملی را فدای بازی های سیاسی نکند.

 

«اسدالله» سورپرایز موتلفه برای اصولگرایان

اسدلله بادامچیان یکی دیگر از دانه ها تسبیح است و نسبت به دیگران از امتیاز حزبی بودن نیز برخوردار است. نام بادمچیان به عنوان کاندیدای احتمالی اصولگریان از همان وقتی مطرح شد که موتلفه ای ها در جریان انتخابات 96 با جمنا مخالفت کرده و خواستند که کاندیدای مستقل و حزبی خود را راهی میدان کنند. جلسات درون حزبی اما به آنجا رسید که میرسلیم از سوی موتلفه وارد رقابت شود و دقیقه نود نیز تنها بماند. همین تغییر رویه در آخرین لحظه کدورت هایی میان میرسلیم و موتلفه ایجاد کرد. حال اگر حزب موتلفه در انتخابات آتی نیز کاندیدای جمنا را نپذیرد و قصد داشته باشد که به صورت مستقل وارد شود، کسی بیشتر از بادامچیان شانس معرفی ندارد. 

 

«رستم»کاندیدای سایه پایداری

رستم قاسمی وزیر نفت احمدی گزینه بعدی اصولگرایان است. گزینه ای که به سیاست های اقتصادی دولت روحانی انتقادات جدی دارد و در صورت ورود به رقابت های انتخاباتی باید برنامه اقتصادی قابل توجهی ارائه کند. البته او بدون برنامه هم حمایت جبهه پایداری و طیف نزدیک به احمدی نژاد را دارد. 

 

از الهام تا ثمره ؛ کارت های باقی مانده محمود

یکی دیگر از یاران احمدی نژاد یعنی غلامحسین الهام نیز می تواند در صف کاندیداهای اصولگرایان قرار بگیرد. خاصه اینکه او در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم قصد کاندیداتوری داشت و نهی ریس سابق خود مواجه شد. الهام سخنگوی دولت احمدی نژاد بود اما احمدی نژاد از همان اول گفته بود که از هیچ یک از کاندیداهای اصولگرا حتی وزرای کابینه اش حمایت نمی کند. حال باید دید که الهام در فرصت باقی مانده می تواند نظر موافق احمدی نژاد را برای ورود به عرصه انتخابات جلب کند یا خیر. هرچه باشد احمدی نژادی ها گزینه های دیگری نیز دارند. درست است که خود رئیس دولت نهم و دهم و برخی از نزدیکانش همچون مشایی و بقایی شانس تایید صلاحیت و پیروزی ندارند اما آن ها می تواند از ظرفیت افرادی همچون سید مجتبی ثمره هاشمی استفاده کنند. او در دولت اول احمدی نژاد مشاور و در انتخابات 88 رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد بود اما در همه آن هشت سال به نوعی در سایه قرار داشت. پرونده قضایی نداشته و شانس بیشتری برای تایید صلاحیت دارد. به همین خاطر است که می توان او را نیز یکی دیگر از دانه ها تسبیح اصولگرایی به حساب آورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------